Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalere for både monitoring og vanlig pc-bruk


ovzer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe meg ProTools for å kunne spille inn sanger ol. på rommet sånn halvamatør-aktig. Men da vil jeg gjerne kjøpe et par høyttalere istedenfor surroundannlegget jeg har nå. (Billig drit) Men problemet er at jeg vil gjerne ha et par høyttalere som jeg kan koble inn i M-boxen som monitorer, og koble de til pc-en som vanlige høyttalere.

Hvordan skal jeg få det til?

Jeg vil også spille litt høy musikk, så jeg må ha noen med høyt volum og ganske kraftig bass. Jeg er absolutt ingen hi-fi fyr, så kvaliteten har ikke noe å si, bare det er ganske billig. Har ikke tenkt å bruke alt for mye penger på det..

Takker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt kjent med protools, men det burde da gå fint an å bare ha alt kobla til protools og bruke mboxen som lydkort til pc'en og? Slik at du bruker det til lyd hele tida. På skolen hadde vi ikke protools, men vi hadde lyden gjennom samme rack-lydkortet hele tida. Foreslår at du bruker noen gode studiomonitorer bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sånn supermye peil, men det kommer jo litt an på hvor mye penger du vil legge i det. Studiomonitorer blir fort dyrt.

Har god erfaring med både Genelec og Dynaudio, men disse er også svindyre. Infrasonic har noen som ikke er så dyre, men du kan jo sjekke ut litt selv på www.prolyd.no f.eks.

Også verdt å huske på at prisen er ofte for 1 høyttaler, og ikke par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som vet om M-audio BX5a eller BX8a er noe å satse på? Og evt. hvilke av de jeg burde ta? Synes BX8a er litt store for det lille rommet mitt, og de koster jo en lapp ekstra. Men jeg tror de sparker ganske mye hardere ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monitorer er greit nok, men jeg vil anbefale at du også kjøper deg et ok headset i tillegg.

Edit: Tenkte kanskje det var lurt å nevne at de høyttalerne du linket til var passive, hvilket betyr at du må ha en forsterker i tillegg.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ok headset fra før. Kanskje litt under ok, men det holder.

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha høyttalere jeg også kan høre musikk på, så jeg vil ha noen som jeg gjerne ikke tør å skru på maks.

Trukke de er passive, nei. Har ihvertfall aldri hørt om passive høyttalere med 70W forsterkere i. :)

Ja, forresten. Hvordan er det man fester slike høyttalere på veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ok headset fra før. Kanskje litt under ok, men det holder.

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha høyttalere jeg også kan høre musikk på, så jeg vil ha noen som jeg gjerne ikke tør å skru på maks.

Trukke de er passive, nei. Har ihvertfall aldri hørt om passive høyttalere med 70W forsterkere i. :)

Ja, forresten. Hvordan er det man fester slike høyttalere på veggen?

Min feil. Leste ikke godt nok der. De var i så fall veldig billige. Låter de greit, er det jo bare å slå til.

Regner med de har veggfeste ved hjelp av skruer? Hvis ikke kan du jo bare lage deg et par hyller av hobbyplank og noen hylleknekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som vet om M-audio BX5a eller BX8a er noe å satse på? Og evt. hvilke av de jeg burde ta? Synes BX8a er litt store for det lille rommet mitt, og de koster jo en lapp ekstra. Men jeg tror de sparker ganske mye hardere ifra...

BX5a har IKKE kraftig bass og er ubrukelige til å spille inn f.eks bassgitar. Svak og udefinert bassgjengivelse under 100 Hz, akkurat som bokhyllehøyttalere av samme størrelse. De er i utgangspunktet ment for bruk med subwoofer.

BX8a har jeg ikke hørt, men vil tro de er mye bedre på lave frekvenser. Ville absolutt valgt dem over BX5a hvis du ikke skal ha sub.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kossen fungere egenlig high end hi fi høytalera i studiosammenheng? Snakke da under halvproft garageband/pro tools sammenheng... Har non rimeli bra Dali høytalera tel nærmar 10tusen pr stk(for noen år sia da)som eg tenkte på å bruke fremfor å handle inn monitora...

Tape lyden seg mye med å gå gjennom en forsterker,fremfor fra lydkort å rett i en aktiv monitor feks??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kossen fungere egenlig high end hi fi høytalera i studiosammenheng? Snakke da under halvproft garageband/pro tools sammenheng... Har non rimeli bra Dali høytalera tel nærmar 10tusen pr stk(for noen år sia da)som eg tenkte på å bruke fremfor å handle inn monitora...

Tape lyden seg mye med å gå gjennom en forsterker,fremfor fra lydkort å rett i en aktiv monitor feks??

Det som er problemet med mange Hi-Fi høytallere, er at de farger lyden for mye. Noen liker Dali fordi de farger på "den" måten, andre liker Klipsch fordi de farger på en annen måte. Studiomonitorer skal i utgangspunktet være nøytrale, men utviklingen og konkurranse har jo gjort sitt til at det ikke er slik. I og med mange "billig-produsenter" her også, har nok ting blitt utvannet. Vil tippe dine Dali høyttalere gjør seg minst like godt som et par billige studiomonitorer. Jeg har ikke ordentlige studiomonitorer, og må sjekke på HiFi anlegget hele tiden under miksing for å sjekke at det blir greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om High-End Hi-Fi er dette ofte ting som er veldig godt egnet. Faktisk bruker f.eks NRK, Abbey Road, Deutsche Grammophon og maaange andre studioer høyttalere fra B&W. Spesielt engelske mindre høyttalere er ofte veldig nøytrale og godt egnet - Spendor er f.eks mye brukt i studio.

Større gulvhøyttalere krever ganske mye rom/luft for plassering, så slikt er vanskelig å tilpasse "gutterommet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.