Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

8 strenger fra esp, ibanez, whatever...

Norstorm

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips fra erfarne folk...

Jeg spiller 7 strengere, og har lenge tenkt på å kjøpe en 8 strenger. Jeg har prøvd ett par 8 strengere fra Ibanez, men dette var i en butikk, så var jo liksom begrenset hvor mye jeg fikk teste.

De to jeg testa var standard tunet fra pitch i E til F#.

Har noen erfaringer fra disse 8 strengerene?

Hvordan blir resonansen og greier om man stemmer f.eks. dypeste strengen ned i E f.eks?

Nå klør det skikkelig i lommeboka og fingra mine!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

8 strengeren til ricojrguitars.com (bc rich custom) skulle jeg likt å prøvd i E :-)

Så lenge strengene blir erstatta med tykkere dimm for å stemme ned, og halsen ikke trengs å justeres, vil vel resonansjen være helt inntakt?

Bare tenkte på da jeg bytter 9-46 med 10-52 og går fra E til D.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. men du har ikke prøvd detta??

Bekymringa mi ligger på tuninga og nedstemminga.

Jeg vet spennet på disse gitarene er uvanlig stor, og er redd for at ting skal bli slapt når jeg tuner, og om dette krever høyere action.

Før jeg måtte henge gitaren fra meg og tusle ut av butikken, så merka jeg at F strengen allerede var slapp nok.

Dette til forhold for nedstemming i A eller F, selv om jeg bruker tykkere strenger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du MÅ sette på tykkere strenger for H- og F#-strengen. De er alt for slappe fra fabrikk. Dette er jo smak og behag da, men du bør ha 060 på H-strengen og kanskje 070 eller 072 på F#-strengen. Og ja, det er fet lyd i en 8-strenger!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ibanez har en billig 8-strenger, RGA8. Den får ikke bare ros rundt om. Dette har hendt på flere av modellene, og sier vel sitt til at alle delene ikke er laget for å tåle trykket fra samtlige strenger.

DSCN5023.JPG

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er samme stolen på RG2228, men det kan se ut som treverket på RGA8 er av dårligere kvalitet. Uten at jeg har snust mye på ER (Extended Range) gitarer, så har jeg sett og lest om at dette har skjedd på to gitarer - det synes jeg er nok til å finne andre alternativ. :) RG2228 har jeg aldri hørt om slike feil på, men den koster også en god del mer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.