Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store Boss GT-tråden


jonta

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som fremdeles bruker GT brettene? Tar min GT-100 frem en gang i blant, mest for å ha det oppegående og klart som en reserveløsning for den dagen de tre ampene mine ikke funker! Sannsynligvis skjer det aldri......

Jeg lekte litt med Loop out på brettet i går. Jeg koblet pedalbrettet med wah, en haug av vreng og volum til, og satte loopen som parallell. Litt morsomt, med volumpedalen på 'stomp-boks' brettet kan jeg blande inn de gamle vrengpedalene med ønsket volum sammen med GT lyden, eller legge inn en svak wah effekt..  Også fint å kunne koble inn sin gamle favoritt-pedal hvor som helst i effektkjeden.

men spørsmålet var egentlig om det er andre som bruker GT brettene fremdeles?

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de, dessverre, ytterst få tilfellene jeg spiller gitar med et av coverbandprosjektene jeg er involvert i, så bruker jeg GT-10 rett i bordet uten noe som helst ekstra. Forsterkersimuleringene er jo selvsagt ikke som å spille på en røramp, men jeg synes de lydmessig sitter fint med en bandmiks uten altfor mye tweaking. Det er jo ikke som om coverband pleier ha flust av lydsnobber i publikum uansett :P Effektene synes jeg holder i massevis, det lille jeg bruker (litt delay, reverb og evt wah stort sett), med unntak av vreng-pedalene (som jeg ikke har klart å få noe fornuftig ut av). Klarer meg dog lenge med ulike amp-simuleringer og solo-switchen på disse for ulike typer og grader av vreng.

I tillegg er den bygget så den tåler en verdenskrig (dog ikke en regnstorm, tro meg, selv om den holdt ut lenger enn Nord- og Korg-synthene til de andre i bandet), så man trenger ikke være så veldig forsiktig når den pakkes på henger.

Så ja. Hadde jeg drevet med dette mer aktivt hadde jeg sikkert hatt noe bedre, men den duger godt nok til det jeg trenger den til, så da regner jeg med jeg holder det slik en stund til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har lest litt rundt om forskjellene på GT-6 og 8, og de fleste er vel enige om at effektene låter like bra på begge, amp modellene marginalt bedre på 8, og at compressor er satt opp som egen effekt på GT-8 gjør at den kan kombineres med flere av de andre effektene! Dvs at du trenger ikke plukke comp fra FX1 valgene, alle blir ledige selv om du bruker compressor.

Fant et par greie oppsummeringer her... http://forums.parkerguitars.com/index.php?topic=1135.0

Har bare erfaring med GT-6 selv av disse, jeg hoppet fra 6 til 10 i sin tid.....

 

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Har sett at mange skriver om hvor viktig det er å kalibrere input signalet på GT-100 (vet ikke om det samme kan gjøres på eldre GT'er). Beskrivelse på hvordan det gjøres er f.eks her:

Gjorde dette på mitt brett nå, men vet ærlig talt ikke om det hadde noen hørbar effekt.... Men mitt brett står nå i FX loopen på ampen, og jeg bruker det bare til modulasjonseffekter... Også koblet i en egen loop på Boss ES-8 brettet...

Er dette noe dere andre passer på å gjøre? Det er jo forskjell på output fra forskjellige gitarer, så det bør vel gjøres hver gang man bytter gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om engang! Skulle jeg kalibrert hver gang jeg byttet gitar så måtte jeg jo kalibrert flere ganger i hvert sett når jeg spiller med coverbandet!

Det jeg dog har innsett etter et par jobber med de gitarene jeg har nå (Fender Strat og ESP Eclipse med passive duncans) er at jeg må ha separate patcher for hver gitar, for når strat'en låter knall så blir ESP'n veldig muddy, særlig på litt feit overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Javel, det tok omtrent nøyaktig tre år før jeg endelig fikk en GT-100 på plass i kjellerstua igjen! Har sett litt på den i dag, og det er jo kjent stoff, men trenger nok en oppfrisking!

Måtte ut med en hundrelapp ekstra etter salg av ME-70.

E6729C82-158B-41CD-878A-1BC144B281BC.jpeg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, askret skrev:

Javel, det tok omtrent nøyaktig tre år før jeg endelig fikk en GT-100 på plass i kjellerstua igjen! Har sett litt på den i dag, og det er jo kjent stoff, men trenger nok en oppfrisking!

Måtte ut med en hundrelapp ekstra etter salg av ME-70.

E6729C82-158B-41CD-878A-1BC144B281BC.jpeg

Jøssoball (er det et gangbart ord i 2021?)!

Av de to mulighetene der ville jeg glatt ha valgt løse pedaler på brett.

Og det er rett og slett fordi at jeg, en tilårskommen mann (vel ikke egentlig), aldri har orket å sette meg inn i å sette sammen ulike patcher (heter det det?) og tweake og fifle og fikle og pelle og og justere og trykke og lagre og huske presets og sånn.

Jeg trodde jeg skulle finne ut av det med den temmelig enkle Fender Mustang II, men oppdaget at jeg foretrakk å bruke (egentlig ganske få) pedaler på en generisk amp "on the fly" og bedrive en smule uelegant dansing.

To each his own, jeg har hørt gitarmagi fra GT100 live. Tror det krever et annet mindset enn det jeg er kapabel til.

Men gratulerer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.