Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarer med "liten" kropp


eugen

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen som har gode erfaringer med gitarer med mindre fysisk størrelse på kassa. Jeg har pga handicap problemer med å kassene på standard western/ kassegitarer til å ligge godt i fanget (hjulene på rullestolen kommer i veien). Problemet er mye minder på elektriske gitarer, og jeg lurer derfor på om det finnes gitarer med god lyd som ikke er så store. Jeg ønsker en gitar som er god, ikke en barnegitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt med kassegitar så man slipper å styre med kabler og slikt (med mindre man har trådløs).

Det finnes diverse "Traveler"-gitarer som kan passe behovet ditt. Disse har igjen veldig liten kropp, så vet ikke hvordan lyden er i disse. Alternativt kan du skaffe en elgitar med piezo hvis du finner det mer ergonomisk med en elgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var jo litt uvanlig, men om den passer ergonomisk til rullestol aner jeg ikke:

http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=m&m=Steel%20String%20Backpacker%20Guitar

Har for øvrig selv en Washburn akustisk gitar, og for meg virker det som godt håndverk. Da kan kanskje denne være et alternativ:

http://www.washburn.com/acoustics/travel-series/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids sjekke ut Martin, Tylor og Tanglewood. De har noen modeller med liten kropp. Det er Robert Johnson type gitarer (den størrelsen). Spør du meg låter disse gitarene fantastisk.

Har du noen modell betegnelser på disse? Tenker da spessielt på størrelses betegnelser. Er jeg på rett vei når jeg tenker 00 for Martin gitarer?

Aner du hvem som selger Tylor og Tanglewood i Oslo området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var jo litt uvanlig, men om den passer ergonomisk til rullestol aner jeg ikke:

http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=m&m=Steel%20String%20Backpacker%20Guitar

Har for øvrig selv en Washburn akustisk gitar, og for meg virker det som godt håndverk. Da kan kanskje denne være et alternativ:

http://www.washburn.com/acoustics/travel-series/

Takk for mange svar. Jeg tror lyd og følelse i kassa gitar er det viktige for meg når jeg ser etter en ny gitar. Dette utelukker så langt jeg vet både elektriske gitarere med piezo og typiske reisegitarer. Jeg tror forslaget om de gitarene som MArtin med flere lager er bedre alternativer for meg. Finnes det flere alternativer enn Martin Tylor og Tanglewood?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eugen.

Det er endel produsenter som har såkalte "parlor" modeller. Blir også kalt "new yorker". Dette er western gitarer med kropp omtrent som en klassisk gitar. De finnes hos Martin, Takamine, Seagull og mange fler. Hvis lyden fra kassa betyr mye for deg tror jeg ikke du kan ha noe mindre gitar enn disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fra Art & Lutherie (samme produsent som Seagull) er det mange som skryter av. Dette er en parlor. Har ikke prøvd den selv, men de lager gode gitarer. Ellers er det en del gitarer, bl.a. noen av modellene til Ovation, som har en kasse som er mindre dyp enn en vanlig dreadnought, kanskje det kan være noe? Det finnes også billige kopier av disse, bl.a. fra Stagg. Jeg har en sånn, ikke akkurat verdens beste gitar men ok i forhold til prisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse snakker vi om?

Prøvde en så sinnsykt bra akustisk gitar som var lettpilt, hadde kjempefin lyd og hadde skikkelig bra akustik her om dagen som var kjempetynn, husker ikke navnet, skal google det... :unsure:

Godin A5 het den. :)

Edit: Tror jeg prøvde en annen modell enn den som var på den siden. :unsure:

Fant den perfekte nettsiden!

http://www.acousticguitar.com/issues/ag97/feature97.shtml

Godin gitaren kommer lengre ned på siden, anbefales sterkt! :)

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg tar feil, men er det ikke i denne posten et poeng at gitaren har et lite lokk, og at tykkelsen ikke nødvendigvis ikke har så mye å si, siden den skal passe i et fang som er plassert i en stol med armlener?

Jeg kjenner stort sett til gitarer med redusert "tykkelse", men som før nevnt tror jeg såkalte parlor- gitarer er noe å sjekke ut. De har mindre kropp "den rette vegen" i forhold til bruken her.

Det finnes mye flott håndbygget også i den retningen hvis man har penger å bruke.

Det jeg kommer på i farten sånn på natterstid hvis man har litt penger å bruke, er å høre med Arnt Rian i Trondheim. jeg har sett bilder av noe av det han lager, og utseendemessig sett er det snakk om trolldom med tre. Gode skussmål på lyd fårhan også, men jeg har ikke personlig erfaring i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.