Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson-mann VS Fender-mann?


drumageddon

Anbefalte innlegg

For 2 måneder siden ankom min custom-bestilte Carvin 7-strenger fra Carvin i California.

Men etter en liten time med testing merket jeg at noe ikke stemte i forhold til de andre gitarene mine.

Etter en tur til fantastiske Eugen Guitars i Bergen fikk jeg vite noe som visstnok er utrolig avgjørende

når vi skal kjøpe gitarer...men som jeg overhodet ikke tenkte på.

Jeg fikk nemlig spørsmålet: "Er du en Gibson-mann eller en Fender-mann"?

Jeg skjønte ikke bæret av hva han mente, men fikk forklaringen etterpå.

Alle her på forumet vet sikkert dette, men det var HELT nytt for meg :D

Det handler om hvilken vinkel halsen har når den er limt eller skrudd til kroppen.

Gibson-gitarer har en viss vinkel på både hals og hodet, i forhold til Fender som har ingen vinkel og er en helt rett linje fra kropp til hodet.

Dette har også Carvin, det finnes ingen vinkel der halsen møter kroppen...og det gjorde at gitaren min føltes helt på trynet.

Ganske enkelt fordi jeg tydeligvis er en "Gibson-mann", jeg er vant til vinkel på halsen og tune-o-matic bro.

Jeg testet det etterpå frem og tilbake mellom gitarene og forskjellen ble mer og mer merkbar. Funny at noe så lite har så mye å si :D

Andre med meninger/erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Joda Gibson og Fender er to ganske ulike gitarer på mange måter - mensurlengde/strengelengde har også veldig mye å si. Avstanden mellom båndene er jo en annen og strengene på en Fender føles mer "gummi" enn på en Gibson, samtidig som de kan oppleves tyngre å bende på med samme strengedim som på en Gibson.

Jeg mener vel at Stratocastere er verdens beste gitarer i det store og det hele, men jeg spiller helt greit på en Gibson også altså. Gibson er jo noe annet, og de låter og føles på en annen måte også, noe som gjør de mer fristende å spille enkelte ting på. Når det er sagt, er jeg ingen stor gitarist, men veldig mange dyktige folk spiller jo gjerne på en bestemt type gitar gjennom mange år før de gjerne på et tidspunkt "utvider horisonten" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er Stratocaster så er jeg egentlig ikke så nøye på det. Synes Les Pauler og Telecastere er de beste gitarene. Ganske forskjellig å spille på, men liker begge deler veldig godt. SG'er er også knallgitarer, og det er vel mer estetiske grunner som gjør at jeg foretrekker LP fremfor SG.

Stratocaster derimot er jeg ikke overbegeistret for. Selvsagt, det er jo en gitar, så det er jo ikke som et helt annet instrument, men Strat'er føles ikke like riktige for meg som de nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke eier en eneste ekte Fender, kan jeg vel nesten ikke kalle meg ekte "Fendermann", men hvis boltonhals, 25"oglitt og ikke vinkel er kriterier, så er det der jeg er. Har en Epi Black beauty jeg forsøker å bruke litt, men den blir ryddet bort ganske fort. Tror jeg må selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.