Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytting av pickup


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Dean ML'79F som jeg tenkte å bytte bridge-picupen på, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg kobler ledningene riktig eller om det er noen spessielle ting jeg trenger å vite. Er det lett å gjøre selv? Eller må jeg få hjelp av "fagfolk" i en gitarbutikk? Som sagt, jeg tenkte å bytte ut bridge-pickupen "Dean Zebra" med en "SH-13 Dimebucker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å gjøre dette selv.. Skru løs pickupen du vill bytte ut, og skru løs lokket til elektronikken.hvis du drar forsiktig i pickupen mens du ser på ledningene, ser du hva som er lodda hvor. Så lodder du av ledningene på den som allerede er der, eller klipper de av om du vill, og lodder på den nye likt som den gamle satt..

Hvis du synes det høres litt amatørete ut, kan du stikke innom her: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

under "Humbucker Diagrams" velger du da hvilket opsett du har, (Hvor mange humbuckers du har, og hvor mange tone og volum potmetere du har) så får du opp et diagram om hvordan det skal se ut.

Det eneste du egentlig trenger å kunne er å lodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det kanskje vil virke, men det blir en skikkelig "See, I fixed it"- jobb. Anbefales ikke hvis du vil ha en gitar som virker, og som ikke utløser sprutbrekninger hos alle som kan litt om gitarkobling.

La det være, gjør det skikkelig. Ut over at du kan over tid få problemer med kontakt, kan du også få en gitar som støyer mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det kanskje vil virke, men det blir en skikkelig "See, I fixed it"- jobb. Anbefales ikke hvis du vil ha en gitar som virker, og som ikke utløser sprutbrekninger hos alle som kan litt om gitarkobling.

La det være, gjør det skikkelig. Ut over at du kan over tid få problemer med kontakt, kan du også få en gitar som støyer mer enn nødvendig.

det er jo strengt talt ikke noe som kan gå så veldig feil hvis du prøver deg frem med gitar elektronikk. Kortslutninger osv er jo ikke der, så hvis noe er feil, ser du på diagramet og prøver igjenn, eneste er vell når du har lodda micen feil så mange ganger at det ikke er mye ledning igjenn på den, men da skal du være ganske dum vill jeg påstå. Å levere inn gitaren sin til noen som tar penger for å bytte mic for deg er virkelig bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo strengt talt ikke noe som kan gå så veldig feil hvis du prøver deg frem med gitar elektronikk. Kortslutninger osv er jo ikke der, så hvis noe er feil, ser du på diagramet og prøver igjenn, eneste er vell når du har lodda micen feil så mange ganger at det ikke er mye ledning igjenn på den, men da skal du være ganske dum vill jeg påstå. Å levere inn gitaren sin til noen som tar penger for å bytte mic for deg er virkelig bare teit.

Tror mye av grunnen til at folk velger å få dette gjort er av frykt for å ødelegge noe. Ikke at det er så mye som kan ødelegges, men jeg vil ikke gå så langt som å si at det er teit å få jobben gjort profesjonelt. Ingen ting er mindre kult enn å ha en gitar med 2 cm loddetinn mellom ledning og kontaktflate... Da snakker vi unødvendig feeding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av grunnen til at folk velger å få dette gjort er av frykt for å ødelegge noe. Ikke at det er så mye som kan ødelegges, men jeg vil ikke gå så langt som å si at det er teit å få jobben gjort profesjonelt. Ingen ting er mindre kult enn å ha en gitar med 2 cm loddetinn mellom ledning og kontaktflate... Da snakker vi unødvendig feeding!

Jeg får help av faren min som har loddet mye før, så akkuratt det er ikke noe problem. Jeg var også litt skeptisk til å ødlegge noe men jeg fikk pickupen for 500 NOK så det står ikke akkurat på liv eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.