Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store Boss GT-tråden


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke igjen den gamle gt-tråden, så jeg starter likesågodt en ny!

Mitt spørsmål denne gangen gjelder GT-10.

Jeg har tittet litt på manualen på nettet og sett at man kan splitte signalet ut. Ut til eff. loop og til innput på ampen. Slik at man kan veksle mellom amp preamp og GT preamp. Er det også slik at man kan sende effekter som kompressor, wah, drive osv, altså effekter som passer inn best før innput på ampen, sende de til innput. Og samtidig kjøre effekter som dely, chorous osv til eff. loop?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på "4 cable method". Det er en fancy måte å koble brettet gjennom effektloopen og så ut igjen på en absolutt ikke intuitiv måte. Da skal man kunne utnytte effektene og preampen mye bedre enn bare forran ampen.

Men da trenger man en GT-10 vel? Jeg har "bare" GT-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler enn meg som blir forvirret her? :P

Greit å sette seg litt inn i hvordan greiene virker før man oppgraderer,,vel?

Har jo send/return på GT-6 også, så det går vel med 4 kabel metoden på den også. Men jeg er ikke så begeistret for amp simuleringene på disse brettene, og har selv bøttevis med gode rør preamper.

Men, det jeg egentlig lurte på var om man kan sende forskjellige effekter, i output og send, på GT-10? Slik at man får wah før innput på ampen og chorous i eff. loop på ampen.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden skal funke helt ok på GT-10 også.. Samme opplegg. Jeg har også GT-6 og har testa det såvidt en gang, men fikk ikke tid å fikle så mye..

Så det jeg prøver å si er at du burde prøve det selv med din GT-6 og om det funker på den, bør det funke på GT-10.

GT brettene har jo en egen side du finner kjapt på google.. Der har de forum og greier..

Endret av Fluehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg egentlig lurte på var om man kan sende forskjellige effekter, i output og send, på GT-10? Slik at man får wah før innput på ampen og chorous i eff. loop på ampen.

Jeg har tenkt ut en genial ide, følg med:

Vi kobler gitaren til brettet, så går vi inn på master, finner effekt kjeden, så ordner vi her wah komp. osv. før drive, velger ext. alltså eff. loop på drive modulen, signalet går videre fra send og til inn på forsterkeren, videre ut på send fra sterker'n, inn på return på GT'n, så går vi inn på master og effekt kjeden igjen, ordner her inn dely, chorous osv. etter drive, signalet videre ut fra out på Gt'n og inn på sluttrinn alltså return på sterker'n. Og vi har fått de bkkse vi skal ha før ampen, og de vi skal ha i eff. loop. Genialt. Også skal det vel også la seg gjøre å koble til return på en sterker til fra out R fra brettet, uten at det blir støy? For stereo effekter.

da står det bare igjen å prøve......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er jo helt standard 4CM (4-kabel-metode) du har beskrevet her, og det skal jo gå på GT-6 og oppover.

Jeg kobler det sånn når jeg bruker GT-10 på Mesaen min.

Gjelder bare å plassere FX loopen på GT-10 riktig..

Ok, men jeg mener du snakket om signalsplit ettellerannet på som var spesifikt for GT10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Denne tråden er ikke oppdatert på et drøyt år, men det er vel fremdeles noen her som bruker Boss GT-brettene?

Jeg gjør... Og oppdager nesten hver gang jeg bruker den nye muligheter! Så jeg synes vi skal beholde tråden, og legge inn spørsmål som er relevant for alle GT-modellene her!

Mitt tips i dag er:Skaff deg en Boss FS-6 switch og en stereo jack-kabel, og koble den til Ctrl 3+4 inngangen på GT'en, da har du plutselig 4 Control-pedaler, og sammen med bruk av Assigns åpner det seg enorme muligheter! En patch kan f.eks ha 4 forskjellige oppsett, som du styrer med Ctrl pedalene (og Assigns...)

Edit: Endret litt da det ser ut som at alle modellene har inngang for ekstra Ctrl pedaler.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Men jeg synes det er utrolig lettvint med å bruke flere Ctrl pedaler! Sikkert hver sin smak!

Det er jo god plass til mange patcher...

Men greit å ha en pedal som gjør det samme i alle patcher da: 1 for Delay av/på, en for bytte av pre-amp, en for tap-tempo... Det ble iallfall tre.... Kanskje OD av/på...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.