Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye støy i ny baja tele!


Andr3as

Anbefalte innlegg

Vel, som du sier forsvinner lyden når du jorder mekanikken... Løsningen virker da håpløst åpenbar

?

mekanikken på min VAR jordet.. nærmere stolen, ledning klemt fas under der..

Skjermet ikke hele plekterbrettet tok bare der med potmeterene og til utgangen. både deksel og "gropa".

hadde litt folie igjen så tok der ledningene gikk opp til pups i plekterbrettet.

Også loddet jeg alt foliet sammen på punktene, jordet det igjen til pot/jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje dette støyproblemet er vanlig hos bajaer? Jeg eide en en kort stund stund som bråket som bare fy i samme lokale som mine andre single coil- og P90 gitarer var stille som graven. Jeg tok meg ikke bryet med å kikke under plekterbrettet siden gitaren veide ca. et tonn og hadde en smellfeit halsprofil som ikke passet meg overhodet.

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som du sier forsvinner lyden når du jorder mekanikken... Løsningen virker da håpløst åpenbar

Er ikke sikker på hvem du sikter til, men min "løsning" var basert på research før jeg fikk bajaen min.

Etter jeg skrev dette, svarte Closetmonkey at den faktisk var jordet på vanlig måte(bridge til vol)

Jeg lurte derfor på hvor mye Closetmonkey hadde skjermet.

På stratten min skjermet jeg først ALT, da forsvant det mye treble i gitaren, men den ble dønn stille.

Jeg gjorde så litt om på skjermingen, tok vekk alt fra pickup groper, så kun bakside av plekterbrett og gropen til elektronikken var skjermet, etter dette er den fortsatt stille som en mus og diskanten er tilbake.

På denne måten fungerer og låter gitaren som den skal, og ikke som en stor kondis.

sheilding_strat.jpg

PS. jeg mener ikke å fornærme noen eller virke dust med denne posten, den kun ment som en oppklaring :)

Kanskje dette støyproblemet er vanlig hos bajaer? Jeg eide en en kort stund stund som bråket som bare fy i samme lokale som mine andre single coil- og P90 gitarer var stille som graven. Jeg tok meg ikke bryet med å kikke under plekterbrettet siden gitaren veide ca. et tonn og hadde en smellfeit halsprofil som ikke passet meg overhodet.

Skjerm gitaren og spis mer spinat og tran...

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å tilføye noe.. I tilfelle andre sliter med støy:

Jeg hadde støyproblemer med Ibanez'n min. Eneste som måtte til var å skru ned en liten skrue som var litt løs på ZR-tremoloen.

Den skruen holdt sammen en jordingskabel med ZR'en.

Jeg har opplevd det samme på basser. Da har det hjulpet å avisolere en ekstra cm av jordkabelen, litt på baksiden av stolen, og skru den fast igjen. Med årene kan det bli dårlig kontakt der.

Det er her snakk om basser der jordkabelen bare er klemt fast, ikke loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerm gitaren og spis mer spinat og tran...

Er en høy bredskuldret kar, men båtankergitarer takler jeg bare ikke :) Heldigvis så fant jeg en billig HW1 som var lett som ei fjær. Med nye pickuper så låter den også konge. Uansett, så er bajaene laget av ask, et treslag som varierer mye m.t.p vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette støyproblemet er vanlig hos bajaer? Jeg eide en en kort stund stund som bråket som bare fy i samme lokale som mine andre single coil- og P90 gitarer var stille som graven. Jeg tok meg ikke bryet med å kikke under plekterbrettet siden gitaren veide ca. et tonn og hadde en smellfeit halsprofil som ikke passet meg overhodet.

He he, Baja'ene er ikke for alle ;) Tanken bak dem er vel å gjøre dem mest mulig like 50' talls teler, og da kommer man neppe unna en godt over gjennomsnittlig mengde tre i gitaren.

Ble selv overrasket over hvor saftig halsen var da jeg kjøpte min, og vurderte å omgjøre kjøpet flere ganger. Men etter å ha vennet meg til den har jeg endt opp med å simpelthen elske halsen! Er ikke fan av vintage gripebrett, men kombinasjonen av moderne "front" med flatere profil og større bånd og vintage bak passer meg glimrende! Var ikke fullt så forbauset over vekta, selv om jeg absolutt kjenner det i skuldra etter en stund, og jeg er ingen lettvekter selv heller! Men den er helt klart overraskende tung, robust og klumpete for noen som kun har prøvd mer moderne teler.

Uansett: Hadde ikke jordingsproblemer før jeg skiftet mikk i stolen (DiMarzio Chopper T, låter glimrende i en Baja om du vil ha litt mer muskler og litt mindre 60hz), men måtte til med en ekstra kabel etter mikrofonskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, Baja'ene er ikke for alle ;) Tanken bak dem er vel å gjøre dem mest mulig like 50' talls teler, og da kommer man neppe unna en godt over gjennomsnittlig mengde tre i gitaren.

