Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å leve av musikk...


ovl

Anbefalte innlegg

Er ikkje heilt sikker om eg forstod spørsmålet ditt.

Vel det eg har mest lyst til er å leve av musikk eg komponerer (grunnen til eg tok opp gitaren), og starte et band. Eg har stor interessse for rock, jazz(fusion), og progmetal/rock. Sefølgelig er ikkje det ein bombesikker plan. Noko eg har også veldig lyst til er å bli musikk/gitarlærer, noko som er meir sikkert å bli med tanke på att det er mangel på det.

No går eg på vg1 musikklinja.

Grunnen til eg har lyst til å drive med musikk, er att det er så og si det eg bruker all tida mi på, og det ville vere veldig deprimerende å studere noko eg ikkje har lyst til å bli. :)

Musiker er selfølgelig noko som er eit vanskilig og krevende yrke, der man som regel tjener lite i forhold til kor mykje ein jobbar, men om eg får drive med det, og alikevell ha tak over hodet er eg meir enn lykkeleg. :)

Er ikkje sikker på om det ver dette du lurte på, eller om det var vilke folkehøgskular du meinte.

Det jeg regner med Morten mente er at hvis du går rett på en universitetsutdanning så kan du komme deg ut i "arbeidslivet" kjappere. Det er allikevel veldig lærerikt og ikke minst morsomt å gå på folkgehøgskole, selv om det ikke kommer til å hjelpe deg formelt sett. Spesielt om du vil bli musikklærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg regner med Morten mente er at hvis du går rett på en universitetsutdanning så kan du komme deg ut i "arbeidslivet" kjappere. Det er allikevel veldig lærerikt og ikke minst morsomt å gå på folkgehøgskole, selv om det ikke kommer til å hjelpe deg formelt sett. Spesielt om du vil bli musikklærer.

Ja trur eg vil utvikle meg mykje musikalsk om eg går på folkehøgskule. :) Nokon som har nokon å anbefale? (basert på kva eg så i tidligere posten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole er en veldig god arena for å bli en bedre musiker totalt sett. En universitetsutdannelse vil i større grad forbedre dine tekniske og teoretiske kunnskaper, men er ikke i nærheten av å matche den banderfaringen og alle impulsene man kan få på FHS. Personlig gikk jeg på Bandlinja på Follo FHS i fjor. Der hadde vi Lars Norberg (Satyricon, Spiral Architect) som lærer og bassinstruktør, Gildas Le Pape (Satyricon, Spiral Architect, Touché) som gitarlærer, og også hjelp fra medlemmer av Farmers Market +David Husvik fra Extol og Dr. Midnight and the Mercy Cult. Vi hadde bandspilling i alt fra 3-6 timer hver dag, og mengden lærdom i form av sosial utvikling, samarbeidsevner og kreativitet via impulser er enorm. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole er en veldig god arena for å bli en bedre musiker totalt sett. En universitetsutdannelse vil i større grad forbedre dine tekniske og teoretiske kunnskaper, men er ikke i nærheten av å matche den banderfaringen og alle impulsene man kan få på FHS. Personlig gikk jeg på Bandlinja på Follo FHS i fjor. Der hadde vi Lars Norberg (Satyricon, Spiral Architect) som lærer og bassinstruktør, Gildas Le Pape (Satyricon, Spiral Architect, Touché) som gitarlærer, og også hjelp fra medlemmer av Farmers Market +David Husvik fra Extol og Dr. Midnight and the Mercy Cult. Vi hadde bandspilling i alt fra 3-6 timer hver dag, og mengden lærdom i form av sosial utvikling, samarbeidsevner og kreativitet via impulser er enorm. Anbefales.

Fint å sjjå att dei har lærere med ulike musikkbakrunnar!

Hadde dåke andre ting enn speling, kva spelte dåke?

Siden folkehøgskule står på cv'en vil dette hjelpa for utdannelse osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva jeg har hørt fra andre tror jeg Jazz/Pop/Rock-linja på Viken FHS kan være et godt valg, evt Rock på Trøndertun. Dette er begge skoler jeg har hørt mye bra om, og kjenner flere som har gått på Viken tidligere og skrytt veldig av det.

Viken er også spesielt for de som har litt erfaring fra før, så det er nok gode muligheter for å treffe andre dyktige musikere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan varmt anbefale Skogn Folkehøgskole !

