Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på kabinett


Fluehode

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter kabinett da jeg nettopp har investert i ny amp, en laney gh100l forøvrig. Lurer fryktelig på hvilken størrelse jeg trenger på kabinettet. Har tidligere brukt et stort 4x12 fra behringer på øving som funker overraskende bra, men ser for meg at det blir litt i største laget om jeg skal ha ampen hjemme for litt "soveromsøving." Hvor mye OOOMF vil jeg tape på en bandøving ved kun å bruke et 2x12 ifht 4x12?

Tar også gjerne mot konkrete anbefalinger til kabinetter, mitt eneste krav er: så billig som mulig.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er overhodet ingen vits med 4x12".

Derfor er det heller ingen "store gitarister" som har brukt, eller bruker disse kabinettene.

Alt det du ser på videoer og konserter er bare "dummy høytalere" som ser ut som 4x12" kasser.

I virkeligheten bruker alle små comboer eller Fractal Axe, evt. billige 2x12" fra Thomann, som de gjemmer bak de falske høytalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo. :)

Samtidig har man jo hørt mange historier om dummies, mikrofoner som har blitt sparket ut av posisjon uten at lyden har endret seg, og sikkert mange andre merkelige hendelser... Så... Spørsmålet kan like gjerne være, hva gidder du å drasse rundt med? Jeg tviler sterkt på at valget mellom 2x12" kontra 4x12" er det som avgjør karrieren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd utviklingen går sin gang. Gunnar- for mange år siden da du og jeg spilte, så hadde vi "sanganlegg", i mitt tilfelle et skrekkelig dårlig eksemplar fra Peavy. "monitor" på scenen var relativt ukjent, og noe bare band med navn og ressurser hadde råd til. I beste fall var det snakk om to kanaler, slik at man hadde valget mellom to mikser. Jeg hadde en basskasse med seks titommere. Den spilte grisehøyt. Problemet var bare at den tok opp en hel stasjonsvogn alene.

Fast forward- i dag trenger man kanskje ikke 2x412 i rygg for å få kurant lyd. PA- anlegg på mange kilowatt med klasse D- forsterkere gjør jobben, og for alle som møter opp, så tror jeg at de gir beng i hvordan bandet opplever lyden. De er mer opptatt av hvordan de hører bandet.

Det blir mindre og mindre kasser på scenen, og som du er inne på, de som står der, er kun til pynt. Dette kalles utvikling. Tror jeg. Og lyden er mer og mer lik den som er på plata. Eller på filen, for å være litt mer uptodate.

Buksebenblafring er for dinosaurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal man i det hele tatt med en gitarforsterker?!? Det man trenger er en god miks av trommer og sauebjeller, samt noen unge herremenn som bedriver hallingkast - eventuelt noen syttenårige berter med minimal bekledning og maksimal kroppskoordinasjon. Hvis det er behov for å fylle opp scenen, putter man inn en innadvendt DJ som kan skru på knotter og brytere uten at noen hører forskjell i lyden, rette på caps'en uten å ødelegge frisyren, samt døyve den rungende stillheten mellom låtene med litt ompa drumtracks. Som blikkfang i front bruker man en fiolinsmurf eller noen som klarer å framføre tekstlinjen "sha-na-na-na-bla-bumpi-dumpi-party-party" uten huskelapp. Gitar, det er jo bare sååå 90-talls, lissom.

Du trenger ikke noe 4x12-kabinett, du trenger en mp3-spiller med ferdig miksede techno-tracks. Skal du ha noe som helst håp om å bli med i "Skal vi danse?" nytter det ikke med femti år gamle gitarer og forsterkere som lukter mugg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører øreplugger som er plomberte slik at de ikke overskrider Statens Helsetilsyns grense for skadelig volum.

Gitarsignalet går så trådløst rett i mixern. Siden det ikke gir noe bukseblafring, stiller jeg bare i kortbukser på scenen.

Høytalere lager bare leven!!!

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.