Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Real or fake? Gibson annonse...


ovl

Anbefalte innlegg

Forargelsen blir stor når disse gitarene blir solgt på Finn.

Og reaksjonene er mange selv om det ikke blir påstått at det er ekte vare i annonsene.

Det er merkelig stille i forhold når forum-medlem "riff-raff" forteller at han kjøper inn "fakes" til seg selv og "vennene sine".

Og atpåtil påstår at dette er meget bra gitarer. Kanskje dette er en av "vennene" til "riff-raff"som selger?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Forargelsen blir stor når disse gitarene blir solgt på Finn.

Og reaksjonene er mange selv om det ikke blir påstått at det er ekte vare i annonsene.

Det er merkelig stille i forhold når forum-medlem "riff-raff" forteller at han kjøper inn "fakes" til seg selv og "vennene sine".

Og atpåtil påstår at dette er meget bra gitarer. Kanskje dette er en av "vennene" til "riff-raff"som selger?

Du ser ikke en prinsipiell forskjell på det å gamble på å kjøpe en kopi til eget bruk, og det å selge en kopi som en original? Jeg tør vel påstå at det er to veeldig ulike ting. Å påstå at en hvilken som helst gitar er bra, er faktisk helt legitimt så lenge du ikke forsøker å selge den som noe den ikke er (eller er verdt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke en prinsipiell forskjell på det å gamble på å kjøpe en kopi til eget bruk, og det å selge en kopi som en original? Jeg tør vel påstå at det er to veeldig ulike ting. Å påstå at en hvilken som helst gitar er bra, er faktisk helt legitimt så lenge du ikke forsøker å selge den som noe den ikke er (eller er verdt)

Jeg fatter ikke at moderatorer på et angivelig seriøst gitarforum kan drive på å forsvare import av forfalskede gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at moderatorer på et angivelig seriøst gitarforum kan drive på å forsvare import av forfalskede gitarer.

For det første - Jeg har vel ALDRI noensinne forsvart kjøp av kopi-gitarer.

Så lenge det ikke er ulovlig, har ikke jeg mulighet til å opptre som noen moralens vokter, hva jeg mener om disse gitarene er heller ikke viktig i den sammenheng - kjøp av dårlige kopi-gitarer er jo bare ris på egen bak uansett. Videresalg under falske premisser derimot, det er noe helt annet.

Jeg er rimelig sikker på at heller ikke du eller Gunnar slutter å snakke med folk selv om de på et eller annet tidspunkt kjøpte seg en uekte Lacoste skjorte, eller en "Rolex" til 50 kroner i syden.

Og i hvilke tråder er det egentlig blitt levert noen rosende omtale av fake Kina gitarer på dette forumet? Hva helt konkret er det herrene vil ha sensurert egentlig? Er det noe (helt konkret) "allmuen" ikke bør eller tåler å høre? Det som kommer frem i de særdeles få trådene om temaet på dette forumet, er jo nettopp at gitarene er dårlige og ikke verdt pengene, dessuten får man se hvorfor og ikke minst hvordan man kan skille kopiene fra originalene. Jeg kan ikke tenke meg dårligere "reklame" for disse varene jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - Jeg har vel ALDRI noensinne forsvart kjøp av kopi-gitarer.

Så lenge det ikke er ulovlig, har ikke jeg mulighet til å opptre som noen moralens vokter, hva jeg mener om disse gitarene er heller ikke viktig i den sammenheng - kjøp av dårlige kopi-gitarer er jo bare ris på egen bak uansett. Videresalg under falske premisser derimot, det er noe helt annet.

Jeg er rimelig sikker på at heller ikke du eller Gunnar slutter å snakke med folk selv om de på et eller annet tidspunkt kjøpte seg en uekte Lacoste skjorte, eller en "Rolex" til 50 kroner i syden.

Det er vel det jeg mener at du/dere har, særlig med tanke på at moderatorene på seriøse klokke- og skjorte-fora slår beinhardt ned på alle som skryter av å ha kjøpt fakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det jeg mener at du/dere har, særlig med tanke på at moderatorene på seriøse klokke- og skjorte-fora slår beinhardt ned på alle som skryter av å ha kjøpt fakes.

