Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Class 5 vs Blackstar HT-5


Kennedy

  

22 stemmer

  1. 1. Hvilken bør jeg velge?



Anbefalte innlegg

Jeg har spilt i halvannet år med en Roland Cube 20X, men har bestemt for å skaffe meg en liten amp til. Jeg elsker lyden av rørforsterkere, og har klart å koke ned to alternativer: Marshall Class 5 og Blackstar HT-5, begge på beskjedne 5 watt. Jeg spiller mest klassisk rock (Led Zeppelin og AC/DC) men strekker meg langt utover dette og spiller litt spansk gitar også. Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe Marshallen allerede, fordi det står Marshall på den, men hadde satt pris på om noen kunne overbevist meg til å kjøpe den andre.

Min underbevissthet forteller meg at at Marshallen er best av følgende grunner:

  • Det står Marshall på den.
  • Den ser så enkel ut å bruke.
  • Den passer mine minimale behov.
  • Den tvinger meg til å spille høyt.

Det hadde også vært fint med tips om hvor disse er billigst å kjøpe (på nett), eller om det i det hele tatt er noen vits i å kjøpe en 5-watter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alltså rätta mig gärna om jag har fel här men Class 5 har väl ingen gain-kontroll och då blir du ganska avhängig av att kunna köra den på hög volym varenda gång du vill ha någon slags vreng. Jag skulle utan tvekan välja Blackstaren av dessa två.. om jag har rätt angående gain-kontrollen vill säga :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Class 5 på fullt gir omtrent like mye gain som Malcolm Young har på sin gitar. Må ha boks for å få bra sololyd og tight bånn. Jeg bruker forøvrig Class 5 med Weber Mass og eksternt cab, men det er bra trøkk i den innebygde høyttaleren. Kunne ikke sagt at det var 10" og ikke 12" bare ved å høre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen hemninger mot å spille høyt ville jeg helt klart gått for marshallen til musikksjangeren du nevner. Som Imaginos sier kan en overdrive/boost være greit å ha. Kan også brukes hvis du vil ha vreng på litt lavere volum. Jeg vurderte selv disse forsterkerne da jeg var på utkikk etter en lav-watts rørcombo i fjor høst til samme type musikksjanger som deg. Jeg endte derimot opp med en Vox AC4TV da den har en innebygget attenuator og jeg er avhengig av å holde volumet nede til tider.

Her er den som selger en brukt til 3000, ellers holder de fleste norske forhandlere seg på litt under 4000 for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink i svensk, men jeg vet at Class 5 bare har Volum og 3-bånds EQ. Men som man kanskje kunne forstå ut i fra punkt 4 på listen, er ikke dette noe farlig.

Det er bare å si fra om det var noe du ikke skjønte, så skal jeg oversette det til norsk :) .

Jo, men har du prövat en 5 watts röramp? Det är många som tvivlar på om 5 eller 15 watts rörförstärkare spelar tillräckligt högt till hemmabruk.. tills de testar en :) . Utifrån ditt inlägg så tolkade jag det som om du inte har testat en, eftersom du frågar "om det i det hele tatt er noen vits i å kjøpe en 5-watter". Jag tolkade det också som om förstärkaren ska användas hemma, men det kan mycket väl vara en feltolkning från min sida. Ska du använda förstärkaren tillsammans med ett band så skulle jag köpa något kraftigare.

Jag måste medge att jag inte riktigt förstår poänget med att en amp ska tvinga dig att spela högt. Jag förstår såklart att det är bra att ha möjligheten att spela högt men inte helt varför det är bra att man spela högt, är det inte bra att kunna välja? Förklara gärna tankegången :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det han mente da? at den ikke har gainkontroll, at den må pushes til høyere volum? :)

Watt handler mye om headrom, når en røramp brekker opp og begynner å vrenge. Ikke volum i like stor grad som transeamper.

Men sånn generelt, så har ikke volum så forbanna mye å si for hvordan en røramp høers ut i f.eks i band. At en amp spiller høyt, betyr ikke at den har nok dynamikk til å høres awesome ut ift de andre i bandet.

Bare sånn info! =p

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket ut orangen. Finfin den, men det står at den passer best til singlecoil, noe jeg ikke bruker særlig mye.

Og nei, jeg har ikke prøvd en 5W røramp, men jeg vet sånn nogenlunde hvor høyt den spiller. Dessuten har Class 5 hodetelefonutgang på baksiden.

Og hvorfor det er bra å spille høyt? Det er rock n' roll. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon, har spilt rundt halvåret på en cube 30x, og er sugen på rørforsterker. Jeg ønsker meg Hendrix/klassisk blues - og rockelyd, og har saumfart nettet samt lagt ut tråder her tidligere for råd. I utgangspunktet ønsket jeg en forsterker som var fleksibel nok til å levere digg rørlyd på soveroms lydnivå. Etter en stund med lesing på andre fora og ikke minst youtube, har jeg mer eller mindre konkludert med at det ganske enkelt ikke er mulig å få en digg, klassisk marshallyd på så lavt volum. Av den grunn beholder jeg cuben for øving og leilighetsspilling, men skaffer meg (antageligvis) en Class 5 for de gangene jeg er alene hjemme og kan dra på. Jeg prøvde Class 5 tidligere denne uken, og den låter kuler og krutt sammenliknet med alt annet jeg er vandt til. En annen amp jeg har vurdert lenge er Vox AC4TV, men jeg har dessverre ikke fått testet den ennå. Det er igrunnen det eneste som holder meg tilbake, jeg ønsker å kunne teste de to forsterkerene mot hverandre. Morten Larsen har laget en skikkelig bra artikkel om de forskjellig lav-wattsforsterekerene som finnes, men jeg ønsker å gjøre en test selv. Spesielt interessant er det å høre hvor lav Vox´en blir på 0.25 watt.

Jeg syns du i alle fall bør prøve Class 5´en, for den låter virkelig sinnsykt kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen amp jeg har vurdert lenge er Vox AC4TV, men jeg har dessverre ikke fått testet den ennå. Det er igrunnen det eneste som holder meg tilbake, jeg ønsker å kunne teste de to forsterkerene mot hverandre. Morten Larsen har laget en skikkelig bra artikkel om de forskjellig lav-wattsforsterekerene som finnes, men jeg ønsker å gjøre en test selv. Spesielt interessant er det å høre hvor lav Vox´en blir på 0.25 watt.

På 1/4-dels watt på nesten fullt volum spiller den ca like høyt som Cube 30X'en din på noe rundt kl 9-10-11. Litt lenge siden jeg sist spilte påen Cube nå. Veldig aksetabelt nivå for hjemmeøving.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.