Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store Boss GT-tråden


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg spiller selv Boss GT-10 rett i PA. Har spilt med multifx i pa i noen år nå, og er storfornøyd med det. Fantastisk deilig å slippe å drasse forsterkere rundt omkring.

Hatt et par ulike bokser, men for et års tid siden byttet jeg fra Vox Tonelab LE til Boss GT-10 og er storfornøyd. Får akkurat de lydene jeg er ute etter, mulighetene er uendelige, og det er en solid sak. Vil dog legge til at ved tunge regnskyll er ikke output volume-potmetret vanntett, og lyden vil komme og gå litt på eget initiativ, så om det er vått anbefales noe plast for å dekke over dette. Ellers var det ingenting på brettet som reagerte på at det ble druknet :)

Har vurdert å koble på et par ekstra ctrl-pedaler, men har konkludert med at det er mest fordi det er kjekt og ikke fordi jeg trenger det, så da har det utgått :)

Anbefaler også alle som lurer på ting om denne til å lese manualen. Det er ikke ofte jeg leser manualen, men til denne har jeg faktisk lest hele og kost meg med den atpåtil. Mange muligheter man oppdager om man leser litt, og den gir svar på omtrent alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Godt tips å ikke bruke GT-10 ute i tunge regnskyll!

Et annet tips, som selvfølgelig står i den omfattende manualen:

Dersom du har en favoritt effekt-boks så er det ikke noe problem å bruke den sammen med GT'en. Koble den til i FX sløyfa på GT (Ext.Loop). Plasser så S/R på ønsket sted i effekt-kjeden, og til slutt kan du ved hjelp av Assign sette en av Ctrl pedalene til å slå av og på FX-loopen. Veldig praktisk om pedalen farger lyden når den er tilkoblet, også når den er avslått. Da kan pedalen stå på hele tiden, og kobles inn og ut med en Ctrl pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er ikke oppdatert på et drøyt år, men det er vel fremdeles noen her som bruker Boss GT-brettene?

Kjører en GT-10 her. Knallfin den. En stund brukte jeg 4-kabel-metoden med en rør-amp, men nå sitter det istedet en vrengpedal med rør i effektsløyfa og GT-10 går rett i monitorene. Noen ganger bruker jeg amp modellene for å farge lyden og få litt ekstra oomph, men sjelden med særlig mye gain (ref. rør-vrengen). M.a.o., jeg kjører ofte uten amp, f.eks. kompressor -> rør-vreng (i sløyfa) -> eq -> modulasjon -> delay -> reverb -> monitor. Effektene er jo riktig gode og rutingen er fleksibel, så jeg får i grunnen gjort alt jeg vil med GT'en. Det blir trolig en av de nyere mfx/amp-sim boksene tillegg etterhvert, ikke fordi GT'en ikke duger, men fordi jeg lider av uhelbredelig GAS og gjerne leker med flere mfx/amp-sim'er... :)

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig opptatt av Assigns for tida.... Med Assign kan du sette en Ctrl pedal til å gjøre mange ting samtidig.

Har en patch der den opprinnelig står med FX1 og FX2 på (Compressor og Acoustic sim), og Preamp Kanal A er på (JC-120).

Med ett trykk på Ctrl 3 så slås FX1 og FX2 av, og samtidig bytter den til Preamp Kanal B (Rectifier Vintage)

Dvs at ett trykk går fra akustisk gitar til heftig Lead... Ganske tøft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tips: GT-10 kan brukes som MIDI-controller til f.eks Cubase, for fotstyrt start, stopp, rec m.m. Ikke alltid like lett å bruke mus eller keyboard mens man spiller og recorder...

Bruker da Ctrl pedalene, så de bør ikke være satt opp til noe spesielt i patchen dersom du spiller gjennom GT'en i opptaket...

Dersom noen skulle være interessert i hvordan dette gjøres, så skal jeg heller skrive litt om det senere!

Eller dere kan prøve å finne ut av det selv, f.eks ved å se på denne videoen:

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare beklage at jeg stadig sier GT-10 her, jeg er klar over at både 6 og 8 har mye av de samme mulighetene!

Men nå har det seg jo sånn at jeg bare har GT-10 tilgjengelig, og tør ikke påstå noe som helst om de andre modellene.

Dere får bare komme med tilleggsopplysninger som at dette går, eller ikke går, på de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dersom du foretrekker å sitte med pc for å editere patcher, og har MIDI kobling til GT'en, så anbefaler jeg programmet GT 10 Fx FloorBoard.

Selv om det står GT 10 i navnet, så håndterer dette programmet hele GT serien!

GT-10 Fx FloorBoard is a handy, easy to use, designed to offer you editors for the BOSS GT-3, GT-6, GT-8, GT-Pro, and GT-10 guitar multi-effects processors, and the BOSS GT-6B and GT-10B Bass Multi-Effects Processors. This software can edit patches via midi on the BOSS GT Multi-Effects Processor.

Kan lastes ned herfra: http://www.softpedia...loorBoard.shtml

GT-10%20Editor.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må ha MIDI for dette, og selvfølgelig endrer lyden seg underveis etterhvert som man endrer på ting.

Men et lite MIDI til USB interface koster bare et par-tre hundrelapper og fås på de aller fleste musikksjappene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre! Ble brått opptatt i kveld, så skjer nok ikke noe før i morgen, men så fort det er testet skal jeg oppdatere :)

Syntes det virket rart å putte USB in en boks uten å implementere kommunikasjon utover lydkortfunksjonaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisan,

Jeg har selv hatt både GT-6, GT-8 og GT-10 i mange, mange år - inntil ganske nylig (solgte GT-10'en etter å hatt den i ca 2 1/2 år). Synest det kan være greit å nevne et veldig GODT brukerforum for Boss GT-xx pedalbrettene (alt fra GT-3 og opp t.o.m. den kommende GT-100): http://www.bossgtcentral.com/forum.php

Har selv vært MYE på dette forumet i mange år (uten at jeg selv har skrevet noe særlig med innlegg da ... men har derimot LEST og LÆRT mye). Her finner du personer i alt fra de som spiller profesjonelt ...og de som bare er "vanlige" hobby-gitarister. Dette programmet som nevnes ovenfor her ... er laget av en av de faste forum-skribentene på BOSSGTCENTRAL (en som kalles "gumtown").

Uansett, det er mye nyttig info og hjelp å få der ^_^ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.