Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JCM800 ?


Troll

Anbefalte innlegg

Hei igjen.. =p

Jeg får mest sannsynlig solgt riggen min snart fordi det er for stort for meg med 4x12 mtp frakting.

Har sett på en del forsterkere, spesielt combos.. Men er litt redd for det kanskje ikke er så mye trøkk og punch i en 1x12 combo som i et 2x12 kabinett.

Har da sett på en del fortserkere som Diezel Einstein, Marshall JVM,, VM, Mesa Boogie Mark 3/4, Rectoverb og litt tid.

Men JCM800 har falt litt i interesse pga den klassiske sjarmen og ryktet sitt.

Men så kommer kriteriene da.. Jeg må ha en forsterker med en grei cleakanal, kul råkkevreng og mulighet for heftig metalvreng med eller uten boost.

+ Master volum, helst ikke over 50w rør og den skal låte kurrant på moderat volum, noe få rørforsterkere gjør..

Har sett på JCM800, men det er jo hele 4 modeller og alle er visstnok helt forskjellige fra hverandre.

Vil ha litt tips og tilbakemeldinger. Forsterkeren må låte tight og ren med vreng til metal, selv nedstemte gitarer (ala Eb, drop C) og 7strengeren.

Hvilen JCM800-modell hadde isåfall passet meg best? Sett en del på 2205, som skal ha massevis av heftig vreng. Men nedturen er at den har 2 kanaler, der cleankanalen er helt meningsløs og ubrukelig (ifølge reviews og sånt jeg har lest..)

Får jeg god pris, så er jo powerbreak elns en mulighet. Men vil helst slippe den. Har fått tilbud på en 2205 topp til under 6 lapper. Hvis det blir topp, så blir det ihvertfall et Framus 212 kabinett fra Thomann.

Jeg trenger en litt mer klassisk, men likevel brutal metal vreng. Ikke Maidenvreng, men noe ala det nye Slayer og mulighet for å få god lyd til Dream Theater og lignendes. Grunnen til at jeg vurderer Marshall er pga crunch og ganske ren vreng. Jeg liker også JVM og JCM800KK ganske godt, men det blir liksom dobbelt så dyrt.

Hvilken JCM800 er KK opprinnelig bygget på?

Vintage Modern er ganske kul og billig, men den er ikke metal nok.

Fireballen min klarte metal utmerket fint, men man får konstant GAS og får lyst å prøve noe helt nytt. I tillegg så er det lettere å selge hele riggen, fremfor bare kabinett.

Er også en smule bekymret for tilstanden til JCM800, da jeg ofte ser annonser på finn som nevner en eller annen "Ikke så farlig" feil med ampen. Det gidder jeg ikke. Orker ikke kjøpe en amp som trenger overhalling om et halvt år..

Gracias.

Budsjettet ligger på runndt 10k tilsammen, kanskje mer eller mindre ^^

Ser helst for meg topp + 2x12 Framus som vil koste noe under 3k av budsjettet. Og ja jeg har tenkt på 6505, men jeg syns den virker litt kjedelig. Og ikke minst er 100w overkill for meg =p

Jeg har ganske god tid å bestemme meg på, så det haster ikke.. Kommer til å prøve en del amper hos musikkforhandleren når jeg får fri igjen :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

haha, såpass? Har hørt at Tremoverben er ganske grei mtp volum og lyd, men vrengen der er det mye diskusjoner om :P

Ser litt Hughes&Kettner Triamp T100 og på Laney VH100. Laney'n virker utrolig heftig ift pris. Men så igjen.. De 100w kan være overkill og jeg tipper at denne ampen må bli kjørt blodkraftig for å få god vreng.

For mye å velge mellom.. =(

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør prøve en JVM. Der har du veldig gode muligheter for alt du spør etter her, med en av Marshalls beste clean kanaler. En JVM410H ligger på finn.no til 9000kr nå, og med et Framus kabinett så havner du på 12000. Har selv hatt denne kombinasjonen og var storfornøyd med lyden, men bør advare om alt for mye knotter og skru på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har prøvd JVM fleere ganger hos musikkforhandlerene. Og jeg syns ikke de var så vanskelig å skru på. Ihvertfall ikke til metal. har som oftest skrudd på vrengkanalen uten å skru noe særlig, og fått ganske rå lyd. Prøvd den med flere gitarer, og den låter like bra. Ligger det en til 9k?

