Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å bygge bass


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå fått ideen om å bygge min egen bass. Jeg har lyst på en helt særegen bass, som ingen har maken til. Samtidig har jeg ikke lyst å betale i dyre dommer for å få en custom workshop til å gjøre det. Kjæresten til mamma er byggmester og har alt man kan tenke seg av sager og utstyr og har i tillegg en del trevirke (kirsebær, surnet bjørk o.l.). Dette er foreløpig bare på idè-stadiet, men jeg kan jo finne litt inspirasjon og hjelp her, tenkte jeg.

Jeg har alltid syns at neck-through basser er kult så jeg tenker det blir det (hvis dette blir noe av). Jeg ser for meg en femdelt hals med surnet bjørk og kirsebær, kanskje. Blir nok også en spesiell body av et slag, kanskje med noe spesielt treverk som topp. Blir nok uansett en trefinish og ikke lakk. Selve kroppen blir nok i or kanskje med en topp av noe slag som sagt. På bildet under her ser man en finish jeg syns ser usedvanlig fet ut (på bodyen, ser bort fra halsen osv). Bassen blir enten 4-strenger eller 6-strenger. Har en god 5-strenger men vet ikke helt om jeg skal satse på 4 eller 6 enda. Hva burde man tenke på når man skal lage bodyen, mtp. spillbarhet, sustain, tone osv?

Jeg trenger noen tips til hva vi må tenke på, eventuelt en guide jeg bør lese først. Jeg trenger også hjelp til å velge pickups, hvordan koble pickups, velge bridge, velge stemmeskruer osv. Jeg tror også jeg kommer til å bestille ferdig fretboard (kommer det med eller uten fretwire forresten?).

CFDT9089.gif

- Tar i mot alt som finnes av tips.

PS: Jeg kommer ikke til å gjøre som han legenden her inne som satt med huggjern og øks og laget halsen. :P

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som om du har tilgang til noen som kan hjelpe deg med trearbeidet, men hvis dette er "første gang", så overvei å lage en bolton og kjøpe en ferdig hals. Da bør resten være mulig å få til. Evt. kjøp en hals som er beregnet for neckthru og lag "vingene" og topptreet selv.

Du kommer til å lære enormt mye av det, og tro meg, det er nok av utfordringer i en slik prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en god guide eller noe jeg bør lese for å få en viss innsikt i hva en må tenke på? Har lest noen worklogs her, men da er det stort sett personer som har peiling på hva de gjør. De skriver ikke som en "guide" for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver om tilgang til verktøy og hjelp ville jeg prøvd på en neckthru. Jeg lagde en el-gitar til sønnen min for et par år siden, det var første gang jeg prøvde meg på gitarbygging. Jeg hadde masse nytte av boka "Make your own electric guitar" av Melvyn Hiscock. Gitaren jeg lagde var mye basert på en beskrivelse i boka av byggingen av en 8-strengs bass med neckthru. Det var ikke så vanskelig - når halsen går gjennom kroppen er det ganske enkelt å få til riktig halsvinkel, og man trenger ikke bekymre seg for festingen mellom hals og kropp. Å lime på sidene på kroppen var også enkelt.

Jeg kjøpte gripbrett som var ferdig slottet og rundet, saget det til selv og slo inn bånd. Det var ikke så vanskelig. For en 8-strengs bass anbefaler Hiscock to truss-rods, jeg brukte bare en på en vanlig 6-strengs gitar. Husk å frese spor til truss-roden før du begynner å forme halsen.

Her er et par bilder før gitaren ble gjort ferdig:

S6302580.jpg

S6302581.jpg

Og sånn ble den:

Framobil019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice. Den så jo veldig bra ut. Får se om jeg kan skaffe den boka på en eller annen måte. Kanskje få mamma til å kjøpe den til biblioteket så kan jeg låne den der. :P Ho jobber der og har gjort det før når jeg ikke har giddet å kjøpe bøker selv. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.