Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å leve av musikk...


ovl

Anbefalte innlegg

Hvis du vil tjene penger på å spille gitar i et lite land som Norge er "danseband" en god vei å gå, tror jeg. Mange puber, campingplasser, selskaper ol som betaler godt for å ha noen som kan "spille opp til dans". Man trenger ikke nødvendigvis å spille den kjipeste musikken heller: Det er mange fete låter som er dansbare! Meg og trommeslageren i bandet har snakket mye om å samle noen folk som er med på å spille rundt om og tjene litt penger.

Ellers ville jeg selvfølgelig satset på å ta skolegang rettet mot musikk om du ønsker å bli god både teoretisk og teknisk. Grieg Akademiet i Bergen er helt fantastisk bra, har jeg hørt.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du vil tjene penger på å spille gitar i et lite land som Norge er "danseband" en god vei å gå, tror jeg. Mange puber, campingplasser, selskaper ol som betaler godt for å ha noen som kan "spille opp til dans". Man trenger ikke nødvendigvis å spille den kjipeste musikken heller: Det er mange fete låter som er dansbare! Meg og trommeslageren i bandet har snakket mye om å samle noen folk som er med på å spille rundt om og tjene litt penger.

Ellers ville jeg selvfølgelig satset på å ta skolegang rettet mot musikk om du ønsker å bli god både teoretisk og teknisk. Grieg Akademiet i Bergen er helt fantastisk bra, har jeg hørt.

Det har jeg gjort i 20 år (Ikke danseband i ordets rette fostand, men), og det er en grei ekstrainntekt Skal man leve godt av det, tror jeg man må satse på Ole Ivars eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort i 20 år (Ikke danseband i ordets rette fostand, men), og det er en grei ekstrainntekt Skal man leve godt av det, tror jeg man må satse på Ole Ivars eller noe i den dur.

Ja, kanskje. Jeg heter jo Jørgen Severin ++. Vi har spøkt med å kalle oss: Jørgen Severin's!

Men tror du det at svensktopper er bedre for lommeboken enn dansbare poprocklåter (nå skal det være sagt vi begge digger: Toto, Michael Jackson,CCR ol)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglerud er nok en bedre skole for gitarister, hvis ikke du elsker å spille jazz og klassisk gitar.. På Foss må du spille klassisk gitar i hele førsteklasse uansett før du får lov til å gå over til elgitar i andre. Men som Snorre har sagt, gitarlæreren på Foss er flink. Musikklinje er uansett å anbefale, og uansett hvilken skole du går på, så tror jeg du får det gøy :)

Manglerud virker som det perfekte valget, men jeg trodde at musikklinje skulle nedlegges og flyttes til Bjerke. :huh: Lurer på om jeg skal søke Foss som førstevalg og eventuelt Manglerud som andrevalg da det er ganske vanskelig og komme inn på Foss og kanskje noe lettere på Manglerud.(Har jeg riktig?)

Kan skyte inn litt info her. Hvis du har lyst til å kanskje utvide musikkstil/smak og spilleferdigheter, anbefaler jeg Foss på det aller varmeste. Kan ikke uttale meg om Manglerud, men tror det er meget bra der også. Hvorvidt lærerne krever at du skal øve to timer om dagen tror jeg nok kommer an på hvordan du velger å tolke det læreren sier til deg. Skal nevnes at jeg ikke øvde to timer om dagen, men antakelig spilte to timer om dagen de tre årene jeg gikk der. Hvilke skrekkhistorier har du hørt? Alle gitarlærerne på Foss er meget dyktige, både på klassisk og elgitar.

Det jeg ble fortalt var av en som spilte piano der, vet ikke om det er annerledes, men de krevde at hun øvde to timer om dagen. Skal spørre henne når jeg møter henne.

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse prat om videregående skoler osv. Det som er dritt med vgs. er at alt er etter pensum, du skal lære ditt etter pensum og det er på en måte en pakke som du får med deg videre. Om du vil ha den pakken som mange andre musikere har fått i tillegg er opptil enselv. Jeg er litt glad jeg ikke søkte musikk, men drama fordi jeg hadde hatet å få høre hva musikk jeg MÅTTE lære meg! Min kreativitet hadde nok mistet mye av originaliteten jeg egentlig hadde lett etter hvis jeg hadde blitt influert av noe som ikke interesserer meg.