Går der selv nå, og kan ærlig talt ikke si annet enn at det er knall !

Skolen er ikke særlig kjent fra før mtp. musikklinjen. Iallefall ikke like kjent som Trøndertun og Manger f.eks. Vi har så langt hatt 1 huskonsert med covers, som vi hadde ganske fort etter vi begynte.

Etter det har vi vært i USA i 2,5 uke (Chicago, St. Louis, Nashville, Memphis, New Orleans, Galveston og Houston) Der vi fikk ett tonn med musikalske og andre opplevelser. Chicagoblues på bluespub, Country, Bluebird Cafe og Grand Ole Opry i selveste Nashville, Graceland og Gibson fabrikken i Memphis, Bourbon Street, Palm Court, Jazz, Sumptur og Omvisning på sukkerplantasje i New Orleans, samt bading i Galveston (gulfen) for å nevne NOE av det vi gjorde (nesten alle dagene var stappfulle med opplevelser).

Etter vi kom hjem har vi hatt låtskrivingsprosjekt, samt framført det for skolen (vi fikk til hele 12 nummer, faktisk !). Nå skal vi ha Julekonsert den 15. Desember, og Turné med preproduksjon på vårparten, og mer låtskrivning/studio i Slutten på Mars/April/Mai !

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale Skogn Folkehøgskole !

Går der selv nå, og kan ærlig talt ikke si annet enn at det er knall !

Skolen er ikke særlig kjent fra før mtp. musikklinjen. Iallefall ikke like kjent som Trøndertun og Manger f.eks. Vi har så langt hatt 1 huskonsert med covers, som vi hadde ganske fort etter vi begynte.

Etter det har vi vært i USA i 2,5 uke (Chicago, St. Louis, Nashville, Memphis, New Orleans, Galveston og Houston) Der vi fikk ett tonn med musikalske og andre opplevelser. Chicagoblues på bluespub, Country, Bluebird Cafe og Grand Ole Opry i selveste Nashville, Graceland og Gibson fabrikken i Memphis, Bourbon Street, Palm Court, Jazz, Sumptur og Omvisning på sukkerplantasje i New Orleans, samt bading i Galveston (gulfen) for å nevne NOE av det vi gjorde (nesten alle dagene var stappfulle med opplevelser).

Etter vi kom hjem har vi hatt låtskrivingsprosjekt, samt framført det for skolen (vi fikk til hele 12 nummer, faktisk !). Nå skal vi ha Julekonsert den 15. Desember, og Turné med preproduksjon på vårparten, og mer låtskrivning/studio i Slutten på Mars/April/Mai !

Høres knall ut! :)

Kva var kriteriene for å komme inn? La de vekt på standpunkt karaketerene fra vgs? Eg går musikklinja no. Om eg går der i 3 år, vil dette øke kjangsen på å komme inn på noko musikkskuler/utdanning fks folkehøgskule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der stemmer ikke. Det går på hvor flink du er, ferdig med det. Når det er sagt, så er det såklart en bra ting å gå på musikkline!

Karakterer er noe av det siste de vurderer, kun hvis to søkere står likt etter prøvespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang musikklinjen og videre utdanning.

Jeg hadde rævva karakterer ut ifra studiespesialiserende, spilte meg inn på Grieg Akademiet (Bergen), og takket nei.

Takket nei av samme grunn som jeg takket nei til musikklinjen. Jeg vil at musikk skal være en hobby, ellers tror jeg at jeg går lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres knall ut! :)

Kva var kriteriene for å komme inn? La de vekt på standpunkt karaketerene fra vgs? Eg går musikklinja no. Om eg går der i 3 år, vil dette øke kjangsen på å komme inn på noko musikkskuler/utdanning fks folkehøgskule?

Det er egentlig ingen kriterier for å komme inn. Det er førstemann til mølla med å søke, også ringer skolen på deg og tar en liten prat. Om du spiller ett instrument som ingen andre av de som er blitt tatt opp spiller f.eks, så er det ett pluss. Høres du ut som en creepy jævel som ikke går sammen med noen, så tar de noen andre. :P

Det er andre folkehøgskoler som har opptaksprøve o.l. men det mener jeg ærlig talt er elitisk og dumt, spesielt med tanke på at det er en folkehøgskole man går, ikke en fuckings høyskole, og du får uansett kun 3 studiepoeng. Gidda ikke å søke på de skolene en gang. Bare teit !

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.