Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte til aktive pickups


Mortenolb

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo mulig jeg er på bærtur, men har sett at det har skjedd noe når det gjelder lodding og kontakter i løpet av la oss si det siste året. Jeg har ikke hatt hånd om et så nytt EMGsett at det har hatt kontakter i begge ender.

Hmm, måtte undersøke litt og da fant jeg dette:

Solderless-Clip-Set_clipped-64226f0353cc2762da7380c28c571d9d.jpg

Så da lærte jeg noe nytt i dag også tongue.gif

I manualen til mine "solderless" EMG'er står det at jacken må loddes, så det har tydeligvis skjedd noe siden sist.

Ser ikke bort fra at det da også finnes pickupvelgere med samme løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi lært mye nytt i dag og. :P

Men er det noen som har forslag til noen passive pickups da? Så forslaget om DiMarzio'ene, skal sjekke det ut.

Og når det angår EMG's, så har jeg kun testa 81 og 60 som satt i LTD'en til en kamerat. Syns nesten de låt litt for grumsete? Kan dog ha vært den crappy ampen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, med ultra-high-gain-metal.fizz på ampen, er det ikke mye igjen av verken gitar eller "selv" likevel! :D

Nei, det er sant det tongue.gif

Men det gjelder vel stort sett alle mikker i litt større eller mindre grad.

Spiller en med så mye gain høres det aller meste ganske likt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi lært mye nytt i dag og. :P

Men er det noen som har forslag til noen passive pickups da? Så forslaget om DiMarzio'ene, skal sjekke det ut.

Og når det angår EMG's, så har jeg kun testa 81 og 60 som satt i LTD'en til en kamerat. Syns nesten de låt litt for grumsete? Kan dog ha vært den crappy ampen :P

Da er det nok ampen eller innstillingene på ampen.

81 er på ingen måte grumsete... Den kan faktisk i enkelte settinger være alt for lite grumsete.

Den er ganske beryktet for å fremheve dårlig teknikk og slurvete spilling, pga klarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg delvis er enig med Audun. Med mine ringe spilleferdigheter og slappe krav til gitarforsterker, så synes jeg at aktive pickups er gode til noe, og elendige til annet. Skal jeg lande på noe, er jeg ikke storfan. Grunnen er at slik jeg opplever det, så svarer de ganske dårlig på forskjellige spilleteknikker, anslag og så videre, i den grad jeg kan påberope meg å ha noe slikt.

På den annen side er de fete og tette, låter likt uansett hvordan du høvler med plekteret, og det er jo barskt, da.

Skulle jeg ende opp på en "fasit" for meg, er aktiv elektronikk i gitaren og passive pickups noe jeg trives med. Selvsagt synes jeg da at det bør flere prøve. Men til trådstarter- nei, det er ikke umulig å gjøre dette, og kan du lodde, så sett i gang. Vær klar over at EMG- elektronikken kan gi deg merkelige jord/støyproblemer hvis du forsøker å etablere mer enn ett jordpunkt. For meg ubegripelig, men sånn er det. Følg koblingsskjemaet til EMG slavisk, og forleng heller ledere enn å finne på noe fikst selv. Det tåles egentlig lange strekk med uisolert leder uten jord, ikke noe problem. To jordpunkter som er forbundet = bare tull. Ikke skjønner jeg hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, med ultra-high-gain-metal.fizz på ampen, er det ikke mye igjen av verken gitar eller "selv" likevel! :D

Vel.. Jeg har faktisk hatt en del pickuper på min Epi. Og EMG 81 er en av dem som ga minst vreng og fuzz-aktig lyd!

De er så tighte og takler så mye vreng, at når jeg går fra passive til aktive så må jeg skru opp vrengen en smule på ampen min.

De høres kanskje en smule komprimert ut spesiell ut, men det er en smakssak faktisk. Jeg digger EMGene mine. Men jeg ville ikke hatt to gitarer med EMG :)

EMG 60 derimot er veldig kremete i lyden. Noe som er digg til litt leads ala blues. Men funker ikke like bra til rock ala Ac/DC f.eks..

De har egen sjarm. Like it or not :P

EDIT: EMG er så lite grumsete som man kan få det ;)

Men av passive pickups til metal så ville jeg sjekket ut Seymour Duncan SH6, SH5 og ikke minst Bare Knuckles som rocktrond selger.

Neste invistering blir bare knuckles til 7strengeren min en dag jeg har råd til det ;)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt sleivete i bemerkningene her med vilje. Aktive pickups har nok noe for seg for noen. Jeg har hatt det, og gitaren låt greit den, men manglet fullstendig sjel da den låt likt uansett hva og hvordan jeg spilte på den. (for å sette det litt på spissen.) - Solgt...

Har også hatt en gitar med passive pickups og aktiv elektronikk som kunne switches med bryter. Det låt helt klart best med batteriet utkoblet. - Solgt.

MEN det er meg, og jeg har heldigvis ikke fasit i denne diskusjonen. (heller):)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig jeg er på bærtur, men har sett at det har skjedd noe når det gjelder lodding og kontakter i løpet av la oss si det siste året. Jeg har ikke hatt hånd om et så nytt EMGsett at det har hatt kontakter i begge ender.

Han har ikke kontakt i gitaren sin, så den må vel uansett loddes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.A.K.S : Da var det nok ampen. Og at den avslører slurvete spilling kommer nok til å gå utover meg, men det gjør ikke noe, da må jeg bare lære meg å spille tight. :P

Jeg kjøper ny amp i slutten av neste mnd, så skal jeg teste 81/60 på den igjen, se hvordan det føles, så skal jeg bestemme meg for pickups etter det. Først skal jeg bare svi av over halve lønninga på en amp, og overleve på resten, så må jeg få meg en jobb igjen og få råd til å kjøpe pickups.

Jeg har ett spørsmål til egentlig. Jeg er ikke særlig glad i floyd rose'n på gitaren, jeg vil kunne eksperimentere litt mer med strengetykkelser osv. uten å drive å justere. Så jeg vil egentlig gjerne få "låst" floyden på en måte. Vet om tremol-no, men har ikke sett noe om prisen på en sånn? Og har en mistanke om at den kanskje er litt dyrere enn det jeg har behov for når jeg ikke skal bruke funksjonene dens, men kun låse hele driten. :P Kan jo se for meg hvordan jeg skulle fått laget en liten ting som jeg kan bytte ut fjærene med, men er det laget noe til dette formålet fra før som ikke er kjempedyrt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.