Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slow Fucking Ballad


Paul W

Anbefalte innlegg

Noe greier jeg smalt ihop for et par dager sida, på ingen måte perfekt, men en grei skisse å jobbe ut i fra med bandet tror jeg. Hadde satt pris på litt tilbakemelding - gjerne med tips og forslag :-)

Vokalen er meg, altså ikke fra en vokalist :P Mangler også bass, slik at lydbildet blir litt tomt. Gir likevel et inntrykk av struktur osv håper jeg :-) Teksten er også mye lenger enn det lille som er på, men siden jeg altså ikke er vokalist, har jeg ikke turt å legge på resten biggrin.gif

Slow Fucking Ballad_more_than_complete.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du,

jobb med dynamikk og timing spesielt.

synes det er lite trøkk her dessverre.

litt tomt lydbilde som du sier.

Timinga mi veit jeg er så som så, og det er noe jeg holder fokus på i øvinga mi. Merkes tydelig i den sologreia som jeg improviserte "on-the-fly", og riffinga er langt fra perfekt den heller. Kommer seg med litt øving :-) Hva legger du i dynamikk?

Ellers er det som sagt en skisse, så det manglende trøkket vil nok komme etter hvert som vi får jobba med låten i fellesskap (bandet).

Takk for tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, bare hyggelig.

dynamikk er hvordan du uttrykker lyden.

tungt vs lett plekteranslag, fort og sakte, legato eller staccatto, og så videre.

dynamikk er alt egentlig. Jeg synes det ble litt livløst, om det kan være en bedre forklaring.

Merk deg, liv er dynamisk :-)

så bra at du tar kritikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da kunne ta imot kritikk, så lenge den er konstruktiv og ikke av typen "du er DUM" ;)

tungt vs lett plekteranslag er noe jeg aldri har brukt tid på, jeg spiller stort sett med samme plekteranslag uansett tror jeg. Er kanskje en idé å fokusere litt på :)

Er det spesielt rettet mot sololinjen, eller tenker du livløst/udynamisk i forhold til riffinga osv også?

Stakkato/legato er definitivt noe jeg med fordel kan ha mer i bakhodet når jeg spiller; føler på meg at dette er noe som tar tid å få på plass. Fint om du har forslag til noen enkle øvelser man kan bruke for å kunne forbedre både dette og plekterteknikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en kul låt dette! Jeg ville personlig droppa dobbeltpedalene og sånt i slutten av soloen/riffinga.

Hvordan går det med TS-9?

Takk! :-D

Jeg er jo tilhenger av brutale trommer, så jeg kunne gjerne hatt mere ;-) Nå er trommene riktignok samples da, så jeg regner nok med det vil låte _svært_ annerledes når bandet gyver lys på denne skissa, for å si det mildt :-)

TS-9'en er helt rock'n roll, har mye glede av den - er en del av standard pedaloppsettet mitt faktisk :-) Måtte etterteite pot'ene her forleden, begynte å bli litt (s)kranglete - fort gjort med multitool ;-) er vel bare et bevis på at den brukes flittig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da kunne ta imot kritikk, så lenge den er konstruktiv og ikke av typen "du er DUM" ;)

tungt vs lett plekteranslag er noe jeg aldri har brukt tid på, jeg spiller stort sett med samme plekteranslag uansett tror jeg. Er kanskje en idé å fokusere litt på :)

Er det spesielt rettet mot sololinjen, eller tenker du livløst/udynamisk i forhold til riffinga osv også?

Stakkato/legato er definitivt noe jeg med fordel kan ha mer i bakhodet når jeg spiller; føler på meg at dette er noe som tar tid å få på plass. Fint om du har forslag til noen enkle øvelser man kan bruke for å kunne forbedre både dette og plekterteknikk :-)

forslaget mitt er at du hører på en gitarist du veit har de egenskapene først (f.eks gary moore, steve lukather), og spiller inn noe eget etterpå for analyse.

dette vil gi gode resultater!!!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslaget mitt er at du hører på en gitarist du veit har de egenskapene først (f.eks gary moore, steve lukather), og spiller inn noe eget etterpå for analyse.

dette vil gi gode resultater!!!

