Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte til aktive pickups


Mortenolb

Anbefalte innlegg

Heisann!

En ting jeg har lurt på er å bytte pickups på Ibanez'en min, da jeg syns lyden er litt tynn, men jeg liker veldig godt gitaren ellers. Men hvordan blir det med å bytte til aktive pickups på en gitar som ikke har det? Det er vel ikke direkte plass til et batteri noe sted. Har en Ibanez RGT-42DX. Det er ikke noe jeg hadde tenkt til å begi meg ut på på egenhånd, da. Bare lurer på om det i det hele tatt går, og evt. om noen har noen anelse om pris på å få gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Testa nå :P Det går sånn ca. akkurat, men er ikke superkeen på at det skal ligge å klemme på noe inni der sånn at det får dårlig kontakt, da.

Men, nå som jeg vet at det går hvis jeg skal gidde;

Er det spesielt vanskelig å bytte de ut? Eller er det typ "plug&play" ? Bare med litt knoting for å få gjennom ledninger da, kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddingen skal nok gå fint, så lenge jeg vet hvor :P 2 år med elektronikk på vgs hjalp ikke så mye som det burde ha gjort xD

Men, da skal det vel være en overkommelig oppgave.

Det neste jeg lurer på da er egentlig hva slags pickups. Er det noen som har en side hvor jeg kan lese om forskjellige pickups ogsånn? Vil gjerne sette meg mer inn i hva som er bra til hva og hvorfor og slikt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick connectors skal visst være ganske simpelt.

Men jeg kjøpte brukt og måtte lodde. Jeg mestrer ikke loddejern, men klarte det fint for det. Ikke så vanskelig ;)

Syns du at lyden er for tynn, så går du for EMG 85 i bridge!

Jeg har 60/81 i min Epiphone og det er helt greit mtp at gitaren egenltig har en tykk lyd, men ville gått for 85 i de fleste andre gitarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke en loddebolt er det ikke noe problem å bytte dette selv. Du må bytte ut potmetre om du får aktive pickups, men hvertfall om du kjøper nye EMG så mener jeg dette følger med, og det er da også bare noen få loddinger. Selve pickupsa har såvidt jeg har skjønt noe pluggpatent som ikke trenger loddes.

Ellers kan du jo også vurdere å finne deg noen andre passive? Finnes mange passive pickups som har en god, fyldig lyd, og som bare er å bytte ut. Da blir det snakk om et par ledninger til hver pickup som må loddes, og du trenger ikke tenke på batteri eller noe.

Litt avhengig av hvor mye du vil ut med så har GFS en del billige som skal være god valuta for pengene. Litt opp i pris finner man Seymour Duncan og DiMarzio som de største kommersielle aktørene, men også mange andre produsenter. I det øvre prisleiet finner du bl.a. Bare Knuckle som rocktrond her på forumet selger gjennom powerguitar.no. Dette går for å være noe av det ypperste innen pickups. Om du spør så kan sikkert noen andre tipse om en del gode valg om du nevner hva slags musikk du spiller/lyd du ønsker.

Så. Kanskje mer svar enn du trengte, men bedre med for mye enn for lite. Vil uansett anbefale å sjekke ut passive pickups om du bare er ute etter fyldigere lyd, og ikke har noen andre behov som tilsier aktive.

edit: ser at noen kom meg i forkjøpet på noen punkter. Pyttsan. Noe av svaret mitt var dog fortsatt relevant (:

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de har kommet med noe nytt siden sist jeg bytta EMG mikker, så må jack og switch loddes.

Resten er det bare å koble sammen.

De fleste EMG settene kommer med potmeter inkludert, men jack følger ikke med.

Og hvis du har en 5-veis pickupvelger må den også byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling: Setter bare pris på masse lesning ^^ Vil jo lære om dette, så!

Jeg var ikke klar over at jeg må bytte potmetere og jack også, men skal vel ikke være noe stort problem. Og når jeg først kommer så langt som at jeg faktisk skal gjøre dette, så kan jeg jo ta en test på den gamle gitaren min først, som jeg ikke blir så lei meg om jeg ødelegger noe.

Og, jeg er ikke motstander av passive pickups, er bare lyden jeg er ute etter. Har bare fått inntrykk av at det er aktive som er greia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du jo også vurdere å finne deg noen andre passive? Finnes mange passive pickups som har en god, fyldig lyd, og som bare er å bytte ut. Da blir det snakk om et par ledninger til hver pickup som må loddes, og du trenger ikke tenke på batteri eller noe.

Vil uansett anbefale å sjekke ut passive pickups om du bare er ute etter fyldigere lyd, og ikke har noen andre behov som tilsier aktive.

Ja bytt til passive! Du finner mye brukt på nettet. Jeg liker godt gamle Ibanez pickups. Hva spiller du da? Jeg har EMG 81, 85 og 60. Og de funker til metall. Til clean, jazz, rock allt annet er de gamle Ibanezene som jeg har, med super 88 og V-2 bedre.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de har kommet med noe nytt siden sist jeg bytta EMG mikker, så må jack og switch loddes.

Resten er det bare å koble sammen.

De fleste EMG settene kommer med potmeter inkludert, men jack følger ikke med.

Og hvis du har en 5-veis pickupvelger må den også byttes.

Det er jo mulig jeg er på bærtur, men har sett at det har skjedd noe når det gjelder lodding og kontakter i løpet av la oss si det siste året. Jeg har ikke hatt hånd om et så nytt EMGsett at det har hatt kontakter i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.