Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å kjøpe amp(metal)


Anbefalte innlegg

Hej! Jeg vil bare høre folk sine forskjellige synspunkter. Jeg vurderer å kjøpe meg ny amp, den skal hovedsaklig brukes til metal, så vil ha noe med trøkk i. Gjør forsåvidt ikke noe om clean kanalen er god også, men det er ikke superviktig.

Budsjettet er jeg ikke 100 % sikker på, da jeg må vente til jeg får lønn i slutten av august, men jeg vet at jeg kan strekke meg til ~11-12k. Gjerne noe jeg kan få brukt i den prisklassen. Grunnen til at jeg kjøper er fordi jeg må ha en som er dugelig til bandøving/konsert, så trenger ikke å være så stuevennlig, selv om det kunne vært litt greit da jeg har lyst på en god amp jeg kan bruke på rommet, men da får jeg heller kjøpe meg en attenuator.

Foretrekker egentlig også om det er topp+cab, men egentlig kun fordi jeg syns det ser bedre ut, så en god combo gjør vel heller ikke noe.

Så da er det bare fritt frem å torpedere meg med meninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske keen på troll sitt, men problemet er vel at jeg ikke får penger før om en måneds tid. Vet ikke helt hva jeg skal si om hvilken type vreng. Er veldig glad i typ..lyden til mange metalcore band. Architects, Parkway Drive osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne metal: ENGL Fireball m/ 212 V30-kabinett

Moderne metal med brøl: Peavey 6505 m/212 V30-kabinett

Gammel metal med masse brøl: JCM 800 m/212 V30-kabinett

ENGL:

+ Bra cleankanal

+ God lyd på lavt volum også

- Litt glatt vreng (fungerer best til moderne metal av typen death IMO)

6505:

+ Enorm vrenglyd (hør på Gojira og Machine Head)

- Dårlig cleanlyd (kommer veldig ann på pickupene du bruker, singlecoils gir fin clean mens hotte humbuckere gir vrengt clean :P)

- Spiller høyt, trenger attenuator for å låte bra hjemme

JCM800:

+ Mer allsidighet

+ Bedre clean enn 6505

+ Dekker alt fra rock til metal med en Tubescreamer foran

- Versjonen med én kanal låter best visstnok, og den har bare én kanal (d'oh)

- Trenger vel attenuator her og tenker jeg

Av V30-kabinetter så er det mange som liker Harley Benton 212 vintage (ekstremt billig kabinett med V30-elementer). Orange PPC212 er også svært populært, men 2-3 ganger så dyrt som HB212V. Mesa, Diezel og andre dyre merker er i samme prisklasse som Orange-kabinettene. Vil tro at et HB eller et Framus 212 med V30-elementer fra www.thomann.de gir god nok lyd i lange baner.

Cirka-pris på pakkene nevnt ovenfor (tar utgangspunkt i brukt):

ENGL + cab = 8000-9000kr

6505 + cab = 10.000kr

JCM800 + cab = 8000-1000kr

Edit: Til core-vreng anbefaler jeg 6505, og den låter fett til all annen metal og.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten. Jeg har ikke hastverk med å selge riggen egentlig. Har en del ting jeg må gjøre i militæret + flytte ut i hybel og sånn. Så om du bestemmer deg 100% til å kjøpe ampen, så holder jeg den igjen en liten stund siden jeg vet hvem du er. Og rabatt fikser vi vet du.

Eneste er at jeg ikke har så lyst å sende den med Posten :P

Bare ta deg god tid til å bestemme deg hva du vil ha og hva du er ute etter siden du skal bruke så mye penger, så gir jeg deg heller en lyd hvis nonen andre er interessert i toppen min :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig og informativt svar! :D Jeg skal sjekke ut 6505 og slikt! :)

Edit:

Hehe, jeg er ganske keen ja, Rustam :D Jeg skal tenke i et par dager. Og tror jeg kan stikke opp til Bergen å hente den, for jeg har jo tenkt meg oppover en tur for å besøke gamle klassekamerater og slikt uansett! ^^

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god. Skal du ut mot Manger, så fikser vi også slik at du får testet ampen litt så du er helt sikker på kjøpet. Ikke noes tress :)

kommer du over en strøken Marshall JCM800 på Larvik, gi meg en lyd. Da kan vi lage en byttedeal hvis du kjøper den :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske keen på troll sitt, men problemet er vel at jeg ikke får penger før om en måneds tid. Vet ikke helt hva jeg skal si om hvilken type vreng. Er veldig glad i typ..lyden til mange metalcore band. Architects, Parkway Drive osv. :P

Architects spilte inn med JCM800 på førsteskiva, 6505 på andreskiva og Diezel VH4/6505 på tredjeskiva. Nå bruker de div ny Orange og 6505. Parkway Drive var 6505 frem til sisteskiva.

6505/5150 er nok definitivt mest brukt, men JCM800, Orange Rockerverb/Thunderverb er alle gode valg. Selv bruker jeg en Tiny Terror, og med en boost kan det spilles metalcore fra Parkway Drive til Converge. Jeg planlegger dog å oppgradere til Thunder 30 når den kommer, fordi jeg vil ha to kanaler og effektloop. Den blir antageligvis billig nok til at du får den og et Harley Benton G212V til under 11-12000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.