Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store Boss GT-tråden


jonta

Anbefalte innlegg

Et tips som kanskje er kjent for de fleste, og man kan jo lure på hvor nyttig det kan være....

GT'en kan kobles til 2 amper, fra Left og Right Output, og dermed kjøre stereo med effekter.

I tillegg kan S/R loopen aktiveres, og plasseres helt først i effekt-kjeden, og koble fra EXT LOOP Send til en tredje amp..

Denne tredje får da et helt tørt monosignal..

Nyttig?? Morsomt å prøve iallfall!

Jeg har ikke gjort dette med 3 amper, men med kobling i stereo til en mixer og PA-anlegg, og til en annen amp.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som plaget meg, var at det ikke gikk ann å se settingene uten å gå innpå de forskj. effektene. For når man skal justere er det greit å vite hvor parameteret i utgangspunktet står. Men så fandt jeg noe i manualen i kapittel 8, other features s.62 (GT-6). Setting the knob mode, her kan man alltså sette parametrene til ikke å begynne å forandre verdi før man har skrudd seg dit parametern (pod metret) i utgangspunktet var. Slik har man mer oversikt og kontroll.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall endret på GT-10, den viser i displayet hvilken verdi hvert potmeter er satt til. Og potmeterne er ikke tradisjonelle potmeter, men digitale kontroller uten noe min og max posisjon, absolutt en forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall endret på GT-10, den viser i displayet hvilken verdi hvert potmeter er satt til. Og potmeterne er ikke tradisjonelle potmeter, men digitale kontroller uten noe min og max posisjon, absolutt en forbedring!

Åpner du menyen til effekten, så ser du selvførgelig i displayet hvilken verdi hvert potmeter er satt til På min Gt-6.

Tja, Digital parametre som du må grave i menyen for å finne, istede for trad. pod metre som du bare kan...er det en forbedring?

Gt-6 har jo begge deler, desverre og selvførgelig er de gode gamle podmetrene forbeholdt de effektene jeg bruker minst :(

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener Jonta! Tror dette er et av problemene på de fleste av de mer avanserte effektprossessorer, og at det er noe som krever tilvenning! Jeg har vel akseptert at sånn virker det, og synes det er greit. Men det tok lang tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har kjøpt meg en GT-100 i dag, og jeg har fremdeles GT-10 så jeg kan sammenligne. Har ikke fått prøvd den så mye, men knotet inn 5 patcher i tilfelle det blir spilling mef gjengen i morgen! Kopiert manuelt fra GT-10...

Et par umiddelbare ting jeg har hengt meg opp i:

- Bare en Ctrl pedal.. Pleide å bruke en som tap-tempo, og den andre til pre-amp-bytte.

- AUX input

- Metronom, veldig praktisk!

- En-knapps looper

- Ikke S-PDIF ut, men bryr meg ikke, har aldri brukt det..

- 2 store display, muligens noe enklere oversikt

- Enklere begynner-terskel for å bruke den enn tidligere modeller... (min mening iallfall...)

Ellers har de endret mye på terminologi og benevnelser.. Ikke alltid like lett å finne det samme som på GT-10..

De påstår at amp-modelleringen er blitt bedre, men har ikke fått sjekket opp noe der enda.

Fabrikk-presets er ikke bra, som normalt! Alle må endres på en eller flere måter for å kunne brukes!

Regner med å få testet disse opp mot hverandre i løpet av helga iallfall, så følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som at GT-10'en min er solgt og må sendes i morgen, så jeg har testet litt nå i ettermiddag.

Ampsimuleringer GT-10 vs GT-100:

Virker som at Boss har laget helt nye modelleringer av alle ampene nå, for de oppfører seg litt anderledes på GT-100. De har endret på gain-settinger, så gain 50 på GT-100 er ikke lik 50 på GT-10..

Derfor blir det noe skruing for å få de til å låte likt, men det er ikke nødvendigvis poenget, de skal jo helst låte likt som den originale ampen! Når dette er sagt så synes jeg ampene låter bedre på GT-100!

Et fellestrekk er at Low-gain, crunch, og clean settinger låter bedre på begge to enn det High-gain settinger gjør..

Men 1 poeng til GT-100

Ampsimulering GT-10 / GT-100 mot Mesa/Boogie Roadsteren min:

Den nærmeste jeg kommer på brettene er Rectifier Vintage, som sannsynligvis kan sammenlignes med kanal 3 i Vintage mode på Roadsteren.

GT-10 klarte jeg ikke helt å få til å komme i nærheten, men GT-100 klarte den! Det ble egentlig utrolig likt, men det manglet jo det trøkket Roadsteren gir i 2x12 kabinettet, uansett om man simulerer 2x12 eller 4x12 på GT'en. Men alt i alt veldig bra!! Nytt poeng til GT-100

GT brettene var koblet med en A/B boks til mikseren og ut på de to Peavey ampene mine, de er veldig nøytrale, omtrent som et PA-anlegg. Dette er mitt normale oppsett når jeg bruker GT brettet, stereo inn i PA-anlegg. Amp og kabinett simuleringer hører jo med da. Har ikke testet GT-100 noe særlig koblet til en normal amp enda.

Min konklusjon så langt er at GT-100 er en forbedring i forhold til GT-10, mest pga brukervennligheten, også pga bedre ampsimulering.

De klassiske delay, modulasjonseffekter, wah-effekter er veldig like på disse brettene, og veldig bra!

Så litt om dynamikk og sånt som så mange er opptatt av, og spesielt noe som AXE-FX eierne trekker frem som et stort pluss med den uniten. Må sies at jeg aldri har prøvd en AXE-FX...

GT-serien har også dynamikk, og er følsom for anslaget, og volumkontrollen på gitaren. Generelt kan jeg si at dette funker best med lite til medium gain på ampsimuleringen, der kan man cleane ampen godt opp med gitarvolumet, men det funker til dels ikke på High-gain settinger. GT-100 (og GT-10) har faktisk en funksjon som automatisk bytter amp dynamisk. Dvs en amp for lave nivåer, og en annen amp når nivået kommer høyt nok.

Også gjorde jeg selvfølgelig samme testen på Roadsteren: På High-gain settinger er det liten effekt i å justere volumet på gitaren!

Når gainen kommer ned på et moderat nivå går det fint å cleane opp lyden ved å justere volumpoten på gitaren.

Ut fra det vil jeg si at GT-100 og GT-10 oppfører seg veldig bra med tanke på dynamikk og volum, ikke langt unna virkeligheten der!

Jeg tror ikke jeg angrer på at GT-10 ble byttet ut med GT-100, skal bli mye moro med den fremover! Haugevis av ting som jeg ikke har fått prøvd enda!

Men det tok vel noen år før jeg følte at jeg behersket GT-10 også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd POD HD...

Eldre Line 6 modeller har jeg prøvd, og likt dårligere enn GT-serien. Dels pga brukerinterfacet som jeg har lært meg hos Boss, dels pga at til Boss trenger du ikke laste ned diverse sw snutter fra nettet, Boss er utrolig solid bygget, tror de tåler det meste, og dels pga lydkvaliteten! Men det er bare min ringe mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.