Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Viktigheten av et bra musikkredigeringsprogramm


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe noe innspillingsutstyr og lurer på viktigheten av å et bra musikkredigeringsprogramm.

Er helt amatør å skal bruke det hjemme. Lurte da om det er å anbefale å investere i f.e.k cubase framfor å bruke audacity som er gratis. Vurderer å kjøpe line 6 ux2, men har hørt at musikkredigeringsprogrammet som følger med er rimlig dårlig og om det da er et bedre alternativ å bruke litt mer penger på et lydkort som til dømes har med cubase på pcen. Har ikke prøvd noe annet en audacity så vet ikke hvor store forskjellene er. Skal brukest til gitarinnspilling og vokal.

Håper på mange innspill :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaper er meget rimelig til privat bruk. Koster nesten ikkenoe. Liker du programmet, så kjøp det.

"Light"- versjonene av "de store", for eksempel Cubase, er etterhvert så omfattende at det duger i lange baner til hjemmestudio. Man skal sitte i mange timer som amatør før man begynner å slippe opp for muligheter. Fullversjonene krever egentlig at man bruker masse tid på programmet, mange timer hver dag. Noen ganger er ikke et proffverktøy det beste, så sant man ikke er proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audacity er et glimrende program det, men det er mer en audioeditor enn et innspillingsstudio, slik jeg ser det. Jeg har ikke sjekket det i det siste, men som sagt startet det programmet opp som en audioeditor. Skal man da ikke i første rekke spille inn mange spor, og ikke er så opptatt av å redigere wavfiler, blir det ikke innertier. Skal man spille inn to til fire spor, justere volum og kanskje litt EQ duger det jo lenge, for all del. Har aldri brukt Reaper, har bare lest at andre skryter av det. Jeg har brukt Cubase i så mange år at det skal mye til for at jeg bytter. Jeg kan liksom "tankegangen" til programmet, og sparer masse tid på at nye funksjoner bare virker slik jeg har tenkt meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Acid pro 7.0

Ikke noe hokkus pokkus, og du har alle muligheter som de fleste store redigerings oprogrammer har. Interfacen er lett å lære seg hvis du har brukt windows en stund, og alt er veldig fint og oversiktlig : )

Er gaanske pricy, men det er virkelig vert det. Har pirka på Cubase og Cakewalk, men syntes de var rotete og funktjoner var gjemt bort. Fant desuten ikke noe fra dem som Acid ikke kunne.

Kan tipse med at det funker knallbra med M-audio Fast track ultra lydkortene, Som er ganske billige og lette å bruke, presterer også knallbra til Multitrack recording (Opp til 8 spor for under 5.000,-)

Bruker den setupen i studioet mitt (Hjemme og i lokaler) med en maskin med bare 2 gigabyte ram, og resten er ganske utdatert også. Har ingen latency problemer på inspilling eller Midi bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Acid (som jeg faktisk har brukt) veldig loop- basert?

Slik jeg ser det, passer det bra for "copy and paste", litt sånn dancemusikkproduksjon, og litt mindre for de av oss som er så gamle at vi er vant med å spille inn på gamlemåten? Det er mange tilnærminger til en innspillingsprosess, mange metaforer ute og går. Kanskje den mest spesielle jeg har vært borti var "bars and pipes", som var en slags rørleggeraktig tilnærming til innspilling. Det var på en Amiga.

Det som er litt viktig, er at man finner et program som "tenker sånn som man gjør selv i huet" når det gjelder å spille inn. Klarer man å finne det programmet, så er det det viktiste. Skjønner man ikke metaforen, så spiller det liten rolle hvor bra programmet egentlig er.

(For å forklare "metafor"- det er et vanlig begrep for oss som lager programvare. Windows, for eksempel, bruker en "skrivebordsmetafor". Med "arkivskap", med mapper, og "søppeldunk" og så videre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som reaper kan være midt i blinken. Vurderer å kjøpe native instrument audio 1 eller line 6 toneport ux 2 og har hørd at ux 2 har med et dårlig musikkredigeringsprogramm ;)

Ableton Live er ikke ett dårlig program. Alt er dårlig i de riktige hender, men Devin Townsend hadde vel god lyd på Alien albumet syns du ikke? Der brukte han Ableton. Så ja. Prøv deg fram, jeg personlig liker Cubase bedre enn Ableton, men Ableton er ingen dårlig start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ableton Live er ikke ett dårlig program. Alt er dårlig i de riktige hender, men Devin Townsend hadde vel god lyd på Alien albumet syns du ikke? Der brukte han Ableton. Så ja. Prøv deg fram, jeg personlig liker Cubase bedre enn Ableton, men Ableton er ingen dårlig start.

Ableton ble vel brukt til samples og muligens keyboard. Husker jeg feil så bruk muligheten til å påpeke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en anbefaling for Reaper fra meg. Har brukt Cakewalk Sonar før, men Reaper er MYE enklere å forholde seg til, og står på ingen måte tilbake for andre programmer når det gjelder funksjonalitet, men er etter min mening mer logisk oppbygd. Oppdateringer kommer jevnlig, og prisen på en fullversjon til hjemmebruk er $60. Det tåler de fleste. Kan legge til at det er mange profesjonelle som også bruker Reaper. Ingen forskjell på hjemmelisens og profflisens.

Skal man bare ta opp noe helt enkelt, så er Audacity supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.