Du får komme med noen konkrete eksempler på hva du mener da. Det er en relativ ufin anklage du kommer med nå, så jeg vil gjerne høre begrunnelsen må jeg si..

Sånn helt generelt har jeg ingen tro på å tie i hjel et problem, la oss heller få fakta på bordet, så vet alle hva det egentlig er snakk om og kan ta sine forhåndsregler. Hvis det er Edwards og Japan kopier du snakker om er det en helt annen sak på alle måter, skulle vi fordømme slikt måtte vi slutte å skrive om alt annet enn Gibson (og knapt nok det) omtrent. Leo Fender rappet jo også nesten halvparten av sin første modell (også den "unike" Fender headstocken) fra Bigsby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får komme med noen konkrete eksempler på hva du mener da. Det er en relativ ufin anklage du kommer med nå, så jeg vil gjerne høre begrunnelsen må jeg si..

Sånn helt generelt har jeg ingen tro på å tie i hjel et problem, la oss heller få fakta på bordet, så vet alle hva det egentlig er snakk om og kan ta sine forhåndsregler. Hvis det er Edwards og Japan kopier du snakker om er det en helt annen sak på alle måter, skulle vi fordømme slikt måtte vi slutte å skrive om alt annet enn Gibson (og knapt nok det) omtrent. Leo Fender rappet jo også nesten halvparten av sin første modell (også den "unike" Fender headstocken) fra Bigsby

Det er fakes med "Gibson"-logo jeg mener, ikke Greco o.l. Måten du i denne tråden argumenterer mot en som uttaler seg negativt om slik importvirksomhet tolker jeg som et forsvar. Jeg ser ikke noen stor prinsipiell forskjell mellom å importere 10 Kina-Gibsons til seg selv og venner, og det å videreselge dem som ekte Gibsons. I det første tilfellet handler man bevisst med svindlere og legger til rette for videre svindelvirksomhet, i det andre tilfellet er man selv en svindler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fakes med "Gibson"-logo jeg mener, ikke Greco o.l. Måten du i denne tråden argumenterer mot en som uttaler seg negativt om slik importvirksomhet tolker jeg som et forsvar. Jeg ser ikke noen stor prinsipiell forskjell mellom å importere 10 Kina-Gibsons til seg selv og venner, og det å videreselge dem som ekte Gibsons. I det første tilfellet handler man bevisst med svindlere og legger til rette for videre svindelvirksomhet, i det andre tilfellet er man selv en svindler.

Mitt første innlegg var et svar på GunnarPåMo sitt innlegg, der det virker som om han mener at å selge en kopi som en original, og det og kjøpe en kopigitar til eget bruk er samme sak. Det ER ikke det, og det er nettopp alt jeg egentlig sier.

Det er ingen på dette forumet som har gjort det kjent i noen tråd at de har importert et større antall Kina gitarer til seg og sine venner. Hvis den tråden skulle dukke opp får vi ta diskusjonen da. Så langt har vi folk som har kjøpt en enkelt gitar av nysgjerrighet (som jeg har registrert) og ikke blitt særlig positivt overrasket. De har konstatert det jeg og andre alltid påpeker når det blir snakk om slike gitarer - at man får mindre for pengene enn om man kjøper vanlige gitarer i Norge, at selgerne ofte er noe tvilsomme, osv, osv. En skikkelig dårlig handel med andre ord. Innleggene til kjøperne viser også gjerne hvorfor gitarene er dårlige, hvor de avviker fra originalene osv. Ganske nyttig informasjon for de som ikke kjenner til problemene med kopier. Som tidligere nevnt - å tie noe i hjel eller å fordømme noe er ikke nødvendigvis noen god oppskrift på å få bukt med et problem.

