Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt innspillings oppsett


Anbefalte innlegg

Tenkte å slenge meg på , her. Ingen grunn til å lage flere tråder om akkurat det samme ?

Har tenk på et så enkelt opplegg som mulig.

F.eks en enkel analog mikser som kobles inn i en line 6 toneport ux2, slik at jeg kan ta opp enkelt på pc'n. Evt. koble til stereo anlegget

Mikrofon blir sannsynligvis Shure sm58

Lydkort :Line 6 toneport ux2

Mikser : General music 12 ?

Så også på en hodetelefon forsterker, for å dele en hodetelefon utgan på miksen, muligens

Vet ikke om dette er kompatibelt, egentlig. Når jeg prøver å lese og titte på det tekniske, blir det meste gresk. Fant dette "oppsettet" etter kanskje et par timer. Hadde vært greit å slippe unna så billig.

Med en miks, kan jeg spille og synge sammen med sønnen min, siden vi kan mikke opp gitarer og ha vokal samtidig, uten noe triksing. Plugg mikk i mikseren og åpne kanalen.

Med en start som dette, kan vi kjøpre dyrere utstyr etter hvert, hvis vi skulle ønske det.

Klarer dere å se om dette vil funke sammen ? I såfall kan jeg slippe unna med et par tusen, ca. Vil ha miks med fysiske fadere. En god gammeldags analog en , på en måte.

:)

Skulle noen vite om rimeligere måter å slippe unna på, så tar jeg imot tips

Endret av Zakk wannaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jag skulle skippa mixen om jag vore dig och lägga pengarna på ett ljudkort som passar dina behov istället. Hur många kanaler behöver du spela in samtidigt? Med UX2:an så kan du spela in 2 spår samtidigt, tex en gitarr och en vokalmikrofon. Men när du har gjort ett opptak så är det bara att sätta på sig hörlurarna och "spola tillbaka bandet" och ta opp runda till med tex kor och sologitarr.. och så håller du på tills du är nöjd :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Som Aphelion sier, er årsaken til at SM57 blir brukt til instrumenter live, er at de er mer retningsbestemt, og tar ikke inn like mye av det som foregår rundt. Derfor egner 58'n seg bedre til vokal også, da det tåles litt slakke ifht å synge rett i mikken hele tiden.

Men enligt Shures hemsida, så som jag tolkar den, så är polar patternet likt, se här och här. Det kan gott vara jag som tänker fel, men det som CastorFiber länkar till är väl med på att understyka det..

But the basic frequency response and polar patterns are almost identical – there is only a slight difference in high frequencies where the shape of the grille starts to affect the response.

Jo, det står "almost" men jag tänker att det syftar på frekvenskurvan, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle skippa mixen om jag vore dig och lägga pengarna på ett ljudkort som passar dina behov istället.

Hehe

Er jo miksen som er viktig, jo

wub.gif

Trenger ikke flere kanaler å ta opp i, på en måte. Trenger bare noe som kan ta opp det som kommer utav miksen. Har lest litt mer om line 6 lydkortet. det er kanskje mer komplisert enn hva jeg er ute etter. Trenger ikke mer enn en slags overgang mellom en miks og en pc eller noe annet som kan ta opp. Har en gammel laptop som jeg tenkte å bruke til å ta opp med.

Poenget mitt er at jeg vil ha det enkelt nok til at 7 åringen min kan ha det morsomt med dette. Kanskje sette opp en liten PA, for å lagge litt lyd

:)

edit : Ikke sikker jeg trenger lydkort, en gang? Kun en overgang mellom miks og pc'n

Endret av Zakk wannaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mer enn en slags overgang mellom en miks og en pc eller noe annet som kan ta opp

Ljudkortet fungerar som en slags kombinerad mixer/övergång till PC:n, vilket gör mixen överflödig om du inte ska spela in många kanaler samtidigt eller tänker köpa en dyr mixer pga att den har bra preampar.

