Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarer med "liten" kropp


eugen

Anbefalte innlegg

Hei igjen Eugen.

Jeg tror jeg og CastorFiber har samme forståelse av problemet ditt, og som et supplement til evt en parlor gitar får du også kjøpt diverse lårstøtter som festes til gitarkroppen med sugekopper (skader ikke gitaren). Dette er noe klassiske gitarister bruker i stedenfor fotskammel for å få riktig vinkel og høyde. Jeg vet ikke hvilke norske forhandlere som fører dette, men det kan helt sikkert skaffes.

Legger ved en link til en type jeg tror kan passe, men ellers finnes det fler.

http://bigmo.com/ertrgusu.html

Håper dette kan løse problemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Eugen.

Jeg tror jeg og CastorFiber har samme forståelse av problemet ditt, og som et supplement til evt en parlor gitar får du også kjøpt diverse lårstøtter som festes til gitarkroppen med sugekopper (skader ikke gitaren). Dette er noe klassiske gitarister bruker i stedenfor fotskammel for å få riktig vinkel og høyde. Jeg vet ikke hvilke norske forhandlere som fører dette, men det kan helt sikkert skaffes.

Legger ved en link til en type jeg tror kan passe, men ellers finnes det fler.

http://bigmo.com/ertrgusu.html

Håper dette kan løse problemet:)

Ja dere har rett. Takk for svarene. Jeg får gå ut og titte etter parlor gitarer. Forstår jeg det rett er dette gitarer med en "gammeldags" eller historisk fassong. Jeg er ikke redd for å betale for en god gitar jeg kan ha i mange år, er derfor fortsatt klar for flere forslag på gitarer i denne kategorien. Tenker i allefall at jeg bør ha heltre lokk mm. Tenker vell primært da på lyse treslag i lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spilt på en sånn parlorgitar av høy kvalitet, bare på gamle "Prøyseneggedelere".

Det jeg vet av utvalg er derfor ikke stort, siden jeg aldri har vært på utkikk etter det selv, men jeg vet at Martin og Furch lager, Furch sin heter vel D40. I tillegg har jeg sett at det er en finne som lager nydelige og litt uvanlige modeller. Det finner du her: http://loefguitars.fi/

Vil du se på noe av det Rian har laget, har han flere nydelige "byggetråder" på forumet til vintagegitar.no

Lykke til med handelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er gitarer med "gammeldags" fasong. Men jeg har sett at fler og fler produsenter leverer parlor og tror nesten det har blitt litt populært:) Jeg er personlig glad i gitarer med liten kropp som feks parlor og OM gitarer og følger litt med. Har enda ikke parlor i samlinga, men det kommer.

Takamine har en New Yorker som heter EF417S. De har også en i G-serien som er billigere og produsert utenfor Japan, EG416S.

Martin har flere parlor (0-gitarer) feks 0-28VS.

Gibson Blues King, m.fl.

Selv har jeg lyst på en fra http://www.strandguitars.com/ Dette er et lite Norsk gitarmakeri med fantastiske gitarer. Sjekk ut de, så kan du også få en custom bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei Eugen,

Jeg heter Odd og er en av de to gitarmakerne hos Strand Guitars.

Vi har en OO modell som låter veldig fint.

Jer er usikker på om den faktisk er liten nok, til sammenligning så er den på størrelse med en klassisk gitar.

Her er en link til noen bilder av den:

http://www.strandguitars.com/OO-sunburst-braz.htm

Ta gjerne kontakt om det kan være av interesse.

www.strandguitars.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fra Art & Lutherie (samme produsent som Seagull) er det mange som skryter av. Dette er en parlor. Har ikke prøvd den selv, men de lager gode gitarer.

Jeg eier Dread varianten av denne med cedertre lokk. De er også veldig veldig små i forhold til mye anna. Låter ikke som en fet taylor eller martin men det er vakker mellomtone og god balanse i lyden. Rund og fin bass (selv om noen kanskje ønsker mer bass-trøkk), klar og distinkt topp uten å bli for spiss. Min har gitar er 8-9 år gammel og jeg er eier nummer 2 og den er helt på linje med de nye eksemplarene jeg av og til prøver i butikken.

veil. pris er 3696, benum er importør.

btw. Jeg er enig med de som anbefaler g#gitarene det er fete saker. Når det gjelder Martin backpacker eller traveler eller hva de nå heter så er det heller skuffende affærer. Da tar jeg heller en ukulele. (ÆSJ!!!)

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har sjøl en Furch OOM 32 SM(gran/mahogny) .Parlorgitar med open headstock . Ser ut som om Luthman kun har disse m/rosewood nå , og de heter vel 34(33)?

Koster villedende drøyt 13K , men du får vel noen prosenter på den . Kjempegitar !! Har i tillegg en Furch dreadnought , en Larriveè og en Collings OOO2H ,og anbefaler alt av Furch på det varmeste .

Sjekk også ut om Fotophono har noen parlorgitar. De selger ut en masse Larriveè om dagen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.