Med andre ord, vi kommer ikke til å innføre noe forbud mot å snakke om kina-kopier på dette forumet, heller ikke erfaringer med slike gitarer. Hvis det skulle dukke opp en tråd der noen faktisk anbefaler dette som kjempekjøp, og oppfordrer alle andre til å handle samme vare, vil jeg som privatperson sannsynligvis argumentere sterkt mot dette, men som moderator? kanskje ikke. Dette er et diskusjonsforum der vi i all hovedsak bare modererer oppfordring til lovbrudd, ekstrem dopforherligelse, personangrep, rasisme e.l. Når det kommer til gitarer må folk få mene hva de vil om all verdens gitarer og utstyr, det er så opp til andre brukere og argumentere mot dette på en saklig måte. Vi ønsker med andre ord en saklig diskusjon. Moderatorer skal ikke opptre som moralens voktere, og vi har ingen fasit på hva som er rett eller galt med unntak av de tingene vi synes blir for drøye i forhold til gjeldende regler eller er off-topic. Det kan også være greit å notere seg at vi poster som privatpersoner 99% av tiden. Moderator-rollen krever ikke mange sekunders inngripende i uken, da folk stort sett vet å oppføre seg på dette forumet, heldigvis :)

Det er ikke straffbart å importere falske merkevarer,men blir det oppdaget i tollen blir varen beslaglagt.

Så da er det vel ulovlig?Eller?

De norske reglene gjelder erhverv. Det er altså ikke forbudt for en privatperson å kjøpe eller importere slike varer til personlig bruk. Derav heller ingen beslag av slike varer (i en slik kontekst) i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har sett eller lest den tråden. Men jeg synes heller ikke den utgjør noen katastrofe, da trådstarter får solid motbør over 3 sider. Bare synd noe av de som er opptatt av disse tingene blir så emosjonelle og ikke holder en litt bedre tone, det ville hjulpet argumentene deres.

jeg kan heller ikke se at noen med moderatorstatus har tatt trådstarter i forsvar på den ene eller andre måten.

Men neste gang en slik tråd skulle dukke opp må vi vel igjen vurdere hva som er nyttig, informativt, tvilsomt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det å kjøpe sånne gitarer ikke er forbudt. Man hjelper jo faktisk kriminelle. Det kan vel på en måte sammenlignes med piratkopiering, og det er forbudt.

Jeg synes også synd på de som bruker sparepengene sine på sånt, og forventer en ekte.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det å kjøpe sånne gitarer ikke er forbudt. Man hjelper jo faktisk kriminelle. Det kan vel på en måte sammenlignes med piratkopiering, og det er forbudt.

Om det er noen trøst så går i alle fall pengene i større grad til noen som trenger de, enn om du kjøper mange helt legitime varer produsert i lavkostland, der multinasjonale firmaer med en uendelig rikdom putter pengene rett i lomma og lønner arbeiderne med knapper og glansbilder.

Hvor mange sluttet å kjøpe sjokolade når det ble kjent at kakao ble laget ved barnearbeide? Hva med tepper, tekstiler? Folk med peiling på slikt mener at minst rundt 30% av vareproduksjon i lavkostland blir utført av arbeidere som enten er barn, ikke blir lønnet rimelig og/eller utsettes for en betydelig helsefare i jobben, samt en total mangel på alle rettigheter som arbeidstagere vi alle tar som en selvfølge. Omtrent alt vi handler i det daglige med unntak av en del mat, produseres i dag i disse lavkostlandene.. Og hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke har lastet ned musikk eller film fra Internett?

Jeg prøver bare å si at moralisering ikke nødvendigvis fører noe sted. Vi har lett for å bli moralistiske når det ikke koster oss noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst så går i alle fall pengene i større grad til noen som trenger de, enn om du kjøper mange helt legitime varer produsert i lavkostland, der multinasjonale firmaer med en uendelig rikdom putter pengene rett i lomma..

Det er et godt poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst så går i alle fall pengene i større grad til noen som trenger de, enn om du kjøper mange helt legitime varer produsert i lavkostland, der multinasjonale firmaer med en uendelig rikdom putter pengene rett i lomma og lønner arbeiderne med knapper og glansbilder.

Hva vet du om det? Har du kilder på at de som lager piratgitarer har bedre vilkår enn de som er ansatt i de forferdelige multinasjonale firmaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.