Web Analytics
Jump to content

Spørsmål ang. å gå opp i strengetykkelse

Mortius
 Share

Recommended Posts

Jeg har i det siste begynt å synes .09-.42 er litt tynt på strat'en min og i den anledning vurderer jeg å gå opp en strengetykkelse. Vurderer da .10-.46 eller .10-.52 (evt. .50?). Hvilken tykkelse synes dere? Og hva vil tykkere strenger medføre mtp lyd og spillbarhet?

Når jeg så går opp i tykkelse, hvordan får jeg tilpasset nøtta til strengene (synes å huske at det var som sa man bare trenger å slipe de nye strengene i nøtta for å gjøre sporene brede nok)? Må/burde jeg intonere på nytt? Justere truss-roden? Noe mer?

Det ble fryktelig mange spørsmål, men jeg vil helst gjøre det riktig den første gangen jeg bytter (og kanskje lære noe i prosessen). På forhånd takk.

Edited by Mortius

Kjørte 10-46 på Stratocasteren min før. Syns det var litt stramt så valgte å stemme ned til Eb. Satt deretter på 09-42 og dette føles som 10-46 i Eb, bare i E. Hvis du skjønner. Kanskje du kan prøve å stemme opp til F med 09-42, så får du et litt greiere inntrykk i hva 10-46 medbærer. 10-52 er nok en svært brå overgang fra 09-42 og gitaren må justeres (truss-rod, ved store endringer i tykkelse intonasjon og tilpassing av nøtta)

Tykkere strenger er vanskeligere å bende, lyden vil nok være litt "rikere". Men ikke så stor forskjell, det er mest feelen det går på.

Tips: Ikke kjøp 12-52. Da får du spunnet G-streng. VELDIG vanskelig å bende. :P

Edited by Konnis

jeg har byttet fra 09-42 til 10-46 på ibanezen min uten problemer ihvertfall. har kun strammet tremolofjærene, men det er jo bare et par skruer som må strammes litt :)

Ikke for å spore helt av, men det virker som at dette går fint for all, bortsett fra for meg. Når jeg bytta til 10-46 måtte jeg tilogmed inn med ei fjær til. På 11-49 var det såvidt det går :P

Jeg har en strat-kopi som har kjørt alt fra 09-42 til 11-52, og den har aldri trengt å få justert hverken intonasjon, tussrod eller andre ting. Var bare å bytte over. Kan ikke helt se at et bytte fra 09 til 10-strenger skal medføre noen drastiske tiltak

Ikke for å spore helt av, men det virker som at dette går fint for all, bortsett fra for meg. Når jeg bytta til 10-46 måtte jeg tilogmed inn med ei fjær til. På 11-49 var det såvidt det går :P

kommer vel an på hvor harde fjærene er i utgangspunktet tenker jeg ;)

Prøv 10-46 først - de fleste vil oppfatte dette som en tydelig forandring. Forskjellen i lyd osv, er ikke all verdens.

Angående justering avhenger det mye av gitar/hals. Kanskje må du stramme opp tremolofjærene litt og sannsynligvis truss-rod. Oversadel (nut) blir nok ikke noe problem. Intoneringen vil forandre seg, men sannsynligvis ikke så mye at du vil merke så mye til det hvis du var fornøyd med fabrikkoppsettet på gitaren (som garantert ikke var 100% uansett)

Det å kunne justere en gitar er nå uansett en fin ting å kunne, så jeg ser ingen grunn til å ikke lære seg dette først som sist.

PS - Det kommer en artikkel om justering av Strat/Tele og Gibson type gitarer (og floyd rose type trem om jeg "finner" en slik gitar) om ikke så alt for lenge på websidene våre. (steg for steg, illustrert og forklart i detalj)

GHS og Fender (sikkert fler og) Har jo mellomsett også

09-46

GHS Boomers CL (Custom lite)

Fender Super Bullets 3250LR

Disse gir bass strenger fra 10'er sett og tynne fra 9'er sett.

Har alltid en Strat med disse på. Ellers bruker jeg 10-46 på de andre Stratene.

Syntes disse gir bra drag i en strat.

Takk for alle svarene, folkens. Tenker jeg bytter til 10-46 da.

Prøv 10-46 først - de fleste vil oppfatte dette som en tydelig forandring. Forskjellen i lyd osv, er ikke all verdens.

Angående justering avhenger det mye av gitar/hals. Kanskje må du stramme opp tremolofjærene litt og sannsynligvis truss-rod. Oversadel (nut) blir nok ikke noe problem. Intoneringen vil forandre seg, men sannsynligvis ikke så mye at du vil merke så mye til det hvis du var fornøyd med fabrikkoppsettet på gitaren (som garantert ikke var 100% uansett)

Det å kunne justere en gitar er nå uansett en fin ting å kunne, så jeg ser ingen grunn til å ikke lære seg dette først som sist.

PS - Det kommer en artikkel om justering av Strat/Tele og Gibson type gitarer (og floyd rose type trem om jeg "finner" en slik gitar) om ikke så alt for lenge på websidene våre. (steg for steg, illustrert og forklart i detalj)

Tremoloen vil jeg justere uansett. Ang. intonering så kjøpte jeg denne brukt fra vintagegitar.no i fjor sommer og da var den intonert, og jeg mener at den fortsatt er sånn nogenlunde bra fortsatt.

Fantastisk! Kanskje jeg endelig kan få lært meg dette, selv om jeg ikke har trengt det til nå (: