Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

GFS pickups


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

Jeg ser "phatman" averterer noen GFS pickups på selges-forumet.

Disse selger han veldig billig, så jeg tok en titt på disse pickupene på guitarfetish.

Jeg fikk jo hakeslepp da jeg så prisen på disse.... rundt 30 dollar for en humbucker!

Det er da jeg tenker: Kan disse være brukbare i det hele tatt?

Jeg har som dere forstår ingen erfaring med disse, og ønsker derfor meninger fra dere som har erfaringer med dem.

Til orientering er jeg vant med orginal Gibson humbuckers, Fender single coils, og Seymor Duncan og DiMarzio stack pickups.

Det er det jeg bruker på mine gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er litt varierende, men de dyreste singel-coil pickupene er faktisk veldig bra spør du meg, i forhold til prisen er de nesten sensasjonelle, men det har mest med prisnivået til de andre produsentene å gjøre da. GFS pickupene er forøvrig egentlig kundespesifiserte (i varierende grad) Artec pickup'er, som er en av verdens største pickup produsenter - lager omtrent alt av original-pickuper i gitarer som ikke har "brand" pickups.

Men hvis du vet hva du vil ha og liker, er det jo fort enklere å bare kjøpe de først som sist, fremfor å prøve en haug med (om enn) rimeligere pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er meget bra, hvertfall de jeg har hatt.

Tenkte på å kjøpe disse jeg også men klarte ikke finne på noen gitar å sett de i.

Jeg har ikke funnet noen negative uttalelser om de på nettet heller, Kun positive.

De selges jo så billig at det koster veldig lite å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt EMG klonene fra GFS, helt ok de!

Også oppgradert en Behringer gitar med GFS singl-coils, egentlig veldig bra.

Kjøpte ferdig loaded Gilmour sett også, det ligger for øyeblikket og støver ned, ikke fornøyd med det.

Men 100 kr for de phatman selger er de ganske sikkert verd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del folk på forumet som har testet diverse modeller. Hvis jeg skal driste meg til å summere opp, så er vel stort sett en form for sannhet at det er brukbare saker, og mye for pengene. Det betyr ikke at GFS- pickups er vanvittig bra, og at alle som selger dyrere pickups lurer oss.

Jeg har selvsagt ikke prøvd på langt nær hele utvalget, men de "vanlige" pickupene de selger er greie replacement- deler, det har en helt grei kvalitet, både lydmessig og "hardwaremessig". Det jeg personlig synes skiller seg litt ut i mengden som et ekstra godt kjøp, er blades- pickupene, i første rekke singlecoilfasongen, men også humbuckere. Det er kanskje så enkelt at det går på lydpreferanser, men jeg har i årenes løp vært gjennom såpass mange pickups at jeg tillater meg å synes det. Jeg forventer ikke at alle andre er enige. Det skulle bare mangle, det er snakk om pickups.. :) Selvsagt låter de ikke like bra som en gitar jeg har med SD Blades, men det skulle da bare mangle. En av de tre pickupene koster langt mer enn et helt sett til en strat. På en annen side- da jeg handlet SD- pickupene, betalte jeg jo også litt for navnet, skulle jeg tro.

Som et eksempel, da- trenger man pickups til en mexicostrat, ville jeg ikke være redd for å anbefale et sett med GFS av den typen som gir lyden som vedkommende er ute etter.

Når jeg ser hva du er vant med, tror jeg kanskje at du ikke blir imponert. Mitt inntrykk som sagt er at du betaler null og niks for et "merkenavn", og det gir ganske mye for kronene. Du kan jo handle et sett og prøve? Koster deg ikke stort, firmaet er veldig kurant å handle med, og har den stygge uvanen at de skriver lavere verdi på tolldeklarasjonen enn det er på innholdet.

Potmetre og slikt har også helt grei kvalitet, dette er ikke "skrot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Vintage 59 Alnico fra GFS da jeg pusset opp faderens gamle Ibanez LP kopi. De låter helt greit, og bedre enn de originale, men jeg mistenker at resten av elektronikk og gitaren i seg selv muligens ikke får fram det beste i pu'ene. Har ikke prøvd dem i dyrere gitar, så jeg har ikke sammenligningsgrunnlag sånn sett. Det er nok ikke en pickup du setter inn i dyrere instrumenter, etter det jeg har hørt og lest.

Hadde egentlig vært interessant å sett/hørt en ordentlig sammenligning med dyrere pu's i en dyrere gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for raske svar.

Har en bekjent som ønsker seg replacements på en gammel Les Paul-kopi.

Gitaren er visst god å spille på men PU'ene låter ikke bra, og han ønsker ikke bruke all verden for å kjøpe f.eks Seymor Duncan.

Så kanskje disse kan være noe?

Jeg har sett litt på et par typer som kunne virke interessante: Alnico Fat Pat Boutique og Classic II Alnico 2 Vintage Wound. Noen som vet noe om disse?

Jeg har også både hørt og lest at mange ikke er fornøyd med picupene på Epiphone gitarer. Hvordan er GFS i forhold til disse pickupene?

Selv med mange bra svar over, ønsker jeg meninger fra flere, så bare heng på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du jo om andres mening, men drister meg frampå med en post til:

Jeg har satt inn GFS av type "ganske het" i en Epi, og jeg synes det var en kraftig forbedring. Nå synes jeg at "standard" epi er slappe greier, det er vel få gitarer jeg har innom som har så mørk og slapp lyd. Synes jeg! Jeg vet at diskantkontrollen og de andre knottene på en forsterker er til for å brukes, men det får være måte på..

Uansett, smak og behag, og husker ikke sorten. Man får se slik på det, synes jeg- blir man ikke fornøyd, har man ikke tapt mange kronene, de kan selges for omtrent det man ga for dem, og man finner ut at man må opp i budsjett, eller over på andre pickups.

Ikke noe er så surt som å handle dyre pickuper og være misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en GFS Fat Pat (ikke "Boutique") og den hadde grei tone men var veldig svak. Selv med en DC motstand på 13-14k hadde den merkbart lavere output enn en Gibson PAF på 7-8k (5-10 dB på et VU-meter). Kanskje den hadde en "mandags-magnet"...

Har prøvd noen Artec rails som ikke var så verst. Kjøpte gjennom TrickedOutGuitar som var enda billigere enn GFS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med Retrotron og ikke minst Mean 90-pickupene. Har en Fat Pat på vei også som jeg er spent på. GFS er finfin oppgradering fra litt småkjipe originalpickuper, og det er ikke snakk om mye penger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gfs vintage extra hot i ibanezen min, men kan ikke si den er så veldig "hot" (mulig jeg har vrangforestillinger da jeg er vant med gibson 500t). ellers er det en god pickup, selv om den ikke helt kan måle seg med det som er tre-fire ganger så dyrt.

selv om de er litt for oppskrytte rundt om på nettet så vil jeg si at det er absolutt et godt kjøp og til de grader verdt pengene. en solid oppgradering fra kjipe "billig-pickups" er det ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.