Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt innspillings oppsett


Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville gått for SM57'en ovenfor SM58 med tanke på innspilling av gitarforsterker.

Är det någon speciell grund till att du menar det? Frekvenskurvan för en SM58:a och för en SM57:a har jag läst ska vara lika. Det är möjligt att de inte är helt lika, det vet jag inte, men den lilla skillnad det i så fall skulle utgöra motsvarar kanske att du flyttar mikrofonen en halv centimeter vid opptaket.

Om du testar att mixa både i hörlurar och monitorer så märker du raskt att skillnaden är ganska stor. Det är svårt att få en rättvis ljudbild i bara hörlurar.

Jag hade gått för:

* Brukt Toneport UX2,(det finna säkert många andra ljudkort som hade gjort jobben, men det är det jag har och därmed det enda som jag kan rekommendera).

Pris: Ca 1000:-

* Nån lösning typ Amplclamp.

* Shure SM 58 eller 57.

Pris: Litt under 1000:-

* Monitorer för resten av pengarna.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje se meg råd til noen monitorer.

Hvilke krav burde jeg se etter i monitorer til en pris rundt 2k ? Vil ett par Behringer gjøre en grei jobb eller burde jeg gå for noen dyrere ?

Hold deg til headsettet ditt inntil du kan kjøpe deg noen litt skikkelige monitorer - og da bikker du fort 5 lapper for et par. Vær obs på at monitorer ofte prises per stykk, altså ikke parvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hvis han skal mikke opp en forsterker er SM57 ganske mye bedre enn en SM58.

Live? Ja. Til innspilling? Not so much... Det går mye på karakteristikken, altså hvordan den plukker opp. SM57 er fin til amper live fordi den ikke tar med så mye annet enn det du mater rett inn i den, men i en studiosituasjon vil en SM58 funke vel så bra. Det er tross alt ikke veldig stor forskjell på disse rent lydmessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til headsettet ditt inntil du kan kjøpe deg noen litt skikkelige monitorer - og da bikker du fort 5 lapper for et par. Vær obs på at monitorer ofte prises per stykk, altså ikke parvise.

Ved nærmere kikk på prisene la jeg merke til det, og da ender det med at jeg venter og holder meg til headphonene.

Gidder ikke å bruke penger på monitorer istedenfor lappen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere kikk på prisene la jeg merke til det, og da ender det med at jeg venter og holder meg til headphonene.

Gidder ikke å bruke penger på monitorer istedenfor lappen

Jag har kört med ESI nEar 05 i några år och är nöjd. De är inte the best of the best men de funkar till det jag driver med. Jag har sett de säljas för 1995:-/par. Kanske du har ett par okej hifi-högtalare som du kan koppla till, eller om du kan köra ljudet genom stereon? Det är lätt gjort att mixen blir obalanserad när man bara hör genom hörlurar.

Ja, ja, jag är litt osäker på vilken nivå du har tänkt att lägga dig på men eftersom du har 4000:- som budget så tolkade jag det som om du i alla fall ska offra litt tid och energi på det här, så jag tänkte bara att ge ett förslag som jag menar skulle ge dig bäst möjligt utbyte, inom din budget. Men du gör såklart som du vill angående monitorer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live? Ja. Til innspilling? Not so much... Det går mye på karakteristikken, altså hvordan den plukker opp. SM57 er fin til amper live fordi den ikke tar med så mye annet enn det du mater rett inn i den, men i en studiosituasjon vil en SM58 funke vel så bra. Det er tross alt ikke veldig stor forskjell på disse rent lydmessig

Hm, om man ser på Shures hemsida så ser det faktiskt ut som om karakteristiken på 57:an och 58:an är helt lika. Jag klarar i alla fall inte att se någon skillnad :) . Det är dock små skillnader i frekvensuppfånget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke sånn skikkelig seriøst, men vil ha grei lyd, ett oppsett som jeg kan bruke en stund, teste og eksperimentere med om du skjønner.. Og ikke minst spille inn musikk med da.

Jeg kan jo koble det opp på stereo anlegget ja ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sidene til Shure-

That brings up another question that comes up all the time. What’s the real difference between an SM57 and an SM58? There are actually a fair number of myths and misconceptions about what the difference really is.

The basic difference is the grille. The other parts -- the diaphragm and voice coil combination, the magnet, the transformer that’s in the handle, the handle itself, the closing ring that surrounds the cartridge – are identical.

In the SM58, the ball grille with the foam lining provides an extra degree of pop protection and wind protection. The SM57 has a much more compact grille arrangement that doesn’t provide nearly as much protection against blast or wind. But the basic frequency response and polar patterns are almost identical – there is only a slight difference in high frequencies where the shape of the grille starts to affect the response. But that probably doesn’t kick in until 13, 14 or 15 kHz – something like that.

Så mye var altså de endeløse diskusjonene om hvilken mikrofon som er "best" verdt, som om det er stor forskjell på disse to. Litt skumgummi, og en stålnetting- wow, en helt annen lyd som gjør den andre helt ubrukbar i sammenhengen. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sidene til Shure-

That brings up another question that comes up all the time. What's the real difference between an SM57 and an SM58? There are actually a fair number of myths and misconceptions about what the difference really is.

The basic difference is the grille. The other parts -- the diaphragm and voice coil combination, the magnet, the transformer that's in the handle, the handle itself, the closing ring that surrounds the cartridge – are identical.

In the SM58, the ball grille with the foam lining provides an extra degree of pop protection and wind protection. The SM57 has a much more compact grille arrangement that doesn't provide nearly as much protection against blast or wind. But the basic frequency response and polar patterns are almost identical – there is only a slight difference in high frequencies where the shape of the grille starts to affect the response. But that probably doesn't kick in until 13, 14 or 15 kHz – something like that.

Så mye var altså de endeløse diskusjonene om hvilken mikrofon som er "best" verdt, som om det er stor forskjell på disse to. Litt skumgummi, og en stålnetting- wow, en helt annen lyd som gjør den andre helt ubrukbar i sammenhengen. Selvsagt.

Nettopp. Som Aphelion sier, er årsaken til at SM57 blir brukt til instrumenter live, er at de er mer retningsbestemt, og tar ikke inn like mye av det som foregår rundt. Derfor egner 58'n seg bedre til vokal også, da det tåles litt slakke ifht å synge rett i mikken hele tiden.

Det som er litt snedig her, er at SM58 er dobbelt så dyr....rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.