Web Analytics
Jump to content

delay/reverb i ordets rette forstand..:

Centurion
 Share

Recommended Posts

Greit nok. Tips&Triks tården er ikke til spørsmål. Men hvor skal jeg stille dette spørsmålet? Så noen snakka om pedaler her, så jeg tar sjengsen. Om det er feil sted får moderatorene flytte tråden.

Jeg elsker delay på gitar. Er sjelden jeg spiller en solo uten noen slags form for delay. Synes den effekten gir et nydelig lydlandskap til soloer. Men jeg har et noe spesiellt ønske. ..

Noen her som har stått ute i naturen og testa ut ekko ved å rope? Eller høre ekkoet av andre lyder? Det er selvsagt noe helt annet, enn hva de fleste delay/reverb effekter klarer. Offte føler jeg at de gir meg en kjip rom følelse, fremfor landskapsfølelse. Jeg er lydfreak, og går stadig ute og hører på ekko/klang i alle mulige omgivelser. En gang kjørte vi oss vild i Surnadalen(ja, og det er skummelt der..). Og fant et sted med det sykeste ekkoet jeg har hørt. Og fikk for meg at jeg ville spille gitar med delay effekter som låter sånn. Altså, effekter som gir deg skikkelig dalekko. Men jeg har sjelden funnet delayeffekter som klarer å emulere noe som en gang ligner på så kompliserte lydforhold. Jeg har riktignok hørt en del gitarsoloer på plater som har sånn preg, men det er nok ofte også et produkt av hele lydebildet sammen med gitaren. Så jeg spør. Noen som vet om noen effekter(pedaler bokser, pluggins) som virkelig gir deg "outdoor ambience"? Jeg vil nødig dra med meg amp/mikrofoner/opptaker opp i fjellet for å klure med slikt..:P

Tipper Lexicon og TC Electronic har maskiner som kan stille dine krav til outdoorambience. Eventuelt så har Eventide en sinnsyk klangmaskin hvor man kan skreddersy et fantastisk ekko selv, men Eventide koster ca 70,000,-

Skal du ha the shit, sjekk ut:

TC:

Fireworx - fin reverb og delay styringer. Men er ikke helt gitar-rigg stil. Men den funker veldig bra, og er noen av det bedre å ha i et studio. Dermed, har du store studioplaner, vurder denne.

M3000 - romklang uten komprimisser. Enkelt og greit.

G-Force - multieffekt, men gode parameter på reverb og delay. VELDIG

gode muligheter.

2290 - delay kongen. eller?

Lexicon:

PCM 70 - gode gamle....

PCM 90/91 - romklangen fra lexicon er etter mange best.

PCM 80/81 - delay + en haug med effekter.

Eventide:

Eclipse 3.0 - power er vel stikkordet! Har det meste.

Dette var en del kremtoppen. Men koster!!

Må skytes inn at flere har en teori om at Lexicon har best reverb/romkland, mens TC er best på delay. Personlig er jeg helt enig på delay'en. Romklangen jeg trenger, får jeg fint ut av feks G-Force. Dermed, er det for mitt bruk, ikke nødvendig med en ekstra unit for kun romklang. Men de fleste studioene jeg er innom kjører Lexicon på reverb.

En annen side av saken, du må forvente endel knotting og skruing på overnevnte produkter.

Undernevnte produktene klarer kanskje ikke å gi deg hele fjellveggen av romklang og deretter presisere det ned til hver minste stein, men dem funker fint!

Rimerligere produkter, old and new ones:

Delay:

Korg DL8000R

Roland SDE-2500

Roland SDE-3000

Reverb:

Rocktron Intelliverb

Multi:

TC G-Major

Lexicon MPX 1

Rocktron Intellifex

Pedal:

Electro-Harmonix Holy Grail Reverb

Electro-Harmonix Holier Grail Reverb

pedaler med delay fins, mange. Se på boss dd3, dd6, dd10.

Til syvende og sist, vil jeg si - Tenk på HVA du trenger. Studio oppsett, eller roadie oppsett. Mitt roadie oppsett har bare 1 til 2 multieffektenheter. For tiden jobbes det endel i et studio hvor vi har M3000, Fireworx og Lexicon PCM91. Herregud det er digg lyd, men tru meg. MYE knotting. Her må det være sagt. Vi bruker en god del plugins, som fungere mer eller mindre bra. Alt etter behov.

Det er sikkert mange andre gode produkter som jeg ikke husker i farten. Lurer du på noe, bare å spørre.

Jeg bruker en TC Electronics G-Force. har mange bra klanger og delayer. du får vel ikke samme varmen som på en båndekko, men med midistyring, så er det perfekt til livebruk og du kan switche mellom de typer klanger og ekko raskt og enkelt! Jeg har en accutronix klang i ampen, men bruker klangene til G-Forcen stort sett