Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koreansk musikk - toneart og skala


Anbefalte innlegg

Har en låtidé, basert på en tekst jeg har. Teksten er inspirert av koreansk historie, og jeg har lyst å legge melodien i "koreansk land", dvs jeg er ute etter asiatiske "toner". Jeg vet ikke om koreansk og kinesisk musikk er bygget rundt de samme skalaene, men det virker kanskje ikke unaturlig siden kineserne har påvirket det aller meste av kulturen i regionen og landene rundt.

Så basically trenger jeg vel noen tips til skala, og om det er noen som vet om "typiske" asiatiske meloditrekk, hadde det vært veldig greit å kjenne til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koreansk er også mye pentaton.

Har mye det samme inntrykket selv. Men er det bare å gyve løs med pentatone toner, også låter det asiatisk? Eller er det noen "typiske" trekk, noen clicheer man kan hive inn for å dra det litt i den retning? Har lyttet endel til ting på youtube, og har inntrykk av at mye eldre koreansk musikk er pentaton i nedadgående progresjoner.

Ksn helt sikkert også hente fra det kinesiske, det er nok mye i samme gate - så om noen har kinesiske tips og triks (bortsett fra kung-fu ninja.gif ) tar jeg gjerne i mot dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye det samme inntrykket selv. Men er det bare å gyve løs med pentatone toner, også låter det asiatisk? Eller er det noen "typiske" trekk, noen clicheer man kan hive inn for å dra det litt i den retning? Har lyttet endel til ting på youtube, og har inntrykk av at mye eldre koreansk musikk er pentaton i nedadgående progresjoner.

Ksn helt sikkert også hente fra det kinesiske, det er nok mye i samme gate - så om noen har kinesiske tips og triks (bortsett fra kung-fu ninja.gif ) tar jeg gjerne i mot dem :)

naaah, så lett er det ikke... du må velge de rette tonene for at det skal høres asiatisk ut... men det er ganske lett egentlig når du får inn de riktige teknikkene... et typisk trekk er feks. --5--5/7/5-- altså spill en note og slide fort frem og tilbake.. dette har jeg hørt masse av i asiatisk musikk.. er litt vanskelig å forklare med skrift.... men du får prøve deg frem, hvis ikke du føler at du får det til så er det jo bare å spørre... jeg vil ikke ambefale at du bruker den standard pentatonskalaen alle kan... du bør lage en skala som strekker seg litt over halsen sånn at det blir lett å slide.. kunne sikkert vist deg noen flere tips på skype eller lagt ut en video på youtube, men jeg er desverre veldig dårlig på pc når det gjelder video og sånn.. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med pentatone skalaer og litt "asiatisk frasering". Lytt deg igjennom koreansk musikk og plukk ned noen fraser. :)

Ellers er østlig musikk mye mer lineær enn vestlig musikk - altså er melodien og dens kvaliteter i sentrum, ikke nødvendigvis det harmoniske (akkorder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.