Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 9200 5881

-Kjell

Anbefalte innlegg

Hei,

Har googlet og herjet litt uten å egentlig finne ut av om det er nødvendig å justere bias ved bytte av rør til f.eks. JJE 6l6 rør. Noen som kan svaret?

Mvh

Kjell

Å sjekke og justere Bias er aldri feil.. Men du kan bytte fra 5881 (25w) rør til 6L6 (30W) uten å være veldig nervøs for å jukse med Bias justeringen. Ved bytte fra 6L6 til 5881 ville jeg nok ha tatt en Bias justering.. Dersom 6L6 i utgangspunktet var kjørt litt varmt med Bias litt høyt, kunne det bli litt vel varmt for 5881.. :lol:

Kjør på, det er nok av gitarister som justerer bias visuelt, de kjører på til platene begynner å gløde, så backer de ned et lite hakk.. Da er de LAAAANGT over hva som er anbefalt av tomgangstrøm.. (Dette anbefaler jeg absolutt IKKE)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Hvis din lokale musikksjappe e.l. har en amp-teknikker. Du kan jo evt. høre med Birk her på forumet, hvem han bruker, da han kommer fra dine trakter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerer bias selv med bias-rite fra Weber, null problem.

Dårlig med amp tekninkere i Aust-Agder, og jeg vet ikke hvordan det er borte hos dere. Hør med ID musikk på Lund, de burde ha kontakter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pratet med ID og de bruker en tv/radio sjappe/verksted, så tenkte jeg skulle prøve meg der.

Bias-Rite fra Weber sier du. Hvor kjøpte du den? Kan ikke se at google gir meg noen sjappe i Norge som leverer. Krever den at man har eget multimeter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ikke har innsikt i ampen, vil jeg anbefale å levere den inn.

Når det er sagt, så er jo eneste måten å lære seg dette på, lese om temaet og å prøve seg fram.

Jeg kjøpte Bias-rite direkte fra Weber, og nei, du trenger ikke multimeter til det.

https://taweber.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Ampen din har vel 8(!) utgangsrør, 4 pr. kanal? Litt av et monster...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ikke har innsikt i ampen, vil jeg anbefale å levere den inn.

Når det er sagt, så er jo eneste måten å lære seg dette på, lese om temaet og å prøve seg fram.

Jeg kjøpte Bias-rite direkte fra Weber, og nei, du trenger ikke multimeter til det.

https://taweber.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Ampen din har vel 8(!) utgangsrør, 4 pr. kanal? Litt av et monster...

All right :) takker.

Ja ampen er fleskesen, men jeg liker at det er en dobbel monoblokk forsterker. Altså, jeg kan kjøre to preamper gjennom hver sin dedikerte monoblokk. Designet er upåklagelig. Tung som fy though, men fikk den for 3,5K.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All right :) takker.

Ja ampen er fleskesen, men jeg liker at det er en dobbel monoblokk forsterker. Altså, jeg kan kjøre to preamper gjennom hver sin dedikerte monoblokk. Designet er upåklagelig. Tung som fy though, men fikk den for 3,5K.

Omtrent det samme det vil koste å bytte rør! ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett på skjema for ampen, men jeg antar du bare justerer bias på en kanal om gangen.

I så fall burde det være en enkel sak.

For mer ekspertise, sjekk ut http://www.marshallforum.com/ Et raskt søk der ga meg flere hundre treff.

Jeg har aldri jobbet med en amp med mer enn to utgangsrør, og det holder for min del.

Lykke til :)

Si ifra om du trenger hjelp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.