Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å leve av musikk...


ovl

Anbefalte innlegg

4.9 i snitt kan jeg kanskje klare, men er opptaksprøven som skremmer meg! :ninja:

Pøh, det burde gå helt fint. Kompis av meg kom inn etter å ha spilt gitar i et halvt år eller noe sånt. Han spilte Stairway to Heaven på opptaksprøven... Cluet er å ha riktig miks mellom OK karakterer og skills :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pøh, det burde gå helt fint. Kompis av meg kom inn etter å ha spilt gitar i et halvt år eller noe sånt. Han spilte Stairway to Heaven på opptaksprøven... Cluet er å ha riktig miks mellom OK karakterer og skills :P

Hva hadde han i snitt? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere som har gått på musikklinjen om den?

Er det mye gitarspilling? Hva innerbærer det?

Hvordan utvikler man seg som musiker ved å gå på musikklinjen?

Skal ta å oppdatere for deg når bruttern begynner til høsten B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere som har gått på musikklinjen om den?

Er det mye gitarspilling? Hva innerbærer det?

Hvordan utvikler man seg som musiker ved å gå på musikklinjen?

Jeg digga mine tre år, men skulle gjerne sett at det var flere gitartimer, er bare 45 minutter i uka med undervisning, pluss 90 minutter med ensemblespilling. Hvordan man evt. måtte utvikle seg kommer jo veldig an på en selv. Jeg utviklet meg som gitarist, men vil ikke si at jeg lærte fryktelig mye teori. Jeg sliter med å memorisere tallsystemer etc. så jeg lærte meg aldri kvintsirkelen utenat, for eksempel, men kom meg da gjennom for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Mitt tips ville vært å ta skritt for skritt. Ikke tenk alt for langt frem i tid. Fortsett å gjøre det man brenner for. Når du er ferdig med ungdomsskolen og fortsatt er kjempeinteressert i musikk (noe jeg tror du kommer til å være) så søker du selvfølgelig musikklinja. Etter tre år hvor du har fått studere musikk og lært ting du mest sannsynlig ikke kunne fra før av (inkl. mye teori) og du fortsatt er like interessert er utdannelse innenfor musikk overkommelig mest sannsynlig. Hvis du føler at du er lei av å studere, kan du prøve deg på et år på Folkehøgskole (ala Viken/Toneheim/Trøndertun). Der lover jeg deg at du kommer til å få en solid backup og du kommer til å lære masse og jobbe med flere kjempegode musikere.

Bruk tida til å øve og gjøre det du synes er gøy foreløpig. Ikke tenk for mye på utdannelse når du går på ungdomsskolen, tenk heller hva du har lyst å gjøre på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok tipset til Aspmyra rett over meg her er veldig godt.

Jeg har gjort omtrent akkuratt det samme som han skriver, bare at jeg gikk på medier og kommunikasjon isteden for musikklinja.

Etter det gikk jeg på Trøndertun FHS (anbefales veldig!)

Etter Trøndertun kom jeg inn på Lipa, som går under navnet "Paul McCartney-skolen" i Liverpool. Her føler jeg at jeg kommer nærmere og nærmere det å leve av musikk hver eneste dag!

Utenom det; ha det gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei! Jeg er en gutt som begynner på ungdomskolen, nå til høsten og brenner rett å slett for gitar, musikk og musikkprodusjon generelt.

Jeg øver mellom 1-3 timer om dagen. Jeg går aldri lei, og som sagt brenner jeg for det.

Ikke for å skryte, men jeg har fått tilbakemeldinger fra gitarlæreren min, om at jeg er et naturtalent, men nok om meg.

Drømmen min er å kunne bli en musiker som tjener greit/bra, og som kan leve godt, med litt mer enn et tak over hodet.

Jeg vet jeg ung, men jeg tror allerede jeg vet hva jeg vil bli, så tanken er at jeg går på musikklinje (Foss videregående), og tar en utdannelse etter det, enten Juss/økonomi, for å kunne ha en løsing hvis alt går til h******.

Er dette riktig framgangsmåte?

Hva er skrittet etter det?

Hvilke "gitarjobber" tjener man best på i forhåld til rimlighetens grenser?

Noen som har livserfaringer med akkuratt dette, og som kan fortelle litt?

Takk for alle svar!

Jeg tenker som deg! For flere år siden var jeg bom-fast interessert i å starte som musiker på heltid og regnet med at alt kom til å fikse seg selv, mens de fleste rundt meg ville absolutt at jeg skulle ta en utdannelse slik at jeg kom til å få tak over hodet, og mat på bordet. Derfor studerte jeg fotografi i tillegg, men kommer neppe til å leve av det. Du kan gjerne bli musiker på fulltid, for det vil jeg å satse på, men ha en dritt jobb v/siden av slik at du har mat og kan betale strøm og husleie. Jeg snakka med Torstein Flakne fra Stage dolls om dette, og han sverga og så meg i øynene dønn alvorlig og sa: "Ikke bli musiker fulltid! Ikke bli det! Det er et hardt og forutsigbart yrke, og du vet aldri hva som kan skje!" Han skremte nærmest liv-shiten ut av meg da han sa det, og jeg regner med han snakker av erfaring etter 38 år som musiker.

