Web Analytics
Jump to content

Enkelt innspillings oppsett

MatsEspen
 Share

Recommended Posts

Tenkte det hadde vært gøy å hatt et lite innspillings oppsett her hjemme. Men siden jeg egentlig ikke kan en dritt trenger jeg anbefalinger :)

Har sett på Digidesign sin Mbox2 mini som lydkort, hva sier folket om det ?

Og tenkte det hadde vært interessant å putte en mikrofon forran ampen, for å teste litt. Så der har jeg pekt ut SM57 siden det er så mange som anbefaler den så sterkt B)

Om andre anbefaler andre ting så burde ikke prisen gå over 4000,-

• Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis han synger litt røff vokal så kan SM57 være kult. Blant annet Dave Grohl bruker å synge i en SM57 i studio.

Uansett, hvis han skal mikke opp en forsterker er SM57 ganske mye bedre enn en SM58.

Mbox mini funker sikkert greit den. :) Selv skal jeg kjøpe Mbox 2 etterhvert. :)

Synging ? Nei ! :)

Men vurderer sterkt å lære meg growling snart

Vil en Behringer mikrofon klare det ?

Ser at Riff har noen pakke løsninger:

Digidesign MBox2 Mini (m. Pro Tools 8)

Audio-Technica AT2020

Tourtek TM20 6m mikrofonkabel

Tornado T606B mikrofon galgestativ

3495,-

og

Digidesign MBox2 (m. Pro Tools 8)

Audio-Technica AT2020

Tourtek TM20 6m mikrofonkabel

Tornado T606B mikrofon galgestativ

K&M 239/56 Popfilter

4895,-

Hvilken vil være mest for pengene ?

Har ikke gått igjennom de to forslagene dine og finvurdert, men mitt råd er å putte penger i lydkort. Et bra lydkort med kurant preamp(er) og en billig mikrofon låter bedre enn et billig lydkort og en totusenkroners mikrofon. Glem forskjellen på SM57 og SM58 til opptak, den er uansett forsvinnende liten. Har du bare noen få tusenlapper å bruke, brenn av pengene på lydkort, og start med en billig mikrofon. Hvis du kikket på mikrofontråden jeg lenket til, ville du ha hørt at forskjellen er "de låter litt forskjellig", ikke at den ene er bra og den andre er dårlig. Når det gjelder lydkort, så er det større forskjeller. Man kan ikke "skru vekk" at det ene plasserer lyden bedre, farger mindre og at det låter mer "åpent".

Forøvrig, smart at du tar med stativ i regnestykket ditt. Det er faktisk viktigere enn nesten noe annet. En mikrofon må plasseres, og det får man ikke gjort enkelt og greit med kontorstoler, bunker med tegneserier og andre remedier.

Tenk også litt på rommet dette skal brukes i. En dyr og fin mikrofon låter dritt i et tomt rom med masse etterklang, mens en billig mikrofon kan låte bra i et rom med bokhyller, tykke gardiner, masse skrot og en madrass satt opp i hjørnet i bakkant av mikrofonen.

Er enig med det Castor skriver. Et bra interface utgjør en større forskjell enn en god mikrofon.

Jeg har aldri prøvd ProTools, men husk at det programmet låser deg til spesifikke interfaces. Har du Mac vil jeg anbefale Logic Express, det kommer også med mye ekstra, og er slik jeg forstår det mye lettere å lage musikk med.

Hadde du hatt en Mac så hadde du nok visst det. :P

Hvor mye penger er du villig til å bruke? Ser at Castor anbefaler Behringer, og jeg tviler absolutt ikke på at det ikke låter noe særlig forskjellig fra Shure, men husk at en SM57 koster mindre enn en tusenlapp, og er en mikrofon som så godt som alle profesjonelle bruker, og som meget sannsynelig kan brukes i mange tiår fremover.

Som nevnt tidligere vil jeg bruke rundt 4k, men kan gå litt høyere om det er verdt det.

SM57 ligger rundt en lapp ja og det er jo ikke så mye for en mikrofon som skal være såpass god.. Kan jo hende det kommer en for salg for en billig penge et sted :)

Jag kör med ett Line 6 Toneport UX2 och är väldigt nöjd. Jag har haft det en god stund och jag har inga planer på att byta ut det. Här är några Finn-annonser om du kan tänka dig att köpa brukt.

Om det bara skiljer några hundra kronor mellan Behringer och Shure så hade jag valt Shure. Inte för att det nödvändigtvis blir bättre ljud, men köper du Shure så vet du att du har en riktigt bra mikrofon och behöver i stort sett aldrig tänka på att uppgradera (möjligtvis köpa nya mickar för att komplementera, men det blir i så fall ett senare projekt). Både 57:an och 58:an vill göra jobbet. Du behöver inte popfilter om du ska micka upp en förstärkare och med dynamiska mikrofoner (som Shure SM57/58 är) så klarar du dig helt fint utan det om du ska sjunga också. Köp ett lavt mikrofonstativ, eller en ännu hellre nåt ampclamp-aktigt, betydligt enklare än ett "vanligt" stort.

Du skriver ingenting om vad du har för monitorer eller hörlurar? Kanske det kunde vara värt att lägga litt pengar på ett par okej monitorer?

Jag kör med ett Line 6 Toneport UX2 och är väldigt nöjd. Jag har haft det en god stund och jag har inga planer på att byta ut det. Här är några Finn-annonser om du kan tänka dig att köpa brukt.

Om det bara skiljer några hundra kronor mellan Behringer och Shure så hade jag valt Shure. Inte för att det nödvändigtvis blir bättre ljud, men köper du Shure så vet du att du har en riktigt bra mikrofon och behöver i stort sett aldrig tänka på att uppgradera (möjligtvis köpa nya mickar för att komplementera, men det blir i så fall ett senare projekt). Både 57:an och 58:an vill göra jobbet. Du behöver inte popfilter om du ska micka upp en förstärkare och med dynamiska mikrofoner (som Shure SM57/58 är) så klarar du dig helt fint utan det om du ska sjunga också. Köp ett lavt mikrofonstativ, eller en ännu hellre nåt ampclamp-aktigt, betydligt enklare än ett "vanligt" stort.

Du skriver ingenting om vad du har för monitorer eller hörlurar? Kanske det kunde vara värt att lägga litt pengar på ett par okej monitorer?

Toneporten er ett alternativ ja ! Skal se mer på den.

Jeg tenkte også på det der med mikrofonen, er bare noen hundrelapper forskjell, så kanskje det bare blir SM57 etter nevnte argumenter..

Jeg sitter med Sennheiser HD 280 Pro headphones. Litt usikker på om jeg skal bruke penger på monitorer viss Sennheiserene duger.

EDIT: Ja har lagt til lavt mikrofonstativ i regnestykket.

Edited by MatsEspen

Jeg ville gått for SM57'en ovenfor SM58 med tanke på innspilling av gitarforsterker. Og den er billigere.

Tror heller ikke du trenger å tenke på monitorer med det første, du har et godt headsett, og med mindre du skal produsere høykvalitets musikk og mikse det til det perfekte, så tror jeg headphonesa holder :P