Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Legger du merke til musikken rundt deg?


Ataxia

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen for en stund siden, og har tenkt en del på temaet.

For de som ikke gidder å trykke på artikkelen, her er kjapt sammendrag:

Fiolinisten Joshua Bell spilte 6 stykker av Bach på T-banestasjonen i Washington DC som gatemusikant.

Iløpet av de 45 minuttene han stod der var det kun et fåtall av de flere tusen som gikk forbi som stoppet opp noen minutter for å høre på ham.

Han fikk totalt 32 dollar i hatten. Til sammenligning hadde han solgt ut et konserthus i Bosten to dager før og da kostet billettene 100$ stykket.

Fiolinen han spilte på hadde også en verdi på 3,5 millioner.

Stopper dere og hører på gatemusikanter?

Ikke bare kaster opp noen mynter du har i lomma, men faktisk hører på musikken de spiller.

Jeg har tatt meg selv i å egentlig være veldig dårlig til dette. Men jeg prøver å sjerpe meg, og følte jeg gjorde en god innsats i dag.

Etter jobb gikk jeg over Torgallmeningen i Bergen på vei for å få meg et måltid.

Ca. midt på Torgallmeningen stod det to karer og spilte på marimba og vibrafon.

Jeg gikk bort og stod der i en 20 minutter(da var de ferdige).

Iløpet av de 20 minuttene fikk jeg høre stykker av Bach, Grieg, Mozart og masse annen klassisk musikk jeg hadde hørt før.

De to som spilte var fra Russland, men gikk på et eller annet musikkakademi i Tyskland.

De spilte veldig bra(og faktisk uten noter), og hadde bra kontakt med publikum.

Så fornøyd var jeg at jeg brukte 100 kr på å kjøpe den ene CDen de solgte, som nytes i skrivende stund.

Så framover kommer jeg nok forhåpentligvis til å stoppe opp litt oftere når jeg hører musikk som framføres på gata.

Endret av Ataxia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng!

Mange utrolig dyktige gatemusikanter! I London er det spesielt mange nede i tuben!

En artig historie fra årets ferietur er en gatemusikant meg og damen traff i Paris. Ufattelig dyktig (folk, blues og country) musiker med en helt fantastisk stemme. Vi satt oss ned på en benk og hørte på ham i bortimot en halv time! Senere på kvelden traff vi ham og kjæresten igjen på jazzklubben Caveau de la Huchette (på Latinersiden av Seinen, rett bak Notre Dame). Det ble en hyggelig kveld med mye musikkprat! Forøvrig en veldig fin jazzklubb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte storbyer er det veldig dyktige folk som spiller på gata. The Underground i London er nevnt, jeg vil også nevne Praha, der det er tydelig at musikkstudenter forsøker å plusse på økonomien ved å spille på gata. Dublin er også bra, men kanskje litt varierende, alt fra "greit nok" til utrolig dyktige folk.

En del steder må man faktisk gå igjennom en auditon for å få lov til å spille offentlig.

Litt annet enn han som satt i gågata her hvor jeg bor en for et par somre siden. Det var helt klart at han ikke kunne spille trekkspill. En dag jeg gikk forbi, oppdaget jeg at han holdt trekkspillet opp-ned :lol: Ikke at jeg tror det spilte den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det vel overvekt av trekkspillspillere og saxofonister som har lært seg en melodi eller ett riff og spiller det om igjen og om igjen. Men hender man kommer over studenter her også, og da blir jeg gjerne stående noen minutter... Hvis jeg har tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at musikerene i undergrunnen i London er kvalitetssjekket.

Om jeg hører på gatemusikere? Som regel. Det kommer litt an på hva slags musikere de er. Jeg husker i fjor sommer, da det satt en kar i sentrum av Sandnes og spilte trekkspill. Han hadde lært seg Fugledansen (The Birdie Song), samt temaet fra filmene «Gudfaren». Vi hadde en konsert med skolen der en av dagene han satt der, og jeg sverger på at han ikke spilte noe annet de fem timene jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt så må du få tillatelse til å spille på undergrunnen i London. Er vel bot å få hvis man gjør det uten.

Har som regel ikke stoppet, men når vi var i London så stoppet vi en stor gjeng rundt en kar som spilte chapman stick. Imponerende saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte faktisk noen gatemusikanter ved Nationaltheateret T-banestasjon spille "Shine On You Crazy Diamond" her om dagen, med en flott gitarlyd. Ellers har jeg flere ganger observert noen Øst-Europeere (no racial) som spiller på bl.a. kontrabass og klarinett på samme sted, ganske fengende ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skjelden jeg stopper opp og hører på gatemusikanter i Norge. Mest fordi "gatemusikant" i de aller fleste tilfeller her i landet (IMHO) innebærer en ensom ulv som sitter og improv-onanerer trekkspillet/fiolinen/saksonfonen sin, og som i tillegg lirer av seg "fugledansen" en gang hvert 15. minutt i håp om å påkalle oppmerksomhet.

I utlandet derimot, kan jeg høre etter, men det er veldig avhengig av om jeg har tid til overs, eller om jeg er "man on a mission".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stopper vel av og til hvis det er bra. Desverre sjeldent det er det i Oslo..

Litt off-topic så minte det her meg om den episoden av South Park hvor folk kjøper CDen til et pan-fløyte band som spilte på gaten og plutselig blir byen full av pan-fløyte band fordi folk kjøper CDene deres og det tar av i kjent South Park stil ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er det enten en på sax som spiller when the saints go marching in, eller panfløyter det går i.

eller de samme slitne på akustisk gitar som synger dårlige versjoner av beatles og dylan. ikkje mykje å stoppe for... men det kan vel dukke opp noko bra i Bergen og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.