Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stress er det å montere pickupcovere på humbuckere uten?


Konnis

Anbefalte innlegg

Er litt keen på en gitar fra en japansk nettsjappe men denne er uten kromcovere på pickupsa, og det skal den jo ha. Derfor spør jeg:

- Hvor vanskelig er det å montere covere?

* Må man som regel lodde de fast på hver side av pickupen? Hva kan gå galt her?

* Er det standardstørrelse på pickupcovere eller kan det faktisk hende at noe må skrus og borres?

* Får man store feedbackproblemer med egenmonterte covere?

* Må man vokse pickupen i etterkant? Altså, få lagt voks mellom pickupen og coveret?

Thææænks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor vanskelig er det å montere covere?

- Ikke veldig.

* Må man som regel lodde de fast på hver side av pickupen? Hva kan gå galt her?

-Dekslet bør jordes, ja. Som regel holder det med et par små loddepunkter. Det er også med på å holde dekslet fast.

* Er det standardstørrelse på pickupcovere eller kan det faktisk hende at noe må skrus og borres?

En del pickuper passer ikke inn i covre. Det er sikkert mulig å lage en lang liste, men jeg vet at Bill lawrence, EMG og en del bladepickuper er for store. Er man barsk, kan man slipe ned EMGs til å passe. Problemstilling med F- spacing og slikt har jeg aldri vært borti, men det er mulig det er noe der. Ofte ønsker man jo at skruene i polene til den ene pickupen i en humbucker skal passe. Passer det ikke, så passer det ikke, enten det, eller så må du skaffe covre uten hull og bore selv. De få (vel, tre-fire) gangene jeg har gjort dette, har jeg hatt flaks, og ting har passet bra nok til coverne jeg har fått tak i.

* Får man store feedbackproblemer med egenmonterte covere?

- Nope. Feedbackproblemer kommer i første rekke av løst spunnede pickuper, og ikke av selve coveret.

* Må man vokse pickupen i etterkant? Altså, få lagt voks mellom pickupen og coveret?

- Nei. Voksen er der i første rekke for å holde coveret på plass. Det er en enkel og reversibel måte å feste coveret på. Har du en mer genial måte å gjøre det på, så sett i gang. Du trenger ikke å fyre løs med hele greia med å senke hele pickupen i voks osv. Det holder å legge på litt voks mellom pickupen og dekselet, varme opp til rundt 40-50 grader med en hårføner, klemme det sammen og la det avkjøle. Husk å lodde på et par punkter etterpå slik at du får jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær noe kreativ og les det grunnlegendes først så går det bra.

Jeg har pytta på gullcovers på EMG. DET var stress, men ikke så vanskelig. Bare tidskrevendes.

Fikk litt feedback da og jeg hadde ikke noe å tette de med. Så jeg brukte tyggis mellom pickupene og coveret.. Funker fortsatt den dag idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.