Ikke missforstå, musikklinja er megakul! Men jeg har en følelse av at man mister litt av sin egen "særegenhet" ;)

Men nå mer on-topic!! Backup plan er bra, men det er ikke veien for meg ihvertfall!! Enten så satser du liv, helse, venner, familie og deg selv på spill for å gjøre det bra internasjonalt (eller ihvertfall så du klarer å leve av BARE musikken) ellers så er du mer hobbymusiker med litt gigs og ekstraspongz i lomma :)

Vet jeg sikkert får litt refs fra folk nå, men whatever. Jeg sier bare det jeg mener, deal with it :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje. Jeg heter jo Jørgen Severin ++. Vi har spøkt med å kalle oss: Jørgen Severin's!

Men tror du det at svensktopper er bedre for lommeboken enn dansbare poprocklåter (nå skal det være sagt vi begge digger: Toto, Michael Jackson,CCR ol)?

Helt klart, ja! Du må huske at folk flest egentlig ikke bryr seg om hva som foregår på scenen. Lett gjenkjennelige "svensktopp"-låter går rett hjem av den enkle grunn at mange tror at det ikke går an å danse til noe annet. Men som sagt, har jeg gjort dette nå i 20 år nesten uten svensktopp på reportoaret, så det er jo fullt mulig, men det blir ingen normal årsinntekt av det, men en fin ekstrainntekt.

Akkurat nå spiller jeg i et band som har holdt på siden 1968, og har derfor et visst navn, så jobbene kommer stort sett av seg selv. Vi spiller alt fra Elvis, Beatles, CCR, Kiss, Bon Jovi, Dum Dum, Åge osv...

Nå er det litt tradisjon for den type band her i Midt-Norge også, men jeg anbefaler deg/dere å gjøre et forsøk. Det å få komme ut og spille for folk er gøy nesten uansett.hva man spiller. Og har dere det klart innen et halvt års tid, har jeg både bil, henger og full P.A-rigg med lys tilsalgs! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse prat om videregående skoler osv. Det som er dritt med vgs. er at alt er etter pensum, du skal lære ditt etter pensum og det er på en måte en pakke som du får med deg videre. Om du vil ha den pakken som mange andre musikere har fått i tillegg er opptil enselv. Jeg er litt glad jeg ikke søkte musikk, men drama fordi jeg hadde hatet å få høre hva musikk jeg MÅTTE lære meg! Min kreativitet hadde nok mistet mye av originaliteten jeg egentlig hadde lett etter hvis jeg hadde blitt influert av noe som ikke interesserer meg.

Ikke missforstå, musikklinja er megakul! Men jeg har en følelse av at man mister litt av sin egen "særegenhet" ;)

Tullprat. Musikklinja er akkurat som du velger å gjøre det til selv, spesielt når man spiller et såpass bredt instrument som gitar. Få folk som har vondt av å bli tvunget til å utvide horisontene sine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglerud virker som det perfekte valget, men jeg trodde at musikklinje skulle nedlegges og flyttes til Bjerke. :huh: Lurer på om jeg skal søke Foss som førstevalg og eventuelt Manglerud som andrevalg da det er ganske vanskelig og komme inn på Foss og kanskje noe lettere på Manglerud.(Har jeg riktig?)

Den skulle egentlig legges ned på Manglerud og flyttes, men på grunn av fakkeltog og altfor mye motstand fant politikerne ut at det var en dårlig idé.. :P Så det skjer ikke! Gjør det. Du må forsåvidt ha Manglerud som andrevalg siden det bare er de to musikkskolene i Oslo. Tror kravene er litt høyere på Foss enn på Mængliz, men uansett hvor du kommer inn tror jeg du blir fornøyd :) Lykke til!

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skulle egentlig legges ned på Manglerud og flyttes, men på grunn av fakkeltog og altfor mye motstand fant politikerne ut at det var en dårlig idé.. :P Så det skjer ikke! Gjør det. Du må forsåvidt ha Manglerud som andrevalg siden det bare er de to musikkskolene i Oslo. Tror kravene er litt høyere på Foss enn på Mængliz, men uansett hvor du kommer inn tror jeg du blir fornøyd :) Lykke til!

Nice! Tror Foss blir for vanskelig hvis jeg må ha snitt over 5.

Har ikke Stenersskolen også musikklinje? Storesøsteren min forbyr meg å gå der siden hun mener at jeg kommer til å bli kalt tilbakestående.

Gleder meg uansett til VG, tror det kommer til å bli gøy! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.