Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzmaster istede for Les Paul


Jonathan H.

Anbefalte innlegg

Sadlene på en offset-gitar er ikke gode å ha med og gjøre med mindre man bruker minst 0.11-strenger. Det er for liten vinkel mellom strengefestet og sadlene og dette gjør at de fleste av strengene hopper av så fort man ser på de. Stort sett holder det å bytte ut sadlene med Mustangsadler, som er langt mer stabile. JM/Jaguar-mod #1.

I tillegg er det mange som shimmer opp halsen for å kunne heve stolen noe for å øke strengevinkelen.

Angående stolen er jeg ikke enig med Castor. Den er stabil som bare det så lenge den er satt opp riktig. Så lenge den holder seg cirkus i 90 graders vinkel i forhold til kroppen så er systemet stabilt i lange baner. Om stolen derimot ikke sitter riktig i 'tønnene' slik at den enten lener seg mot hals eller mot tremolosystemet, så ber man om bråk.

Et annet alternativ er å bytte JM/Jaguar/Mustangstolen med en Mastery Bridge. Resultatet blir en god del mer sustain, merkbar større akustisk resonans i hele gitaren, og strengene mellom stolen og tremoloen lever i større grad sitt eget liv i forhold til hvordan det var med originalstolen.

Jaguaren min ble en helt annen gitar når den fikk en Mastery Bridge. Stock hadde den like mye sustain som en ukulele kjøpt på lekebutikk. Nå 'synger' den like fint som en god og ressonant string-through telecaster.

Jazzmaster istedetfor Les Paul? Ut i fra musikken du nevner så er jeg enig i at en JM muligens har passet deg bedre, men jeg ser ikke helt hvorfor en Les Paul ikke passer? Hvilken gitar syns du selv låter best og ikke minst - hvilken syns du er best å spille på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, men jeg må si jeg bare ble mer og mer usikker... Uansett synes jeg Jazzmasteren ser mye kulere ut en en Les Paul, selv om Les Paulen er kanskje en bedre gitar i utgangspunktet. Jeg liker singelcoil lyden (spesielt neck-puckupen med itt vreng) men jeg har kanskje mer bruk for en Les Paul. Har prøvd en del jazzmaster gitarer i dag, men ingen ar amerika produserte. Jeg har lest et eller annet sted at de japanske (kanskje også mexikanske) modellene ikke har klassisk jazzmaster pickuper men mer lik stratocaster pickups, så blir ikke helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du at jazzmaster i utgangspunktet ser kulere ut enn en les paul, eller syns du at du ser kulere ut med en jazzmaster enn med en les paul? ;)

Pickupene i japan-jazzmasterne er visst ikke blandt de beste, men det låter allikevel jazzmaster og ikke strat. Classic Player JM har jo hottere pickups enn vanlige JM-pickuper, så jeg mistenker at de er nærmere en p90-single coil enn en klassisk JM-pickup. Jeg ser at folka på offsetguitars.com skryter av AVRI-pickupene og å swappe ut japan-mikrofonene med disse er en vanlig mod å gjøre. Curtis Novak får også masse skryt for sine JM-pickuper.

JM/Jaguar har jo også den rythm-kretsen som de fleste, unntatt meg, synes er fullstendig ubrukelig. Kanskje den funker for deg?

Mulig jeg får slakt for dårlig takt og tone ved å 'reklamere' for andre forum, men offsetguitars.com er absolutt verdt å besøke for de som liker offsetgitarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes jazzmasteren ser kulere ut en les paul, har ikke sett den på meg selv men jeg tror ikke det vil være en dårlig match :D Det er ikke hovedsaklig rytme kretsen jeg er ute etter, men kan funke til litt "mørkere" lyder. Er det noen som har erfaring med classic player jazzmasteren, eller en japansk versjon vil jeg gjerne høre tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt stock, fra fabrikk, er CP (Mexico) 'bedre' enn MIJ (smakssak). På CP har Fender flyttet tremoloen noe nærmere stolen (som også er byttet ut med en tune-o-matic) og som nevnt puttet i noen hottere pickups. Tune-o-matic-upgraden er en mod som også er relativt vanlig å gjøre på en 'vanlig' (japansk eller amerikansk) JM. CP har også de litt mer 'moderne' staffasjene som "9.5 radius på gripebrettet og medium jumbo bånd og ikke "7.25 og vintage bånd som på japan og AVRI (med unntak av AVRI Thin Skin som også har "9.5 og medium jumbo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra noen med detaljkunnskaper hoppet inn, Truckstop.

Det understreker vel kanskje noe av poenget mitt, når du sier detkan bli rikig bra hvais man "bygger om" gitaren og skifter deler på den for å få den i orden. Det er jo slik at ikke alle er like komfortable med slike operasjoner, og skal man han noen til å gjøre slikt, så bør man i det minste være klar over det, og ta det med i beregningen når gitaren skal kjøpes inn.

Linker til andre fora har vi ikke noe i mot, det er bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From the great internet:

A guitar, usually electric, featuring an offset "waist." The lower and upper sections are offset from each other. The offset waist was designed to be more comfortable when playing in a seated position. These guitars and basses were introduced in the late 50's with the Fender Jazzmaster. The guitar was embraced by the Surf music scene. This prompted Fender to release the short scale Jaguar, and many others. Some examples include the Fender Jazzmaster, Fender Jaguar, Fender Mustang, Fender Musicmaster, Fender Toronado, Jazz Bass, many Reverend guitars. I really love to play my Offset Guitar through my '65 Fender Twin Reverb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff gitar ja, uforskammet tøff faktisk, men det der er ingen Jazzmaster ;). Selvfølgelig, hvis det kun er utseende som teller så er det ett fett om det står Fano eller Fender på headstocken, avhengig av hvilken gitar som gjør mest for øyet. Hvis trådstarter skal ha Jazzmaster og er villig til å cashe ut slike summer kan han like gjerne lete etter en vintage en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.