Egentlig en ganske selvsagt måte å lære på - og samtidig så utrolig belysende å få det påpekt XD

Takker for tipset, gleder meg allerede til å komme i gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt gjennom låta, og har et par ting jeg vil si;

Som dere sier, er lydbildet litt tomt, fordi dere mangler bass, men det er jo ikke et vanskelig problem.

Lead gitar-lyden, kunna ha hatt litt "rundere" og feitere lyd.

Kanskje litt reverb på vokalisten, og kanskje litt chorus på clean gitar lyden, men det er min mening :)

Melodien, introen og opsettet av melodien likte jeg veldig godt, og håper jeg kan høre en neste verson ;)

Fortsett godt arbeid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin låt, bra oppsett osv. Så til det lydmessige og spillemessige.

- Lyden må forbedres i hytt og gevær. Gitaren låt verken fugl eller fisk, dessverre. Tørt og tamt.

- Kunne tenke meg litt mer liv i spillinga som Kjutte foreslo.

- Mer trøkk i lydbildet generelt. Sånn som det er nå låter det daft og kjedelig, men det regner jeg med blir endret.

- Selvfølgelig en feit basslyd som klunkrer i bakgrunnen.

- Noe mer rocka trommer kanskje, jeg hadde ihvertfall ikke brukt metal-type-tromming på denne låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D keep us posted

Gjett om ;-)

Har hørt gjennom låta, og har et par ting jeg vil si;

Som dere sier, er lydbildet litt tomt, fordi dere mangler bass, men det er jo ikke et vanskelig problem.

Lead gitar-lyden, kunna ha hatt litt "rundere" og feitere lyd.

Kanskje litt reverb på vokalisten, og kanskje litt chorus på clean gitar lyden, men det er min mening :)

Melodien, introen og opsettet av melodien likte jeg veldig godt, og håper jeg kan høre en neste verson ;)

Fortsett godt arbeid ;)

Lyden på både gitar/vokal og trommer er ganske langt fra hvordan det kommer til å låte;

trommene er Drums From Hell (EZ Drummer) og låter selvsagt deretter :-) Gitar er spilt inn reint og "lydsatt" med ferdige settings i Logic der jeg plukka noe som gav en idé om hva som er med og hva som er uten vreng - har altså ikke brukt mye tid på akkurat den delen. Så ja, kritikk mot lydbildet er helt klart riktig, og jeg setter pris på innspill om hva som kan gjøres for å få frem et bedre lydbilde :-)

Tusen takk for skryt av melodi, intro og låtstruktur - kjempegøy å høre at du likte det! Neste versjon kommer nok garantert til å dukke opp her på GN den også, er kult å kunne få innspill og konstruktiv kritikk som gjør låten bedre :-)

Fin låt, bra oppsett osv. Så til det lydmessige og spillemessige.

- Lyden må forbedres i hytt og gevær. Gitaren låt verken fugl eller fisk, dessverre. Tørt og tamt.

- Kunne tenke meg litt mer liv i spillinga som Kjutte foreslo.

- Mer trøkk i lydbildet generelt. Sånn som det er nå låter det daft og kjedelig, men det regner jeg med blir endret.

- Selvfølgelig en feit basslyd som klunkrer i bakgrunnen.

- Noe mer rocka trommer kanskje, jeg hadde ihvertfall ikke brukt metal-type-tromming på denne låta.

Lar være å kommentere videre på lyd, ref over ;)

Liv i spillinga jobber jeg med, dette var slått i hop på null og niks for å skape ei skisse som bandet kunne høre igjennom og danne seg litt tanker rundt før vi begynner å jobbe med låta på øving. Tenker da _spesielt_ på sololinja i introen, som jeg ikke er fornøyd med i det hele tatt :P selve melodien kommer kanskje til å ligge rundt samme tema, men den skal gjøres på en helt annen måte spillemessig - gleder meg til å komme i gang med denne låta i bandet etter å ha fått litt innspill herfra, føler jeg har enda mer å komme med rundt hvordan vi kan gjøre låta nå :-)

obs obs når det gjelder trommer, trommisen vår er ingen metalltrommis, så det ender nok opp som mere altrock eller slik tenker jeg :)

Takk igjen for gode innspill alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.