Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skala er dette?


Gangsta

Anbefalte innlegg

Hei og hopp, forum sopp.

Jeg har funnet noen kjekke noter her, men har ikke peiling på hva navnet på skalaen er, noen frivillige hjelpere?

Dersom noen vet om en nettside for å søke etter skalaer og lignende hadde det vært fint, så slipper dere maset mitt. ^_^

Key noten, er den E? :huh:

|------8--7--5-------------------------------------------------------------------|

|----------------9--6--5--4------------------------------------------------------|

|----------------------------7--5--4---------------------------------------------|

|--------------------------------------7--6--3-----------------------------------|

|------------------------------------------------7--5--3--5----------------------|

|-------------------------------------------------------------7--5--4--1--0------|

Endret av Gangsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner veldig om en E frygisk, men har også med stor septim og både stor og liten ters. Så en "harmonisk frygisk mollblues"-skala er vel et ålreit navn.

Men ikke tenk så mye på det, egentlig. :) Finn ut hvilke(n) akkord(er) som passer i bakgrunnen, og kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det slik at en skala kan være så mangt... Innen vestlig, klassisk musikk har vi en forkjærlighet for å standardisere og gi navn på skalaene våre, dette er ikke nødvendigvis 100% tilfelle i mer muntlige kulturer... man legger til og tar fra noen toner når man føler for det, uten at musikkpolitiet banker på døra di. Du kan ellers kalle skalaen Kåre om du vil.

Første halvdel ser ut som en skala som kan kalles sigøynermoll eller Ungarnsk moll, hvis du regner den fra A er det en mollskala med stor septim (G#) og forstørret kvart (D#) men du kan også se på E som grunntone, da fungerer den som en frygisk skala med stor ters (som i fryg. dominant) samt stor septim. Du finner den såvidt jeg husker i "Bombay Vindaloo" av Dream Theater samt på hvert gatehjørne i Sevilla. Men man har også den rene kvarten (D) så det kan rett og slett være A harmonisk moll/ E frygisk dominant (A - B - C - D - E - F - G#) med en liten tritonus (D#) som en liten... blue note? Andre halvdel er jo rett og slett A harmonisk moll eller E dominant frygisk.

Den indiske skalaen (eller ragaen) Pantuvarali har visst en A# også i følge en lefse jeg har liggende. ;)

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.