Ble selv overrasket over hvor saftig halsen var da jeg kjøpte min, og vurderte å omgjøre kjøpet flere ganger. Men etter å ha vennet meg til den har jeg endt opp med å simpelthen elske halsen! Er ikke fan av vintage gripebrett, men kombinasjonen av moderne "front" med flatere profil og større bånd og vintage bak passer meg glimrende! Var ikke fullt så forbauset over vekta, selv om jeg absolutt kjenner det i skuldra etter en stund, og jeg er ingen lettvekter selv heller! Men den er helt klart overraskende tung, robust og klumpete for noen som kun har prøvd mer moderne teler.

Uansett: Hadde ikke jordingsproblemer før jeg skiftet mikk i stolen (DiMarzio Chopper T, låter glimrende i en Baja om du vil ha litt mer muskler og litt mindre 60hz), men måtte til med en ekstra kabel etter mikrofonskiftet.

Samme greia her.. meget for mye tykkelse på halsen de første 3-4 timene, men så ble det et must..

Nå er den bedre å spille på en strat'en, noe som er synd fordi tele'n er jo mexikansk wub.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, Baja'ene er ikke for alle ;) Tanken bak dem er vel å gjøre dem mest mulig like 50' talls teler, og da kommer man neppe unna en godt over gjennomsnittlig mengde tre i gitaren.

Ble selv overrasket over hvor saftig halsen var da jeg kjøpte min, og vurderte å omgjøre kjøpet flere ganger. Men etter å ha vennet meg til den har jeg endt opp med å simpelthen elske halsen! Er ikke fan av vintage gripebrett, men kombinasjonen av moderne "front" med flatere profil og større bånd og vintage bak passer meg glimrende! Var ikke fullt så forbauset over vekta, selv om jeg absolutt kjenner det i skuldra etter en stund, og jeg er ingen lettvekter selv heller! Men den er helt klart overraskende tung, robust og klumpete for noen som kun har prøvd mer moderne teler.

Uansett: Hadde ikke jordingsproblemer før jeg skiftet mikk i stolen (DiMarzio Chopper T, låter glimrende i en Baja om du vil ha litt mer muskler og litt mindre 60hz), men måtte til med en ekstra kabel etter mikrofonskiftet.

Vet ikke helt om det at de har mye tre og er tunge har så mye å gjøre med at de ønsker å kopiere 50-tallet mest mulig.

Problemet er vel heller å skaffe trevirke som er lett nok og har kvalitet slik at gitarene kan likne på gamle Teler.

Den vanlige sorteringa av trevirke hos produsenter som Gibson og Fender er at det letteste trevirke blir sortert ut for å bli brukt på toppmodellene.

Det er derfor på alle måter tvilsomt å påstå at tunge gitarer er noe kvalitetstegn som indikerer at Fender har sortert treverket for at det skal være autentisk 50's.

Snarer vil jeg påstå at det tyngste treverket er det usorterte treverket som blir brukt på de lavest prisa modellene til Fender.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det at de har mye tre og er tunge har så mye å gjøre med at de ønsker å kopiere 50-tallet mest mulig.

Problemet er vel heller å skaffe trevirke som er lett nok og har kvalitet slik at gitarene kan likne på gamle Teler.

Den vanlige sorteringa av trevirke hos produsenter som Gibson og Fender er at det letteste trevirke blir sortert ut for å bli brukt på toppmodellene.

Det er derfor på alle måter tvilsomt å påstå at tunge gitarer er noe kvalitetstegn som indikerer at Fender har sortert treverket for at det skal være autentisk 50's.

Snarer vil jeg påstå at det tyngste treverket er det usorterte treverket som blir brukt på de lavest prisa modellene til Fender.

Er i og for seg enig i at det ofte er slik at de letteste treverket er det beste - kan ikke se at jeg har påstått det omvendte i mitt innlegg ;)

Ask er vel kjent for å være sterkt varierende i vekt. Er vel ganske porøst, og suger derfor lett opp vann. Men jeg er ikke helt sikker på hvor riktig det er at Fender "alltid" har lett etter det letteste treverket - tror nok dette er en nyere praksis. Tidligere var det jo mange som faktisk mente det motsatte - at litt tyngde på en gitar var bra fordi det ga sustain.

På 50 - tallet fantes det ikke "billige" og "dyre" Fendere - de ble alle lagd for å være billigst mulig. Ask ble brukt fordi det var billig. Så jeg tror nok du finner ganske så varierende vekter på diverse 50 - talls Fendere. Har forsåvidt hørt at Baja'ene kan ha veldig varierende vekt også.

