Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzmaster istede for Les Paul


Jonathan H.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gibson les Paul standard og lurer på om jeg skal bytte den ut med en Fender american jazzmaster. Jeg spiller indie-rock, litt rock/pop-rock og litt coldplay style musikk. Jeg bruker en vox ac30h2 med en fulltone OCD og en ibanez ts9 (keeley modda). Håper dere har noen tips å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd en Jazzmaster? Det er veldig forskjellige gitarer, både spillemessig og lydmessig. Jeg valgte selv mellom en Jazzmaster og en Les Paul når jeg kjøpte meg ny gitar i fjor, og jeg syntes LP'n var bedre på alle punkter.

Vet ikke i hvor stor grad jeg vil si at Fender passer bedre til musikken, men det er som sagt vidt forskjellige, så jeg ville hvertfall ikke byttet uten å prøve først, såfremt du er relativt fornøyd med det du har. Omtrent alle gitarer funker til omtrent alt, og i veldig stor grad handler det om personlige preferanser, så lenge man holder seg til sjangre og ikke skal blåkopiere andre artisters lydbilde.

Klart, om du føler at du er misfornøyd med lyden, og vil ha en noe lysere tone som ikke er like "fyldig", og du ikker er helt komfortabel med å spille på LP'n, da kan jo selvsagt et bytte være en god plan. Er vel uansett instrumenter som det er relativt lett å bli kvitt/skaffe på nytt uten noe nevneverdig tap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet.

Men det er fordi jeg personlig ikke liker Jazzmaster.

Ellers er vel en Les Paul et dyrere instrument, så det blir litt dumt å degradere?. Forøvrig har jeg aldri likt alle kontrollene på Jazzmasteren. Det blir rett og slett for mye å forholde seg til for min del. Jeg synes også Jazzmasterene låter for tynt.

Hvis du bytter på grunn av spillefølelse og lyd, er byttet legitimt. Jeg ville ikke byttet fordi en Jazzmaster "passer" bedre til musikken. En Les Paul til alt (i alle fall i mitt hode).

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter annen lyd i en like god gitar så kan du jo kjøpe min LP Special DC med P90's i ;)

Vet riktignok ikke hva slags LP du har, men jeg hadde en LP Studio Faded og den ovennevnte, og Studioen røyk når jeg måtte selge en. Den studioen var den jeg i fjor likte langt bedre enn jazzmasteren jeg prøvde den opp mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart å lese at såpass mange synes at en Jazzmaster ikke er en god gitar. Det finnes sikkert hundrevis av modeller, og jeg har liten tvil om at det finnes Jazzmastere som er like gode som de beste Les Paulene.

Uansett, prøv først. Selv vil jeg veldig gjerne ha en Jazzmaster, men jeg får vente, i og med at jeg ikke har lyst til å selge noen av gitarene mine for en Jazzmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart å lese at såpass mange synes at en Jazzmaster ikke er en god gitar. Det finnes sikkert hundrevis av modeller, og jeg har liten tvil om at det finnes Jazzmastere som er like gode som de beste Les Paulene.

:lol: Det er bra du skriver "liten", og ikke "ingen" :)

Men jeg leser at Jazzmaster var tenkt å erstatte Telecaster, så da er det vel knallgitarer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt den passer bedre, må du nok avgjøre selv. Jeg og mange andre ville nok ikke bytta ut en LP til fordel for jazzmaster, men det betyr ingenting. Jeg anbefaler deg i hvert fall å teste jazzmastere nøye, før du bestemmer deg. Det er jo også en ide å vente med å skaffe seg en Jazzmaster til du har spart opp nok penger til å kjøpe en uten at du trenger å kvitte deg med LP'en. Sjansen er stor for at du kommer til å angre før eller siden hvis du kvitter deg med LP'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jazzmaster er en spesiell gitar, og jeg tror de hadde vært glemt og gjemt hadde det ikke vært fordi at grunge- og surfgutta brukte disse gitarene. I første rekke ble de jo tatt i bruk fordi de var billige hos pantelåneren, og ikke så mye fordi de er så veldig bra. Uansett- konstruksjonsmessige svakheter er:

- Støyskjerming mangler totalt. Det vil si at gitaren tar til seg all ulyd fra lysrør og trafoer i nærheten. Du kan jo selv finne ut om det er et større problem i dag enn da den ble lansert.

- Veldig kort sustain, og en lyd preget av mangel på overtoner, bortsett fra enkelte toner, grunnet det lange strengespennet bak stolen. Det kan selvsagt utnyttes som en effekt, for all del. Stolen er ikke videre stabil, gitaren er vond å holde stemt.

Når det er sagt- flere bruker dem med stort hell, så for all del, de er ikke ubrukbare, men det er som sagt en ganske spesiell gitar, så man bør vite hva man går til før man skal ha en slik som sin eneste gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.