Web Analytics
Jump to content

Erfaringer med halvakustisk

gitarleik
 Share

Recommended Posts

Har i den siste tiden fått litt opp øyne for halvakustiske gitarer som td hagstrøm viking. Skal nok ikke kjøpest med det fyrste, men lurer på hvilke erfaringer dere har med de. Vet de er mest for jazz og blues. Hvordan er de til fingerspill og med vreng. Er det slik at det bare er el gitarer som duger til rock?

Jeg liker veldig godt halvakustiske og spiller for det meste rock. Det blir skikkelig tøff lyd med vreng, feedback kan bli et problem hvis du har bøttevis med gain og høyt volum, men stort sett er det ikke noe problem til rock&roll. Syns det er glimrende med stor kasse og skitten Stones-vreng :)

Er du interessert i greie halvakustiske bør du i alle fall sjekke ut Epiphone, Yamaha og Ibanez, men det fins mye annet kult også. Jeg har en Yamaha AE500 som har litt tjukk kropp men den har desto mer akustisk volum.

El Roffo hvilken sanger/artiser spiller du når du spiller rock?

Musikken vår beveger seg ofte i Stones/Spiritualized/Black Rebel Motorcycle Club-land i det bandet... av og til drar vi noe AC/DC på øvingene også, det funker også kanon med halvakustisk :) Ikke blytunge greier akkurat, men mer "skitten" og "skranglete" vreng. Halvakustiske får en tøff crispy lyd med overdrive.

Epiphone Dot og Sheraton har jeg prøvd tidligere og likte begge godt, og de får gode anmeldelser. Dot-modellene dukker opp på bruktmarkedet til fine priser, Sheraton er det vel ikke fullt så mange av. Halvakustiske Ibanez har jeg ikke prøvd særlig selv, men Artcore-serien har jeg lest mye bra om og det skal være veldig mye gitar for pengene.

Edited by el_roffo

Prøvde såvidt en Epiphone Dot når jeg prøvde gitarer for et års tid siden. Ikke den beste gitaren med masse vreng, men som andre sier så var den dritkul med skranglevreng. Kommer definitivt til å skaffe meg en halvakkustisk etterhvert!