Men som sagt, skaff deg en dritt jobb idet du studerer for å spare opp penger, øv til fingra blør og skaff deg gigs! :D Det kommer til å bli hot!

Endret av GibElliott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg! For flere år siden var jeg bom-fast interessert i å starte som musiker på heltid og regnet med at alt kom til å fikse seg selv, mens de fleste rundt meg ville absolutt at jeg skulle ta en utdannelse slik at jeg kom til å få tak over hodet, og mat på bordet. Derfor studerte jeg fotografi i tillegg, men kommer neppe til å leve av det. Du kan gjerne bli musiker på fulltid, for det vil jeg å satse på, men ha en dritt jobb v/siden av slik at du har mat og kan betale strøm og husleie. Jeg snakka med Torstein Flakne fra Stage dolls om dette, og han sverga og så meg i øynene dønn alvorlig og sa: "Ikke bli musiker fulltid! Ikke bli det! Det er et hardt og forutsigbart yrke, og du vet aldri hva som kan skje!" Han skremte nærmest liv-shiten ut av meg da han sa det, og jeg regner med han snakker av erfaring etter 38 år som musiker.

Men som sagt, skaff deg en dritt jobb idet du studerer for å spare opp penger, øv til fingra blør og skaff deg gigs! :D Det kommer til å bli hot!

Nå er det godt og vel 8 mnd. siden siste innlegg i denne tråden, så det kan jo hende trådstarter har kommet på andre tanker nå. ;)

For å legge til det jeg allerede har skrevet tidligere i tråden, er nok det å gjøre musiker av seg på heltid ikke bare bare her til lands. Det er mange om beinet og få 'gigs' for å si det på den måten. Mr. Flakne vet nok hva han snakker om.

Som utøvende musiker på heltid, må man også tenke på at man er selvstendig næringsdrivende og dermed får man ikke pensjonspoeng som en vanlig lønnstaker, ikke sykepenger som en vanlig lønnstaker osv..... Ja, jeg har blitt såpass gammel at jeg tenker på slike ting...... :P

Uansett, er det selvfølgelig ingen umulighet, og vil man sterkt nok, er det utrolig hva man får til. Den som intet våger, intet vinner!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kom over dette sitatet på Harmony Central, i en diskusjon som gikk på det å leve av musikk:

"If you want to be a professional musician....don't. It's a hard life and a thankless job. The pay sucks, the hours are terrible, there's no pension plan, no benefits, you'll lose the respect of your family, you'll mostly be working with a bunch of irresponsible idiots, and you'll receive little or no recognition for anything you do.

But if you have to be a musician.....then do it. Because it's the only way you'll find happiness, and you'll never be happy doing anything else."

Han som postet det husket ikke helt hvor det kom fra, men mistenke at det kunne være fra Miles Davis eller Charles Mingus.

Syntes uansett det var bra sagt, samme hvem som sa det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som veit om nokon gode folkehøgskular? Er det lurt å gå på folkehøgskule? Får låv av foreldra mine. Er ikkje noko klassisk gitarist.

Om det er lurt? Det er vel et vanvittig vagt og subjektivt spørsmål. ;-) Jeg vil si det er mer effektivt/raskere, mtp å få en utdanning som gjør det sansynligvis at du kan leve av musikk, å studere ved et universitet i stedet, men det er jo noe heeeelt annet enn folkehøyskole. Hva har du selv lyst til og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lurt? Det er vel et vanvittig vagt og subjektivt spørsmål. ;-) Jeg vil si det er mer effektivt/raskere, mtp å få en utdanning som gjør det sansynligvis at du kan leve av musikk, å studere ved et universitet i stedet, men det er jo noe heeeelt annet enn folkehøyskole. Hva har du selv lyst til og hvorfor?

Er ikkje heilt sikker om eg forstod spørsmålet ditt.

Vel det eg har mest lyst til er å leve av musikk eg komponerer (grunnen til eg tok opp gitaren), og starte et band. Eg har stor interessse for rock, jazz(fusion), og progmetal/rock. Sefølgelig er ikkje det ein bombesikker plan. Noko eg har også veldig lyst til er å bli musikk/gitarlærer, noko som er meir sikkert å bli med tanke på att det er mangel på det.

No går eg på vg1 musikklinja.

Grunnen til eg har lyst til å drive med musikk, er att det er så og si det eg bruker all tida mi på, og det ville vere veldig deprimerende å studere noko eg ikkje har lyst til å bli. :)

Musiker er selfølgelig noko som er eit vanskilig og krevende yrke, der man som regel tjener lite i forhold til kor mykje ein jobbar, men om eg får drive med det, og alikevell ha tak over hodet er eg meir enn lykkeleg. :)

Er ikkje sikker på om det ver dette du lurte på, eller om det var vilke folkehøgskular du meinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.