Jeg så igår kveld og idag tidlig både på finn og musikkweb, billigeste jeg fant var 10k. 50watteren frister litt mer da, hehe.

Men JVM410 har jeg ihvertfall mulighet til å teste før jeg kjøper, da 2 av 2 gitarforhandlere i Bergen har dem :P

Gjør mest mulig reseach nå før jeg drar ut og tester,. Har ikke mulighet til å gjøre det nå uansett.. =p

Knottingen blir nok uansett for å finne den lyden jeg vil ha i starten. Etterhvert så vil jeg riktignok havne på en fast kombinasjon :P

Tipper denne er udugelig til hjemmebruk uten hotplate/powerbreak?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er lett å skru på, men det er så mye muligheter at jeg endte opp med å kjøpe meg en forsterker med mindre knotter.. hehe

Den på finn.no er visst borte nå ser jeg. Den var der for ett par dager siden hvertfall. Følg med på markedet, dukker fort opp en til :)

Når det gjelder forskjellen med 50 og 100W så tror jeg ikke du merker så stor forskjell i hvor høyt den spiller, og tror ikke dette er noe du trenger å henge deg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne og testa ut noe fra rivera om du har mulighet... Fin fender-clean og marshall el34 crunch, sekkert rundt jcm800 land!

Iallfall ut i fra mine erfaringe med den eg har.. Trur dem har mye kvalitet å by på om du sjekke ut litt videoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mest mulig reseach nå før jeg drar ut og tester,. Har ikke mulighet til å gjøre det nå uansett.. =p

Knottingen blir nok uansett for å finne den lyden jeg vil ha i starten. Etterhvert så vil jeg riktignok havne på en fast kombinasjon :P

Tipper denne er udugelig til hjemmebruk uten hotplate/powerbreak?

Den er ikke udugelig på soveromsvolum, men den mister litt trøkk når sluttrinnet ikke jobber. JVM har også et silent recording output (XLR) med høyttalersimulator (1960 cab) som virker uten at du trenger å slå på Standby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke udugelig på soveromsvolum, men den mister litt trøkk når sluttrinnet ikke jobber. JVM har også et silent recording output (XLR) med høyttalersimulator (1960 cab) som virker uten at du trenger å slå på Standby.

aiai.. Høres bra ut. Har siklet etter JVM helt siden jeg prøvde de ut for vel et år siden elns.. ;)

Skal uten tvil teste den mest mulig når jeg skal til byn. med forskjellige lydstyrker.

Kassoff: det er noe over budsjettet mitt ja. Har ikke så mye penger til overs pga ny hybel. Forbereder meg til studentlivet :P

Det er sånn akkurat på grensen at jeg kan skaffe meg en brukt JVM, selv om DET også er en smule over budsjettet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbereder deg til det, ja. Men det må jo gjøres det også ;) .

Men hva det jeg skulle si, får man ikke en haug med penger når man forlater forsvaret da? Eller har alle de gått i hybel?

Får nestsen 30k rett på kontoen, hehe :P

Men tingen er at jeg helst vil bruke minst mulig av studielånet mitt. Har derfor spart opp en del cash siden forrige sommerjobb og nå blir dimmepengene også med.

Jeg hater lån.. Bare sånn det er. Det å skylde noen penger er noe av det verste jeg vet om, med mindre det er helt nødvendig.

Ellers hadde jeg brukt feriepenga og alt det på Gibson LP Custom :P

TuffTuff: Blir brukt mest hjemme, men også i band. Jeg skal spille i band uansett. Om det blir det gamle bandet, eller et nytt spiller ingen rolle. Jeg klarer ikke å holde motivasjonen min oppe uten å spille i band :P

Derfor jeg vil at den skal spille kurrant hjemme, og suverent i bandasmmenheng =p

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.