Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store Boss GT-tråden


jonta

Anbefalte innlegg

Som vanlig? Det er jo high-gain som tradisjonelt sett har hørtes best ut i forsterkersimuleringer, mens dirty crunch har pleid å høres jalla ut...

Litt usikker på dirty crunch, men problemet er jo gain/high gain. (Helt til denne axeefxgreia... påstår de) Clean låter jo glimrende med simulering eller transistoramp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Genialt at denne tråden ble dratt opp. Har akkurat fått meg en GT-10 med tanke på at mine forrige multieffekt (bortsett fra Korg Pandora) var noe Zoomhelvete fra 90-tallet har jeg mye å lære i forhold til funksjoner og bruk. Skjønner at GTen har mange muligheter, men først og fremst er jeg overrasket over hvor bra den faktisk låter når man får knotet litt med innstillingene.

Dette blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har GT-10 selv, er fornøyd med muligetene, men det føles litt håpløst med alle valgene iblant, og siden jeg har manglende erfaring med pedaler vet jeg ikke helt hvilke simuleringer jeg trenger alltid.

Regner med at jeg snart vil sette opp presets basert på gitarer, med en bank per gitar og clean/OD/high-gain/whatevs per patch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver fremdeles å forstå hvordan man kommer i gang på en riktig måte. Foreløpig har jeg bare skrudd litt på innstilligene og rotet litt med Easytonesaken. Noen som kan anbefale noen oversiktlige tutorials?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: velg en patch, skru av alt. Start med f.eks preamp om du har det, så bare bygg på de effektene du vil ha. Det fine er at om en effekt ikke funker, kan du bare skru den av. Bare husk på å skrive til patchen når du er fornøyd. :)

Jeg fikk mye bedre resultater med det enn med EazyTone eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, velg en patch som du liker eller er i nærheten av det du er ute etter. Også kan du teste ut hva som kan fjernes ev. justeres, hels ned. Patchene er som regel litt i overdrevet oppbygd.

Og det som høres kult ut alene på rummet, trenger ikke bli like bra sammen med andre instrumenter. Ofte er det enkleste, best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik bruker jeg oftest min GT-10:

- Starter enten med å kopiere en patch jeg liker, som jeg vil tweake på. eller Starter fra scratch hvis jeg har en lyd i hodet utenfra. (skrur av alt og starter med en blank patch)

- iom at jeg bare bruker min hjemme med hodetelefoner (har en GT-6 jeg bruker i øvingslokalet) velger jeg meg en passende pre-amp som jeg tweaker til en vreng som passer den lyden jeg er ute etter. ofte med en overdrive i front.

- så legger jeg til channel B-preamp som ofte er en clean. ofte også en kopi av kanal A, bare med mindre gain, og kanskje med en chorus. alt ettersom.

- CTL1-knappen er som regel kanal-bytter. assigner kanskje også at OD skrus av, og chorus skrus på. noen ganger legger jeg på en eq for å smoothe lyden litt :)

- CTL2-knappen er oftest "engange solo-mode". her booster jeg kanskje overdrive, øker volumnivå litt og legger på en compressor.

- standard med Wah på fotpedal-knappen.

- En kanal pr lyd-type.

- kanal x-4 (for hver bank-rekke) er som regel en clean-variant med tuner på CTL-2 knappen.

noen kanaler avviker litt fra dette og har andre effekter, men det er slik jeg jobber med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man bygger patcher avhenger jo litt av bruken. Skal man bruke den som en effektprosessor opp mot en amp så vil man ofte ikke bruke preamp-simuleringer, mens hvis man skal bruke den som ampsim rett i PA så må man jo fort ha på dette.

Siden jeg bruker den rett i PA så bruker jeg også preamper. Måten jeg går frem på er da i stor grad slik Umy også gjør, starter med å finne en god ampsim til den lyden jeg skal ha, om det er clean, vreng eller hi-gain, finner det jeg evt ønsker av permanente effekter og hva jeg ønsker å kunne slå av og på med fotbryter. Om jeg skal ha vreng pleier jeg å bruke preampen til det, men jeg vet om andre som kjører cleanamper på alle patchene, og legger på vrengpedaler etter hva de ønsker. Hva CTL-knappene gjør er avhengig av patch. På noen switcher det kanaler og solobrytere, mens på andre er det kun effekter.

Jeg husker ikke i hodet hvordan det gjøres, men i manualen står det hvordan du kan assigne tuneren til å bli aktivert ved å trykke på bryteren til den kanalen som er aktiv, så hvis du er på f.eks kanal 2 i en bank så kan du få opp tuneren ved å trykke på 2-bryteren en gang til. Veldig greit for å slippe å assigne CTL-pedaler til tuner. Dette er en global innstilling som dermed funker uansett bank/kanal.

Det å lese manualen er generelt et veldig godt tips. Man lærer mye om boksen, og det er mange muligheter som åpner seg, som f.eks å assigne flere ting til samme CTL-pedal, slik at et enkelt trykk kan totalforandre hele lyden om det er noe man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips! Kommer nok til å bruke den mest med hodetelefoner, så da får jeg bruke litt tid til å sjekke ut preampene. Har ikke sett på manualen enda, men får sette meg ned for å lese gjennom den av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk manualen! Spesielt i begynnelsen.. GT brettene er ikke så enkle at du kan klare deg uten manualen! Jeg har brukt disse brettene i flere år, og trenger stadig å slå opp i manualen...

Patch nr. switchen kan settes til å slå tuner på/av når du trykker den aktive patch-pedalen.

System, Play Option, Num Pedal Sw, Tuner

Dette er tatt fra hukommelsen, en stund siden jeg solgte GT-10'en min nå.... Er slik på GT-100 iallfall

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en amp med pedalbrett og lyd som du liker og gjerne vil ha den samme lyden i GT'en fant jeg en grei måte å gjøre det på..

Jeg kjører GT inn i pa eller clean amp.

Aktiver FX loop på GT og plasser loopen før preamp og andre effekter i kjeden. Jeg har den rett etter volumpedalen.

Koble FX Send på GT til gitar inn på ampen eller pedalbrettet ditt.

Nå får du lyd i både amp og pa, og det er clean lyd som går til amp.

Da er det bare å sette seg foran GT'en og tweake og knotte, legge til effekter og preamp som ligner det du har på ampen.

Men hvis du har en A/B/Y boks liggende gjør jo den samme nytten!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.