Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg lære?


GuitarNoob

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg en el-gitar her for noen dager siden, men jeg vet ikke hva jeg skal lære! :S

Er helt ny på gitar, og jeg kan liksom ingenting, kan bare 3-4 akkorder liksom..

Leste på forskjellige nettsteder at man skal lære skalaer og teknikker og sånt, men vet ikke hva det er...

Så.. hva skal jeg begynne med? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Det lureste du kan gjøre som nybegynner har du alt gjort, og det er å spørre om hjelp her. Det andre du kan gjøre, er å følge Pilean og Greener sitt råd og gå til justinguitar.com. Veldig bra side, og den er GRATIS.

Hva slags musikk har du lyst til å spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Det lureste du kan gjøre som nybegynner har du alt gjort, og det er å spørre om hjelp her. Det andre du kan gjøre, er å følge Pilean og Greener sitt råd og gå til justinguitar.com. Veldig bra side, og den er GRATIS.

Hva slags musikk har du lyst til å spille?

Det kommer vel ærlig talt an på hvor flink man er til å sortere ut sarkasme og bullshit :P Kan bli temmelig vranglært her inne hvis man er godtroende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg begynt om igjen, hadde det første jeg lærte meg vært: dur skala, moll skala, dur og moll akkord (standardgrep), pentatonskala (moll), powerchords og begynt med noen enkle riff ala smoke on the water, owner of a lonely heart, osv.

(som du forresten vil lære på justinguitar)

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær akkorder, for guds skyld. Hvertfall dur/moll-akkorder, både åpne strenger og barre-grep, og hvordan tonene er plassert oppover halsen og hvordan da det samme barre-grepet forandrer seg utifra hvor du tar det.

Når det er gjort så kan du lære deg litt hvordan sus-akkorder funker (sus2/sus4) og andre spicy varianter av akkorder. Når du er på dette nivået kan du også begynne med skalaer og slikt.

Spilte i et band med en annen gitarist en gang, som forsåvidt var helt OK når det kom til å spille solo, men det er ikke alltid det hjelper å kunne pentatonskalaen om man ikke vet hvordan man spiller en C#m. Akkorder er etter min erfaring mye viktigere å kunne enn skalaer. Når man spiller akkorder ulike steder og blir god på det så får man også til en viss grad automatisk forståelse av hvilke toner man kan bruke når man spiller solo over ulike akkorder. Det å kunne alsken skalaer hjelper ikke om man trenger å spille en sus2, add9 eller dim-akkord.

Litt mye om og men i posten, men mitt budskap er å bli god på å spille akkorder først, og så kan du begynne å tenke på solospill. Det å spille akkorder/akkompagnement gir også en bedre rytmeforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsovet veldig fornuftig det du skriver Duckling og en nybegynner som faktisk hadde fulgt tipset ditt ville hatt masse igjen for det senere, men i startfasen er det viktig å holde lysten og motivasjonen til å spille oppe. Nå veit ikke jeg alderen til trådstarter, men for en 13-14 åring (som er en veldig typisk alder å starte på) som har lyst til å spille som Slash og lære seg Metallica så vil jo den fremgangsmåten i 9 av 10 tilfeller være drepen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær akkorder, for guds skyld. Hvertfall dur/moll-akkorder, både åpne strenger og barre-grep, og hvordan tonene er plassert oppover halsen og hvordan da det samme barre-grepet forandrer seg utifra hvor du tar det.

Når det er gjort så kan du lære deg litt hvordan sus-akkorder funker (sus2/sus4) og andre spicy varianter av akkorder. Når du er på dette nivået kan du også begynne med skalaer og slikt.

Spilte i et band med en annen gitarist en gang, som forsåvidt var helt OK når det kom til å spille solo, men det er ikke alltid det hjelper å kunne pentatonskalaen om man ikke vet hvordan man spiller en C#m. Akkorder er etter min erfaring mye viktigere å kunne enn skalaer. Når man spiller akkorder ulike steder og blir god på det så får man også til en viss grad automatisk forståelse av hvilke toner man kan bruke når man spiller solo over ulike akkorder. Det å kunne alsken skalaer hjelper ikke om man trenger å spille en sus2, add9 eller dim-akkord.

Litt mye om og men i posten, men mitt budskap er å bli god på å spille akkorder først, og så kan du begynne å tenke på solospill. Det å spille akkorder/akkompagnement gir også en bedre rytmeforståelse.

nå er jo akkordene basert på skalaene da, så med litt teorikunnskap er det lett å sette sammen og ta fra hverandre.

ikke enig i at en nybegynner bør prioritere sus, add og dim akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.