Baja'en min er nok tung fordi det ikke er blitt brukt "light ash". Men personlig synes jeg dette gir en litt mer rocka, kompakt lyd enn hva jeg får ut av mer lettere ask, som jeg synes gir en mer åpen lyd som sikkert funker bra til andre ting. Har et par andre gitarer med tung ask, og har samme konklusjon.

Men: Den er også tung fordi det er snakk om ganske mye tre. Den har en stor, tykk saftig kropp og en seriøs baseballkølle - hals. Akkurat som de to- tre 50- talls Fenderene jeg har vært så heldig å prøve ;) Kan ikke skjønne annet enn at dette gir en kilo eller to ekstra.

Det er ellers en gitar som ikke fortjener å ses ned på kun fordi fyren som skrudde den sammen heter José i stedet for John. Den er designet i detalj av Chris Fleming basert på en '52 tele. Mikkene er Fender Custom Shop Broadcaster og Twisted Tele. Det eneste "billige" på den er de kinesiske Ping - stemmeskruene, som ser ut til å være riktig så gode så langt.

Min gitar låter veldig livlig spilt akustisk, og er overraskende allsidig. Som sagt vil folk som kun har prøvd mer moderne teler bli litt overrasket over både størrelse på kropp, vekt og den tykke halsen, og kvalitetssjekken på vei ut fabrikken er sikkert under par sammenlignet med US Fender, men jeg vil absolutt anbefale de proffeste gitarister å sjekke ut denne om de leter etter en lignende gitar ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swamp Ash var vel det som ble brukt på 50-tallet og også vanlig ask som senere også ble brukt på på "see through" finisher hos Fender.

Jeg er egentlig ikke så interessert i vekt for vektas skyld når det gjelder gitarer, men min erfaring er at de lette gitarene er mer resonante.

Det er også et faktum at Gibson og Fender sorterer kvaliteter på treverket etter vekt.

Selvfølgelig lagde Fender varierende gitarer på 50-tallet, og det er også feil å tro at alle gitarene de lagde da var av toppkvalitet.

De to beste Telene jeg har prøvd er '69 Telen jeg har på 3.1kg, og prosjekt Telen med sumpask. Den veier under under 3kg.

Viktig er det også at ask og sumpask er to helt forskjellige trær og ikke lokale varianter av det samme treet.

Ellers har jeg også stor tro på at kvalitetsforskjellen mellom Mexico Fender og USA Fender bare blir mindre og mindre.

Fabrikkene ligger farlig nære hverandre og det er selvfølgelig fordelaktig å samkjøre produksjonen for å spare penger.

Så vidt jeg vet blir alle halsene laget i Corona, både for USA og Mexico Fendere.

Det er jo bra for kvalitetshevinga for Mexicogitarene, men jeg tror dessverre ikke at det er dit førstesorteringa går.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at forskjellene blir mindre og mindre - dvs. de meksikanske Fenderene blir bare bedre og bedre! Samme kan sies om Squiere - har prøvd et par hvor du kan lukke øynene og innbille deg at du spiller på en langt, langt dyrere gitar - spesielt om du oppgraderer mikkene og kanskje et par andre småting!

At de driver med tresortering hos Fender er nok åpenbart, men etter min erfaring er forskjellene større mellom custom - shop Fendere og øvrige Fendere enn mellom f. eks. US Standard (for ikke å snakke om Special eller Highway) og de meksikanske. Har opplevd flere ganger å være skuffet over setup'en på meksikanske Fendere (har f.eks. aldri vært borti en verre intonert gitar en Baja'en min, og den kom rett fra fabrikken!), og spesielt på de meksikanske Standard - gitarene er vel ikke mikkene akkurat noe å sprette champagneflaska over (ikke at det er noe GALT med dem, men la meg si det slik: Gitarene er langt bedre enn mikrofonene!). Men har enda ikke opplevd spesielt døllt treverk, har heller ikke inntrykk at kvaliteten er jevnt over merkbart verre enn de masseproduserte amerikanske Fenderene. Baja'en min er tung, og det er ofte et dårlig tegn, men ikke nødvendigvis med ask. Sumpask kan etter som det jeg har lært være ganske tungt også alt etter hvilken del av treet det er snakk om, og dermed ha mer til felles med vanlig ask. Og Baja'en min har en flott resonnans, og tyngden har vel også noe med en rimelig tykk kropp i forhold til mer moderne Teler å gjøre?

Ikke meningen å krangle - er i utgangspunktet enig i det du sier! Men har selv en liten samling meksikanske stratter etterhvert, og sammenlignet med American Standarden min synes jeg forskjellene er forsvinnende små straks de er riktig satt opp og kanskje har fått noen nye deler.

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.