Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt rør amp


Anbefalte innlegg

skulle teste mitt nye nova system på den skikkelige ampen min her en dag, men fikk en uhyggelig opplevelse.

jeg begynte å spille litt, å forsterkeren begynte å skurre litt. jeg brydde meg ikke om det akkurat da, men det ble værre. etter ca en halv time spilling, så sa det "poff" og lyden forsvant helt. jeg trodde bare det var en kabel som gikk ut (var ca. samme lyden), men det var ikke lyd i den lengre.

Det er snakk om en Hayden Peacemaker 60w 212, med 2 EL34 i slutt-trinnet og 4 12AX7 pre-ampen.

er det rørene som er røket da? kan dette evt fikses selv, ved å bare bestille på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle teste mitt nye nova system på den skikkelige ampen min her en dag, men fikk en uhyggelig opplevelse.

jeg begynte å spille litt, å forsterkeren begynte å skurre litt. jeg brydde meg ikke om det akkurat da, men det ble værre. etter ca en halv time spilling, så sa det "poff" og lyden forsvant helt. jeg trodde bare det var en kabel som gikk ut (var ca. samme lyden), men det var ikke lyd i den lengre.

Det er snakk om en Hayden Peacemaker 60w 212, med 2 EL34 i slutt-trinnet og 4 12AX7 pre-ampen.

er det rørene som er røket da? kan dette evt fikses selv, ved å bare bestille på internett?

Det er egentlig helt umulig å svare på over nettet slik. Ta med ampen til en amp-doktor, er nok det beste tipset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt sikringen før du gjør noe mer da. Det er litt billigere enn å kjøpe nye rør, hvis det skulle vise seg at rørene fungerer :P

Det er nå engang en grunn til at de putter sikringer i en en krets, og en grunn til at de ryker..

Oddsen for at de ryker pga def. sikring, kontra at de har utført den jobben de er plasser i kretsen for å gjøre, er uhyre liten.. Mao, en sikring ryker ikke uten grunn..

Trolig skyldes dette def. rør, men kan like godt være noe annet.. Skal man leke "bookie" så ville jeg satset på utg.rør-- Men hvorfor røk de..? Gamle rør, eller feil bias...? Bytter du rør, uten å sjekke bias kan du like gjerne oppleve samme feil innen kort tid..

Det er så himla enkelt å sjekk/justere bias, med litt kunnskap og utstyr for rundt 200-300,- så er dette noen enhver gitarist kan gjøre selv..

Begynner å lure på om ikke det er på høy tid å lage en tråd om dette tema..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror det er greit, Neros! Vet ikke mye om bias, men vet at noen amper er stilt kaldt og andre varmt, vet ikke hvor mye dette har å si på lyden.

BTW; sjekk PM-innboksen din. :)

Bias er hvor mye strøm som skal gå rett i røra.. høyere bias(varmere) mer saturation, lavere bias(kaldere) mer punch..

det har alt med å si hvor lenge røra dine lever. hvis man f.eks. kjøper et bias måleinstrument hos tubedepot, følger det med en brosjyre der det står biasen til de fleste serieproduserte amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.