Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å leve av musikk...


ovl

Anbefalte innlegg

Nei, det var det ikke... Det var en helt unødvendig kommentar. På hvilken måte skulle en gitarlærer dra nytte av å fortelle selv de dårligste elevene sine at han/hun var et naturtalent?

Motivasjon.. Det er som at moren eller faren din sa at de første tegningene du kom hjem med var fine.. og en god gitarlærer vet at han kan få nesten hvem som helst opp på et akseptabelt nivå.. Gitarlærere må også tjene penger, de tjener hvertfall ingen ting på en som mister motivasjonen og slutter å spille. Han klarer hvertfall ikke å leve av musikk hvis han lever i gleden av å tro at han har naturtalent, han har sykt stor konkurranse.. dette er noe jeg mener han også bør få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Han er tolv år gammel, er mulig for deg å formulere deg på en måte som ikke gjør at du fremstår som en kuk. Hvis poenget ditt var at det var mange om beinet kunne du vel bare sagt det, istedetfor å trekke talentet hans i tvil uten så mye som å ha hørt en tone fra guttungen. Du snakker varmt om motivasjon. Tror du virkelig det er motiverende for ham at en fyr han aldri har møtt synser om hvorvidt gitarlæreren hans lyver til ham om evnene hans?

Endret av død
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tolv år gammel, er mulig for deg å formulere deg på en måte som ikke gjør at du fremstår som en kuk. Hvis poenget ditt var at det var mange om beinet kunne du vel bare sagt det, istedetfor å trekke talentet hans i tvil uten så mye som å ha hørt en tone fra guttungen. Du snakker varmt om motivasjon. Tror du virkelig det er motiverende for ham at en fyr han aldri har møtt synser om hvorvidt gitarlæreren hans lyver til ham om evnene hans?

Du har sikkert sett idol i begynnelsen... alle som tror de kan synge fordi de bare har fått positiv respons og hvite løgner for at ikke folk vil knuse drømmene deres.. hvis du har et problem med at jeg gir han muligheten til å være litt kritisk mot seg selv så syns jeg litt synd på deg, du oppfatter alt på verst tenkelig måte... han skriver dette på et forum og forventer mange svar.. Du kan spare deg for griningen. Det er heller ikke min jobb å gi han motivasjon, det var bare et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et lite innspill i denne diskusjonen.

En virkelig flink gitarlærer sier aldri at en er et naturtalent, hvis de ikke er det.

Har hatt et par gitarlærere, to jeg var/er veldig fornøyd meg, akkurat fordi de var flinke til å lære og de var ærlige.

De ville virkelig at man skulle lære og sa at hvis man ikke gjorde noe så ville de ikke lære meg. Høres tøft ut, men det er sånn en gitarlærer burde være.

Og sånn det høres ut nå, høres det ut som om Gitaristen virkelig har noe på gang.

Med tanke på at han spiller i to band allerede.

Eneste man kan få ut av å bli kalt et naturtalent uten å virkelig ha talent er at egoet ditt blir større, og hittil så høres ikke Gitaristen ut som en ego-douche.

Sorry for off-topicen, Gitaristen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et lite innspill i denne diskusjonen.

En virkelig flink gitarlærer sier aldri at en er et naturtalent, hvis de ikke er det.

Har hatt et par gitarlærere, to jeg var/er veldig fornøyd meg, akkurat fordi de var flinke til å lære og de var ærlige.

De ville virkelig at man skulle lære og sa at hvis man ikke gjorde noe så ville de ikke lære meg. Høres tøft ut, men det er sånn en gitarlærer burde være.

Og sånn det høres ut nå, høres det ut som om Gitaristen virkelig har noe på gang.

Med tanke på at han spiller i to band allerede.

Eneste man kan få ut av å bli kalt et naturtalent uten å virkelig ha talent er at egoet ditt blir større, og hittil så høres ikke Gitaristen ut som en ego-douche.

Sorry for off-topicen, Gitaristen :P

Egoet blir mest sansynlig større uansett om man har talent eller ikke... folk med talent har ikke et anti-ego shield :P Det kommer vel mer an på personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er en gutt som begynner på ungdomskolen, nå til høsten og brenner rett å slett for gitar, musikk og musikkprodusjon generelt.

Jeg øver mellom 1-3 timer om dagen. Jeg går aldri lei, og som sagt brenner jeg for det.

Ikke for å skryte, men jeg har fått tilbakemeldinger fra gitarlæreren min, om at jeg er et naturtalent, men nok om meg.

Drømmen min er å kunne bli en musiker som tjener greit/bra, og som kan leve godt, med litt mer enn et tak over hodet.

Jeg vet jeg ung, men jeg tror allerede jeg vet hva jeg vil bli, så tanken er at jeg går på musikklinje (Foss videregående), og tar en utdannelse etter det, enten Juss/økonomi, for å kunne ha en løsing hvis alt går til h******.

Er dette riktig framgangsmåte?

Hva er skrittet etter det?

Hvilke "gitarjobber" tjener man best på i forhåld til rimlighetens grenser?

Noen som har livserfaringer med akkuratt dette, og som kan fortelle litt?

