Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sticky neck


Borgelin

Anbefalte innlegg

Jeg har ett ptoblem med LP'en...det såkalte sticky neck-syndromet som går igjen på nitrocellulose-lakken til Gibson.

Har sjekket en del rundt på nettet, og mye rare løsninger dukker opp, fra sliping til Turtlewax.

Bruker polish en del når det skjer, men spille mer enn ett par timer er nesten håpløst da jeg må vaske henda og polere igjen og igjen når jeg begynner å bli varm.

Er det noen som har en løsning på problemet som ikke innbefatter sliping eller annet som riper/ødelegger lakken?

Eller må jeg rett og slett vente ett halvt år med gitaren på stand så lakken får satt seg skikkelig? :(

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, stålull høres brutalt ut da. :P

Er det noen speiell type jeg burde handle inn, og burde jeg bruke vann til?

Svint stålull. Fåes kjøpt på alle dagligvareforretninger. Det er ikke så brutalt som det høres ut, og det riper ikke, og ja, du må bruke litt vann til. Svint er vel også tilsatt litt såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med samme problem på min LP og har ikke turt å ta steget til å benytte fint stålull til dette, selv om - som Audun sier - at det ikke skader halsen. Jeg har vært på utkikk etter en type laminat med matt flate (samme type som gjennomsiktige bokbind) som ikke er totalt klistrende og permanent. Kanskje noen allerede har funnet opp noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med samme problem på min LP og har ikke turt å ta steget til å benytte fint stålull til dette, selv om - som Audun sier - at det ikke skader halsen. Jeg har vært på utkikk etter en type laminat med matt flate (samme type som gjennomsiktige bokbind) som ikke er totalt klistrende og permanent. Kanskje noen allerede har funnet opp noe slikt?

Bruk stålull du. Det skader lakken mindre enn om du skal begynne med noe limgreier å klistre på. Tenk på hva du må bruke for å fjerne gammelt lim etter en stund....

Jeg har brukt stålull flere ganger på begge mine Gibsons. Det eneste du gjør, er å fremskynde prosessen som skjer ved å spille mye på gitaren. Halsen blir glatt og fin etterpå uten at man "pusser" bort lakk, hvis du skjønner. På noen halser kan det dog være nødvendig med flere "behandlinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri merket noe til dette? Men det kan kanskje ha noe å gjøre med at min LP er 21 år gammel? :P

Helt sikkert. Dette "problemet" er som sagt noe som går over. Hvor fort, avh. hvor mye den blir brukt osv. (Har sikkert med lagring, temp osv å gjøre også.) Som sagt: Stålull framskynder prosessen man får ved vanlig bruk/slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk stålull du. Det skader lakken mindre enn om du skal begynne med noe limgreier å klistre på. Tenk på hva du må bruke for å fjerne gammelt lim etter en stund....

Jeg har brukt stålull flere ganger på begge mine Gibsons. Det eneste du gjør, er å fremskynde prosessen som skjer ved å spille mye på gitaren. Halsen blir glatt og fin etterpå uten at man "pusser" bort lakk, hvis du skjønner. På noen halser kan det dog være nødvendig med flere "behandlinger".

Det var betryggende å høre. Skal prøve meg frem på dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- "sandpapir" er noe annet et våtslipepapir. For det andre, tro det eller ei, 800 korning er ganske grovt. Det betyr at det er 800 "slipetopper" på en kvadrat- inch. Skulle jeg slipt på en gitarhals på denne måten, ville jeg ikke ha gått under 2000- korning. I tillegg ville jeg har brukt papiret på noe annet først, gjerne stål, i noen minutter, slik at man får vekk de kornene som "står på tå" og lager de verste ripene. Det er et såpass lite område som skal pusses på at det ikke spiller noen rolle om man er litt i overkant på korning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.