Web Analytics
Jump to content

Plana om hjemmestudio av lite kaliber!

draugen
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Driv på å planlegg å "bygge" meg ett lite studio heime da eg e lei av å ikkje få innspilt/realisert de låtan eg har komponert de sist åran!

Det som e spikra e at eg ska kjøpe meg en digidesign eleven rack med programvaren pro tools så har eg no innspillingsapparatan i boks so to speak :)

Men eg treng specs rundt pc!! Har for meg at en ny imac e det eg treng, men regne med den kan være meir så nok i forhold tel mine behov!

Når eg snakke om innspilling e det langt i fra proff lyd å haugevis med effekta etc eg prate i... Vrengt gitar med kanskje litt reverb, bass, vokal og sannsynligvis programmerte EZ drummer tromme(om det va de som har den heavy "from hell" programvaren?)

Ps: ang eleven rack: Noen som ane om eg tabbe meg ut om eg selg gitarforsterkeren å bruke 11rack gjennom en gammel carlsbro PA me 2x12 når eg vil ha litt trøkk??

Blir ellers å bruke 11r gjennom headsett/pc høytalera/studiomonitor!

Vil og tilføye at eg aldri spille live, å sannsynligvis aldri blir å gjøre det..

Kveldsmat å Heineken :D

Edit: Vil noe som en PowerMac G5 1,8 GHz (enkjerneprosessor) med 3 GB DDR RAM være stort nok å generelt brukanes tel musikkproduksjon? Eller burde eg gå for minst 4gb ram som det ofte anbefales?

Edited by draugen

Jeg skal ikke svare på så mye av dette, men hvis du er glad i lyden i forsterkeren din, så ville jeg anbefalt deg at du beholder forsterkeren og samtidig kjøper inn en Shure SM57 som du putter foran forsterkeren når du spiller inn. Ekte amp-lyd er alltid bedre enn software-simuleringer, etter min mening.

Ja e forsåvidt enig og klar over det. Men den her eleven racken ska vist være litt utenom det vanlige når det gjeld simulering... Samt den fungere som en interface å har medfølganes programvare, å e enkel i bruk!

Like lyden i ampen min,men best når eg manipulere den med pedala etc.

å eg trur eg fort kan like noen simuleringe like godt...

Saken e at eg kanskje må prioritere bort nokka for å finansiere i anna. å med tanke på min manglanes bandsituasjon e det mulig ampen må gå.

Ville uansett anbefalt en mac med intel cpu om du må ha mac. core 2 duo eller i5/7. Har en macbook pro i5 selv, som jeg har dedikert lydkort til. Bruker da en hel haug med simulerings programmer, vst og midistyring. Kan ikke si datan sliter med det :rolleyes:

Det du nevne no e vel passeli standard i nyere macbook pro samt imac?

Intel cpu?

Må ha en bra prossessor me andre ord!

Hadde jo vært greit å sloppe å kjøpt en maskin tel 9000 ny, om man kan finne eldre telsvarannes tel noen tusenlappa? Ser jo de fleste mac-an ligg oppi 6000 osv brukt me de specs som du nevne.

Men så snubla eg over en powermac me 620gb harddrive osv å bynte å lure om ikkje den kunne gjøre jobben?

Du finn den med et raskt søk eller 2 på finn.no..

Hvorvidt du får trøkk med 11r gjennom PA'n er nok mest avhengig av hvor mye PA'n trøkker. Skal nok ikke stå på gitarsignalet.

Jeg solgte selv forsterkeren min og erstattet den med en Vox Tonelab som går rett i PA. Låter kuler og krutt, og har ennå ikke vært plaget av for lite trøkk. MTP at 11r ligger en del prisklasser over Tonelaben min så tror jeg ikke det bør være noe problem om PA'n låter kurant. Har personlig ingen kjennskap til det merket.

Hvorvidt du får trøkk med 11r gjennom PA'n er nok mest avhengig av hvor mye PA'n trøkker. Skal nok ikke stå på gitarsignalet.

Jeg solgte selv forsterkeren min og erstattet den med en Vox Tonelab som går rett i PA. Låter kuler og krutt, og har ennå ikke vært plaget av for lite trøkk. MTP at 11r ligger en del prisklasser over Tonelaben min så tror jeg ikke det bør være noe problem om PA'n låter kurant. Har personlig ingen kjennskap til det merket.

Tenkte egentlig meir om gjenngivelse av lyden, om transistor pa/mixer vil duge på 2x12 med tweeter å mellomtone. Eller om det e best å kjøre den rett i powerampen på en rørcombo... Trøkk vil eg jo oppnå uannsett, men med tanke på alle lovord rundt 11r vil vel forsterker etc farge lyden uannsett i en viss grad.

Har en digitech gnx3000 som fungere velig fint på rørampen, men ikkje fult så bra på pa...