Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Viktigheten av et bra musikkredigeringsprogramm


Anbefalte innlegg

Er ikke Acid (som jeg faktisk har brukt) veldig loop- basert?

Slik jeg ser det, passer det bra for "copy and paste", litt sånn dancemusikkproduksjon, og litt mindre for de av oss som er så gamle at vi er vant med å spille inn på gamlemåten? Det er mange tilnærminger til en innspillingsprosess, mange metaforer ute og går. Kanskje den mest spesielle jeg har vært borti var "bars and pipes", som var en slags rørleggeraktig tilnærming til innspilling. Det var på en Amiga.

Det som er litt viktig, er at man finner et program som "tenker sånn som man gjør selv i huet" når det gjelder å spille inn. Klarer man å finne det programmet, så er det det viktiste. Skjønner man ikke metaforen, så spiller det liten rolle hvor bra programmet egentlig er.

(For å forklare "metafor"- det er et vanlig begrep for oss som lager programvare. Windows, for eksempel, bruker en "skrivebordsmetafor". Med "arkivskap", med mapper, og "søppeldunk" og så videre.)

Tror kanskje du tenker mest på "ableton live". Det er litt mere VST og Loop fokusert, og det er nesten vanskelig å gjøre andre ting der. Jeg drar det på gamle måten jeg også. For meg virker det helt like Klippe og lime vis, som Pro tools, selv om det er et mye smartere programm som faktisk klarer å "tenke musikken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok ikke på Ableton live. Riktignok har jeg en lisens eller to liggende og slenge, men jeg har aldri brukt det. Acid, derimot, har jeg testet.

Uansett,musikkprogramvare som passer glimrende for en person funker ikke nødvendigvis like godt for en annen. Det hele avhenger litt av om hvordan man tenker når man lager musikk, og om programmet presenterer lydklippene og data på en måte som stemmer medens egen tenkemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.