Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til rock og metall


Anbefalte innlegg

800? Ja. 2000? Nei og atter nei. Da ville jeg faktisk heller gått for 900!

2000 er en fin forsterker om man skrur den riktig ;) .

800 er dog helt klart å foretrekke!

Ang 900 kjenner jeg ikke til den. Har spilt den en gang, har ikke fått noe skikkelig inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til alle moderatorer og de som har med gitarnorge å gjøre: hvorfor ikke lage en guide på forsterkere, slik som med gitarer?

Det er jo ukentlig 3 eller flere tråder med: "skal kjøpe amp".

Hvorfor skal vi legge masse energi i å lage en "godkjent amp-tråd", som trolig kommer til å få masse pepper, fordi dere er uenige?

Dere svarer jo villig vekk på de elendigste poster med forslag, der dere gjetter vilt hva trådstarter trenger.

Starter noen en tråd, uten å bruke søkefunksjonen for å sjekke om noen har spurt før med et spørsmål som "Eh, atte jeg trenger en amp for å spille litt sånn rock og kanskje litt metal og sånn, hva skal jeg kjøpe?? :wub::lol::blush: " .

Opplyser trådstarter om at han/hun har en gitar, er jo det en sak som gir tråden en god start. Nøkkelord som "Guns'n Roses" og "Metallica" gir ledestjerner så skinnende at det nesten ikke er til å holde ut.

- så er det straks en av "hot"- trådene på forumet? Jeg må innrømme at det går over min begripelse.

Jada. Fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi legge masse energi i å lage en "godkjent amp-tråd", som trolig kommer til å få masse pepper, fordi dere er uenige?

Dere svarer jo villig vekk på de elendigste poster med forslag, der dere gjetter vilt hva trådstarter trenger.

Starter noen en tråd, uten å bruke søkefunksjonen for å sjekke om noen har spurt før med et spørsmål som "Eh, atte jeg trenger en amp for å spille litt sånn rock og kanskje litt metal og sånn, hva skal jeg kjøpe?? :wub::lol::blush: " .

Opplyser trådstarter om at han/hun har en gitar, er jo det en sak som gir tråden en god start. Nøkkelord som "Guns'n Roses" og "Metallica" gir ledestjerner så skinnende at det nesten ikke er til å holde ut.

- så er det straks en av "hot"- trådene på forumet? Jeg må innrømme at det går over min begripelse.

Jada. Fortsatt god sommer.

Man kan jo bare se på hvor mye "gitarguiden" blir brukt....

Det hadde selvsagt vært en ide å lage en lignede ampguide, men jeg er stygt redd for at antallet poster i kategorien "Jeg skal ha en en gitarforsterker, og den skal være jævlig bra, til 2-3000,-" ikke vil minke nevneverdig. (Ikke myntet på trådstarter her på noe sett og vis.)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere hundrevis av forskjellige amper der ute. Og flere tusen folk som skal ha disse ampene. Mye lettere da å bare lage egen tråd her så folk kan bidra med sine personlige erfaringer, istedenfor et par som lager en artikken som snakker for alle.

Har til og med fått folk her til å kjøpe et lydkort eller POD istedenfor amp når de egentlig var ute etter en forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å ha en forsterker-anbefalings-tråd, råder jeg til å legge inn et notat over forsterker-forumet (likt det som er på kjøp og salg-forumet) for å informere litt om hva man bør ha med i trådene. Sikkert mange som ikke følger det, men forhåpentligvis noen. Der kunne det stått hva man bør ha med i tråden sin, for eksempel:

- Musikksjanger med eksempler

- Prisklasse

- Gitar det skal brukes med (litt irrelevant men kjekt å ha med)

- Volum (gutterom eller band)

Eksempel:

Hei,

Jeg er ute etter en ny forsterker, topp og kabinett. Forsterkeren vil brukes til mest metal, men det gjør ikke noe om den er allsidig og har grei cleanlyd og rocke-lyd (selv om metallyden er førsteprioritet). Lydpreferanser er gammel Metallica, Gojira, Machine Head, Mastodon og liknende. Altså alt fra en gammel thrash-lyd til en mer moderne heavy metal-lyd.

Prisklassen er 10.000,-, og da skal jeg også ha med kabinett. Brukt går greit. Jeg kommer til å bruke gitaren med en Gibson Explorer hovedsaklig, stemt ned til D standard, altså bør forsterkeren og kabinettet takle lavere tuninger.

Forsterkeren vil brukes mest hjemme, men også i øvingslokalet en gang iblant, så den bør spille høyt nok til det. Hjemme kan jeg bruke en HotPlate til å få godlyd på lavt volum.

Hva anbefaler dere?

God kveld trådstarter,

Det høres ut som du trenger en Peavey 6505.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kunne jo ha fungert, sikkert.

Noe annet som også kan fungere, er en liten "dugnad" blant de som svarerpå spørsmål i forsterkertråden. Hvis dere ikke gjetter vilt og svarer på de elendigste førsteposter, men faktisk ber om å få fakta på bordet før rådene strømmer på, vil jeg tippe det er minst like effektivt.

Bare se på hvor vanskelig det er å få folk til å følge de enkle kravene i kjøp og salg- forumet. Selv noen durkdrevne forumitter sliter med å få med pris, bosted og beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei. Er helt ny på forumet, og lagde bruker av den grunn at jeg ser etter en forsterker.

Jeg vil ha en forsterker til et Blackened Death Metal band, altså en som kan produsere en lyd lik Job For A Cowboy, Lamb Of God, Children of Bodom (favorittbandet mitt og de har en ganske fet lyd) og DevilDriver, egentlig så simpelt som en lyd som gir deg et slag i trynet og som føles veldig heavy. Rett og slett bare en flott forsterker til rundt 6 tusen (gjerne litt lite) som funker til bandøving. Spiller på en LTD Alexi-200 hvis det er til noe hjelp. Har foreløpig sett på Marshall MGH100FX med 412 halfstack (har hørt godt om den) og Line 6 Spider IV 150 watts. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.