Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tool


Centurion

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm.... Blir litt skeptisk og noe nyskjerrig på Centurion`s hensikter med denne tråden. Spes når han er så tilbakeholden med info. Kan virke som han sitter på info om bande som ingen andre har...ooohhh...kult!! Noe nytt om TOOL

Jeg har TOOL som et av mine favorittband mye fordi de har en evne til å lage stemninger i musikken som ikke så mange andre hard-rock/metal band klarer. Stemninger satt sammen med gode tekster, gode riff og en unik evne til å bygge opp, slipp løs og rive alt ned igjen. Alt dette sammen gjør TOOL til et av de mere komplette bandene til dags dato. Men det er min mening....

Noe som trekker bandet opp er Maynard og tekstene hans. Ikke bare tekstene hans, men også måten de fremføres på. Mye innlevelse, følelse og nerve ute å går her!

Som Euphor har nevnt så mange ganger så er musikk matematikk. Dette er tilfelle i mange av låtene til TOOL. Som feks i låta Lateralus finner vi Fibonacci`s tallrekke som også er i sammenheng med det gyldne snitt som er ting som TOOL, og spesielt da trommisen Danny Carey, er opptatt av. Tallrekken er basert på at man legger sammen de to forrige tallene for å finne neste tall. Dette gir oss 0-1-1-2-3-5-8-13-21 osv Denne rekken blir gjengitt i stavelsene i de første linjene i teksten:

1 (Black)

1 (then)

2 (white are)

3 (all I see)

5 (in my in-fan-cy.)

8 (red and yel-low then came to be),

5 (reach-ing out to me.)

3 (lets me see.)

Her bygges tallrekken opp for så å trekke seg tilbake. Har lest i et meget godt intervju med Maynard at dette også er tilfelle i flere av låtene deres.

Trommisen Danny Carey er mannen som virkelig er opptatt av slike ting. Ikke bare nummerologi, men også geometri. Dette skinner igjennom i komplekse polyrytmiske sekvenser som man igjen kan trekke paralleller til Indisk tablamusikk. Bare å plukke fra hverandre Eulogy fra Ænema plata.

Jeg kunne sikkert fortsatt på dette innlegget, men føler at jeg har fått sagt det jeg ville si. TOOL er ikke noe tulleband. Her finnes utsøkt musikk med meningsfylte tekster. Holder egentlig for meg....

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Blir litt skeptisk og noe nyskjerrig på Centurion`s hensikter med denne tråden. Spes når han er så tilbakeholden med info. Kan virke som han sitter på info om bande som ingen andre har...ooohhh...kult!! Noe nytt om TOOL

Jeg har TOOL som et av mine favorittband mye fordi de har en evne til å lage stemninger i musikken som ikke så mange andre hard-rock/metal band klarer. Stemninger satt sammen med gode tekster' date=' gode riff og en unik evne til å bygge opp, slipp løs og rive alt ned igjen. Alt dette sammen gjør TOOL til et av de mere komplette bandene til dags dato. Men det er min mening....

Noe som trekker bandet opp er Maynard og tekstene hans. Ikke bare tekstene hans, men også måten de fremføres på. Mye innlevelse, følelse og nerve ute å går her!

Som Euphor har nevnt så mange ganger så er musikk matematikk. Dette er tilfelle i mange av låtene til TOOL. Som feks i låta Lateralus finner vi Fibonacci`s tallrekke som også er i sammenheng med det gyldne snitt som er ting som TOOL, og spesielt da trommisen Danny Carey, er opptatt av. Tallrekken er basert på at man legger sammen de to forrige tallene for å finne neste tall. Dette gir oss 0-1-1-2-3-5-8-13-21 osv Denne rekken blir gjengitt i stavelsene i de første linjene i teksten:

1 (Black)

1 (then)

2 (white are)

3 (all I see)

5 (in my in-fan-cy.)

8 (red and yel-low then came to be),

5 (reach-ing out to me.)

3 (lets me see.)

Her bygges tallrekken opp for så å trekke seg tilbake. Har lest i et meget godt intervju med Maynard at dette også er tilfelle i flere av låtene deres.

Trommisen Danny Carey er mannen som virkelig er opptatt av slike ting. Ikke bare nummerologi, men også geometri. Dette skinner igjennom i komplekse polyrytmiske sekvenser som man igjen kan trekke paralleller til Indisk tablamusikk. Bare å plukke fra hverandre Eulogy fra Ænema plata.

Jeg kunne sikkert fortsatt på dette innlegget, men føler at jeg har fått sagt det jeg ville si. TOOL er ikke noe tulleband. Her finnes utsøkt musikk med meningsfylte tekster. Holder egentlig for meg....

M[/quote']

Jeg leste en lang analyse om bruken av Fibonaccisekvenser i "Lateralus" for en god stund siden. Forfatteren foretok en matematisk analyse av hele albumet, la frem en alternativ spillerekke av låtene, og lagde til og med grafer av diverse matematiske observasjoner for å kunne analysere musikken i form av funksjoner (paraboler, osv.).

Analysen gikk så til de grader i dybden, at jeg ble litt trist på forfatterens vegne da Maynard selv sa i et intervju at Fibonaccisekvensen formet av stavelsene i teksten til sangen "Lateralus" skjedde ved et sammentreff, og at rytmen i teksten bare utviklet seg naturlig mens bandet jammet og han improviserte over musikken.

Du har selvsagt rett i at det finnes mange matematiske baktanker i Tools musikk. Det bare ser ut til å ha seg slik at dette eksemplet (antagelig det mest kjente) var et rent sammentreff. Vel, det er i alle fall den "offisielle" versjonen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står generelt veldig mye respekt i arbeidet tool legger ned i oppbyggingen av sanger, hyllester til deres idoler, skjulte symboler, deres referanser til mytologi, religion og vitenskap samt tekster som fletter seg inn i hverandre mellom sanger på enkelte album.

Ikke minst bør man nevne hvordan de hele tiden fornyer seg selv uten å miste originalitet i det hele tatt. Helt ifra opiate har de konstant utiklet seg...

utrolig bra band, en av mine absolutte favoritter blant mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.