Med andra ord är det bara att koppla in ljudkortet i PC:n genom en USB-kabel, installera programvaran som följer med och sen plugga in mikrofonen/mikrofonerna i ljudkortet. Det enda du behöver extra är ett inspelningsprogram och sen är det bara att börja spela in :) . Blandar du in en mixer också så blir det bara mer komplicerat.. och onödigt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også på en hodetelefon forsterker, for å dele en hodetelefon utgan på miksen, muligens

Om jag har förstått det rätt så vill du kunna höra genom två stycken hörlurar samtidigt, är det riktigt? I så fall behöver du inte köpa en hörlursförstärkare, en sån här gör jobbet. Det står inte så mycket om det på Classes sidor, men jag räknar med att det är riktig adapter :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandar du in en mixer också så blir det bara mer komplicerat.. och onödigt :) .

:)

Er jo mixeren som er viktig, jo.

Jeg er ikke best til å forklare, men en slags PA i miniformat, som også har opptaksmulighet, er vel det jeg er ute etter. Trenger ikke flere opptakskanaler. Det er unødvendig , for meg.

:)

Hadde det vært kun meg, hadde jeg kjøpt meg et sånt line 6 lydkort og kosa meg masse. Men, siden sjuåringen min også skal styre med dette, vil jeg ha noe fysisk som styrer lyden, på en måte. For ca 20 år siden jobbet jeg som teknikker i en lokal radio. Så der at nye folk fikk lettere panikk når det ikke var en fysisk ting som kuttet lyden når noe gikk galt. Er nok derfra, at jeg har det at jeg vil ha en fysisk mikser, med fadere og slikt. Det blir mer oversiktlig og enkelt slik, føler jeg.

:)

Og den splitten til hodetelefonenevil nok være super. Er det feil størrelse, så finnes det overganger. Det viktigste er jo at signalet splittes

:)

@ Stjerneskruen :

Den så morsom ut, den. Men vil ha fadere, ikke potensiometere

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha muligheten til å mikse det du spiller inn med mikseren, og ikke i software, må du jo uansett ha et lydkort som klarer å pushe de separate sporene ut igjen til mikseren. See?

Et alternativ kan jo være en Firewire/USB-mikser, da har du innebygget lydkort i mikseren :)

Evt. en sånn kontrollenhet som ser ut som en mikser, til å styre softwaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha muligheten til å mikse det du spiller inn med mikseren, og ikke i software, må du jo uansett ha et lydkort som klarer å pushe de separate sporene ut igjen til mikseren. See?

Et alternativ kan jo være en Firewire/USB-mikser, da har du innebygget lydkort i mikseren :)

Evt. en sånn kontrollenhet som ser ut som en mikser, til å styre softwaren.

Er ikke ute etter å separere sporene. Miksen samler sporene, og er ikke ute etter å separere dem igjen. Kun å ta opp det som har blitt mikset på miksen. Tror jeg er på et myyyye lavere nivå enn dere tror. Vil gjøre ting så "fysisk" og enkelt som mulig. Skal være så enkelt som overhode mulig

hehe

Men husker en mikser med usb port i, når jeg tittet rundt. Kanskje det er det jeg er ute etter.

Nydelig

:)

Kanskje en sånn jeg er ute etter ?

Endret av Zakk wannaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, kanske en sån härskulle passa? Den fungerar som en gammaldags kassett-porta, bara att den är mindre, digital och har massa fancy tillägsgrejer :) . Med den så behöver du inte ens en PC. Som jag har förstått det så tar du opp på SD-kort och om du har behov för det så kan du överföra filerna till PC:n senare. Plug and play :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en liten mikser og et lydkort med to innganger. Da kan du tappe signalet fra master på mikseren og inn på to spor på lydkortet. Jeg vet ikke hvor godt det vil fungere i praksis, da jeg aldri har prøvd det.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den siste løsningen der har jeg hjemme. Instrument inn på mikseren, derfra å tappe masteren inn på to kanaler på lydkortet og derfra inn på PC via USB.

Det er kult å eksperimentere med dette. Ser nå at jeg trenger en Shure-mic i tillegg! :)

Og jeg trenger å lære meg audicity enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.