Takk for alle svar!

du skriver jævlig bra til å være 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Det er mest improviseringen og sang ideéne, jeg har fått skryt for. Ikke det å kunne spille så fort som mulig, osv :)

Dette høres veldig bra ut, hvis du virkelig brenner for gitar så syns jeg du burde prøve å komme inn på en musikklinje uansett.. Men du må jobbe for dette også med tanke på at du mest sansynlig må ha 5 i snitt.. Det pleier også å være opptaksprøver der du kan score noen ekstra poeng.. Hvis du er god nok så trenger du egentlig ikke musikklinje, det er mye dans og tull du ikke trenger, men du vil uansett lære mye om masse forskjellig musikk. Du kan jo legge ut en video sånn at vi får se hvor flink du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme som TS.

Er musikklinje the way to go?

Vurderer Foss sterkt selv men foreldrene mine sier nei. <_<

Går hos Frode Barth selv forresten, han har ikke kalt meg noe gitartalent så jeg tror han mener det når han sier det! Han er ikke den personen som sier ting han ikke mener. :)

Hvor lenge har du gått hos Frode forresten? Utrolig kul person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet på Foss var helt sykt i fjor. Tror den siste som kom inn hadde 5,2 i snitt elns.. Jeg hadde 4,9 og kom ikke inn.

Manglerud er forsåvidt også jævlig bra, som jeg allerede har gitt uttrykk for :P Der er det lettere å komme inn. I tillegg suger allmenn hestepikk, så er relativt lett å få gode karakterer, da allmennlærerne ikke har så sykt høye krav! Har ikke jobbet en dritt i år, og fikk 4,9 i snitt igjen. 5 i de fagene som var avgangsfag.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet på Foss var helt sykt i fjor. Tror den siste som kom inn hadde 5,2 i snitt elns.. Jeg hadde 4,9 og kom ikke inn.

Manglerud er forsåvidt også jævlig bra, som jeg allerede har gitt uttrykk for :P Der er det lettere å komme inn. I tillegg suger allmenn hestepikk, så er relativt lett å få gode karakterer, da allmennlærerne ikke har så sykt høye krav! Har ikke jobbet en dritt i år, og fikk 4,9 i snitt igjen. 5 i de fagene som var avgangsfag.

Har hørt det, skummelt hvor høyt det er ! :blink:

Kjenner forresten en som går på Foss som spilte piano, hun er veldig seriøs, men måtte gå over til almenn da de krevde for mye av henne. Tror de skulle ha henne til å øve på instrumentet sitt 2 timer om dagen + de to andre.

Noen som går på Foss? Vil gjerne høre hva dere mener om skolen, er det er bra valg for gitarister? Har hørt mange skrekkhistorier om skolen. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglerud er nok en bedre skole for gitarister, hvis ikke du elsker å spille jazz og klassisk gitar.. På Foss må du spille klassisk gitar i hele førsteklasse uansett før du får lov til å gå over til elgitar i andre. Men som Snorre har sagt, gitarlæreren på Foss er flink. Musikklinje er uansett å anbefale, og uansett hvilken skole du går på, så tror jeg du får det gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det, skummelt hvor høyt det er ! :blink:

Kjenner forresten en som går på Foss som spilte piano, hun er veldig seriøs, men måtte gå over til almenn da de krevde for mye av henne. Tror de skulle ha henne til å øve på instrumentet sitt 2 timer om dagen + de to andre.

Noen som går på Foss? Vil gjerne høre hva dere mener om skolen, er det er bra valg for gitarister? Har hørt mange skrekkhistorier om skolen. :ninja:

Kan skyte inn litt info her. Hvis du har lyst til å kanskje utvide musikkstil/smak og spilleferdigheter, anbefaler jeg Foss på det aller varmeste. Kan ikke uttale meg om Manglerud, men tror det er meget bra der også. Hvorvidt lærerne krever at du skal øve to timer om dagen tror jeg nok kommer an på hvordan du velger å tolke det læreren sier til deg. Skal nevnes at jeg ikke øvde to timer om dagen, men antakelig spilte to timer om dagen de tre årene jeg gikk der. Hvilke skrekkhistorier har du hørt? Alle gitarlærerne på Foss er meget dyktige, både på klassisk og elgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste profesjonelle musikere øver 2 timer om dagen. Det er tross alt jobb...

Helt sikkert mer også, men dette er tross alt elever på videregående skole, og svært få av dem er, og vil noensinne bli, profesjonelle musikere. Poenget mitt er at man overhodet ikke trenger å slite seg helt ut fordi læreren ber deg øve to timer om dagen. Ikke at det er noe problem å bruke to timer på lekser i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert mer også, men dette er tross alt elever på videregående skole, og svært få av dem er, og vil noensinne bli, profesjonelle musikere. Poenget mitt er at man overhodet ikke trenger å slite seg helt ut fordi læreren ber deg øve to timer om dagen. Ikke at det er noe problem å bruke to timer på lekser i utgangspunktet.

Tjash, har man ambisjoner, er det like greit å starte så fort som mulig. Man kan selvfølgelig gjøre det rimelig bra uten å øve seg i hjel også, men vil man bli best, krever det nok mye jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.