Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å leve av musikk...


ovl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt som begynner på ungdomskolen, nå til høsten og brenner rett å slett for gitar, musikk og musikkprodusjon generelt.

Jeg øver mellom 1-3 timer om dagen. Jeg går aldri lei, og som sagt brenner jeg for det.

Ikke for å skryte, men jeg har fått tilbakemeldinger fra gitarlæreren min, om at jeg er et naturtalent, men nok om meg.

Drømmen min er å kunne bli en musiker som tjener greit/bra, og som kan leve godt, med litt mer enn et tak over hodet.

Jeg vet jeg ung, men jeg tror allerede jeg vet hva jeg vil bli, så tanken er at jeg går på musikklinje (Foss videregående), og tar en utdannelse etter det, enten Juss/økonomi, for å kunne ha en løsing hvis alt går til h******.

Er dette riktig framgangsmåte?

Hva er skrittet etter det?

Hvilke "gitarjobber" tjener man best på i forhåld til rimlighetens grenser?

Noen som har livserfaringer med akkuratt dette, og som kan fortelle litt?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal ikke jeg være den som sender en kid ut på vrangspor, men hvis jeg hadde kunnet velge om igjen så hadde jeg gjort dette:

Musikklinje på videregående -> Noe musikkrelatert etter det. Musikkhøyskole eller f.eks Lydtekniker på NISS. Jeg hadde ikke giddi å brukt tid på å få en "backup" utdannelse som tar jævlig lang tid. Jeg kan nesten garantere deg, med mindre du har en sinnsyk selvdisiplin, at du kommer ikke til å orke å ta en juss- eller økonomiutdannelse når du brenner for musikken. Men det er mine ord, jeg skal ikke si hva du burde og ikke. Hvis du føler at du skal være trygg å ta en backup utdannelse så må du gjerne prøve på det, det skader absolutt ikke.

Men igjen, du har fortsatt 6 år å bestemme deg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en gutt som begynner i 10 nå å drømmer om det samme som deg ;D finnst vell ingen riktig framgans måte du må bare legge ut vid å¨myspace facebook youtube å der aalle kan se att du er ett talent,. det å ha en utdannelse visst allt går til helvete er fantastisk lurt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si det at.. Skaff dere band :P Jeg syns alltid at sånne typiske sologitarister blir så cocky av seg. :P Syns folk skal skaffe seg band, og ikke ta all æren selv. Det er meg, da. Uansett så er det veldig lærerikt å spille sammen med andre, og man lærer mye fortere da.

Det er mange måter man kan leve av musikk på, kan prøve å ramse opp noen:

Lydtekniker(Live lyd)

Musikkprodusent(Typ, i studio)

Session gitarist

Spille i et suksessfullt band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si det at.. Skaff dere band :P Jeg syns alltid at sånne typiske sologitarister blir så cocky av seg. :P Syns folk skal skaffe seg band, og ikke ta all æren selv. Det er meg, da. Uansett så er det veldig lærerikt å spille sammen med andre, og man lærer mye fortere da.

Spiller i to band nå, mens jeg holder på i studio sammen med en ekstremt flink trommis, som er unik til å mikse sanger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? :)

Jeg forstod det i alle fall som at han mener at du har kommet langt til å være så ung. Slik jeg forstår det så er det gjerne på ungdomsskolen at man begynner å danne band og spille "ordentlig", men du har da starta ganske hardt for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det i alle fall som at han mener at du har kommet langt til å være så ung. Slik jeg forstår det så er det gjerne på ungdomsskolen at man begynner å danne band og spille "ordentlig", men du har da starta ganske hardt for å si det sånn ;)

Var det jeg mente, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utdanning - hvis du virkelig har noen interesse for juss/økonomi kan du jo studere noe slikt, men for å bli en god jurist må du jo bruke mange år og veeeeldig mye tid på noe som i utgangspunktet er veeeldig kjedelig med mindre interessen er der. Hva med en videre musikkutdanning heller? Musikkonservatoriet eller noe slikt? Millionær på musikk blir du ikke uansett, men du kan jo sørge for at du også kan jobbe med musikk selv om du ikke blir noen stor artist.

