Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye støy i ny baja tele!


Andr3as

Anbefalte innlegg

HEi!

når jeg ikke spiller på min nyinnkjøpte tele lager den en forferdelig høy summelyd..

Med en gang jeg jorder noe av mekanikken, strengene etc. så slutter det..

Har ikke så mye tid til å researche nå fordi jeg drar snart til maiden i Bergen :)

Så hjelp hadde vært veldig greit!

EDIT: det er classic player viss det kunne være behjelpelig.. ser ut som det er et kjent problem

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er et kjent problem med alle singlecoil-gitarer. Spesielt ved bruk av mye gain. Det kan være rommet du spiller i (lysrør, pc etc...) Det kan være din plassering ifht til ampen. (Prøv å flytt deg litt rundt.) Er det like ille med andre gitarer? osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjent problem med alle singlecoil-gitarer. Spesielt ved bruk av mye gain. Det kan være rommet du spiller i (lysrør, pc etc...) Det kan være din plassering ifht til ampen. (Prøv å flytt deg litt rundt.) Er det like ille med andre gitarer? osv osv....

Tror ikke det har noe med noen av delene du nevnte fordi jeg har nemlig en Amstrat og den suser MYE mindre og gain er aldri noe over klokka 2 på min vox!

Vurderer kanskje å få kjøpt noe folie og shielde den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med noen av delene du nevnte fordi jeg har nemlig en Amstrat og den suser MYE mindre og gain er aldri noe over klokka 2 på min vox!

Vurderer kanskje å få kjøpt noe folie og shielde den..

Hvis det er mer brumming enn susing, kan det være noe med jording i elektronikken på gitaren. Du kan uansett sjekke det først. En litt dårlig lodding til jord, kan være nok. Det skal vel i utgangspunktet ikke være nødvendig med ekstra skjerming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mer brumming enn susing, kan det være noe med jording i elektronikken på gitaren. Du kan uansett sjekke det først. En litt dårlig lodding til jord, kan være nok. Det skal vel i utgangspunktet ikke være nødvendig med ekstra skjerming.

Skal sjekke det når jeg kommer tilbake på torsdag.

Ekstra skjerming vil jeg aldri si er en dum ting heller når du først har oppe plekterbrettet..

Suser spesielt i neck pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det når jeg kommer tilbake på torsdag.

Ekstra skjerming vil jeg aldri si er en dum ting heller når du først har oppe plekterbrettet..

Suser spesielt i neck pickup.

Da er det mye som tyder på en dårlig jording på neckpu, men som du sier, skader det vel ikke å skjerme ekstra, selv om jeg aldri har hatt behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv gitaren et annet sted, med en annen forsterker og en annen kabel før du setter i gang med folie.

Som Audun sier så er det ikke nødvendig, men alle gitarer jeg har gjort det med støyer mindre etterpå. Det kan diskuteres om lyden forandrer seg bittelitt, da, da det ikke er langt unna at man pakker inn delene i en kjempestor kondensator på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten garantert jordingsfeil. Kanskje en kaldlodding? Uansett er det sannsynligvis lett å fikse om man har litt erfaring.

Skjermer du gitaren mer kan du også kompensere diskanttapet med å rett og slett stille inn lyden annerledes. Ellers: Sjekk ut støyfrie mikker - de er ofte bedre enn sitt rykte, med mindre du har et religiøst forhold til "ekte" singlecoils ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Graver opp denne ettersom det ikke er konkludert med en løsning.

Jeg har søkt litt rund og funnet ut at flere har løst problemet på bajane sine ved å lodde en ledning fra stolen til volumpotten.

Har ikke testa det selv, men må sikkert gjøre det i løpet av helga, ettersom jeg blir Baja eier om noen timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graver opp denne ettersom det ikke er konkludert med en løsning.

Jeg har søkt litt rund og funnet ut at flere har løst problemet på bajane sine ved å lodde en ledning fra stolen til volumpotten.

Har ikke testa det selv, men må sikkert gjøre det i løpet av helga, ettersom jeg blir Baja eier om noen timer :)

Det var allerede gjort på min så tok ikke å gjorde noe med den..

Skjermet den dog, fungerer som en drøm!

støyer tilnærmet lik 0...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.