Man må gjøre det man vil i livet, er man villig til å jobbe vil det alltid dukke opp inntektskilder og muligheter. Hvis du har en ambisjon om å bli rik, må du satse direkte på noe helt annet enn musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du gjør det virkelig så bra, fortsett slik. Tror det du skal tenke på nå, er først og fremst å fullføre Videregående. Ta musikklinja, du får garantert flinke lærere og medelever, så her kan du finne mye informasjon, om hva du kanskje skal gjøre etter videregående.

Jeg skjønner at du vil ha en back-up-plan, men det kan være vanskelig å jakte etter 2 kaniner. For et studie krever som regel mye av din tiden, og det samme vil musikken, jeg sier ikke at det er umulig, men kombinasjonen av lege og gitarist er sjelden (bare glem Dr.Who-spøkene). Så siden du brenner så mye for musikken, og sannsynligvis vil gjøre det når du er 18 også, så vil jeg anbefale deg å ta en musikkutdanning alá musikkonservatoriet eller så finns det gode skoler i utlandet også, vi har jo en på forumet som kan snakke om en amerikansk shredderskole. Selvom innlegget mitt sikkert motsier seg selv, så vil jeg fortsatt anbefale at du bare tar det med ro om hva du skal etter videregående, hvertfall til du har begynt på videregående, ikke vits å stresse nå, det er nå du skal øve og ha det gøy. Vil også tipse deg om å ta noen pianotimer, kan hjelpe utrolig for musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du gjør det virkelig så bra, fortsett slik. Tror det du skal tenke på nå, er først og fremst å fullføre Videregående. Ta musikklinja, du får garantert flinke lærere og medelever, så her kan du finne mye informasjon, om hva du kanskje skal gjøre etter videregående.

Jeg skjønner at du vil ha en back-up-plan, men det kan være vanskelig å jakte etter 2 kaniner. For et studie krever som regel mye av din tiden, og det samme vil musikken, jeg sier ikke at det er umulig, men kombinasjonen av lege og gitarist er sjelden (bare glem Dr.Who-spøkene). Så siden du brenner så mye for musikken, og sannsynligvis vil gjøre det når du er 18 også, så vil jeg anbefale deg å ta en musikkutdanning alá musikkonservatoriet eller så finns det gode skoler i utlandet også, vi har jo en på forumet som kan snakke om en amerikansk shredderskole. Selvom innlegget mitt sikkert motsier seg selv, så vil jeg fortsatt anbefale at du bare tar det med ro om hva du skal etter videregående, hvertfall til du har begynt på videregående, ikke vits å stresse nå, det er nå du skal øve og ha det gøy. Vil også tipse deg om å ta noen pianotimer, kan hjelpe utrolig for musikken.

Takk for svar! Jeg har gått på piano, så jeg vet hva alle tagentene heter osv. Jeg kan også oppbygning av akkorder, og enkle sanger, som dovregubbens hall :)

Spiller også trompet/kornett i korps, så har ganske mye erfaring med noter osv :)

Takk for alle svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tips når det kommer til backup-plan, foruten at det selvfølgelig er lurt. Musikklinja på Foss kan jeg derimot varmt anbefale! Gikk ut derfra i fjor, og det er de hittil tre beste årene av livet mitt. Ufattelig moro, og ufattelig mye jobb, men fy faen så godt jeg hadde av de tre årene. Lærte MASSE, selv om jeg ikke akkurat var den mest seriøse eleven i noe annet enn gitartimene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå musikkonservatorium eller annen høyskole innenfor musikk etter videregående. Har du flaks, er dyktig og treffer de rette folka på riktig tidspunkt, er det mulig å leve av å være utøvende musiker i Norge, men regn med at du må belage deg på at du må beherske et bredt musikalsk register. Som backup kan du jo legge til pedagogikk i utdannelsen din, så kan du undervise i tillegg. De fleste jeg kjenner og vet om som lever av å være musikere, har flere ben å stå på, og behersker også gjerne mer enn ett instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.