Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Mikke" opp en akustisk gitar


Coolai

Anbefalte innlegg

Hva mener du med lønner seg?

Det eksisterer 2-3 måter å mikke opp en akustisk på, som gir litt ulike resultater. Det enkleste er en pickup for lydhullet slik som f.eks denne:

http://www.seymourdu...ducts/acoustic/

Eller rett og slett bruke en god kondensatormikk beregnet på akkustiske instrumenter. Den vil også gjengi lyden i gitaren mer korrekt enn en pickup som bare transformerer vibrasjonene fra strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett bruke en god kondensatormikk beregnet på akkustiske instrumenter. Den vil også gjengi lyden i gitaren mer korrekt enn en pickup som bare transformerer vibrasjonene fra strengene.

Ja, en "lydhullsmic" basert på enten dynamisk (membran/kondensator e.l.) eller piezo teknologi vil gi et mer "helhetlig" lydbilde. Det eksisterer en haug med løsninger som alle har fordeler og bakdeler. Det som er sikkert er at ettermonterte systemer ofte har en høyere kvalitet enn det som er montert originalt. Seymour Duncan lager f.eks en serie systemer med tilhørende elektronikk/mixer som skal gi eksepsjonelle resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en fantastisk kasse gitar (en fender fra sent 70-tall) elsker lyden i denne men vil gjerne mic´e den opp. tenker nå på noe pickup eller lignende. ikke mic´e opp med vanlig kondensatormikk blir litt stress når man står å gjerne beveger seg litte gran på scenen :)

har kikket litt på pickuper fra L.R Baggs noen som har erfaringer med disse?

tenker da på denne http://www.lrbaggs.com/AudioPages/m1a.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er sterkt avhengig av bruken, samt en del på gitaren.

Har man en gitar man ikke bør tukle med eller lage hull i, så la det være. Det er helt klart at slik elektronikk har mye kortere levetid enn en god kassegitar hvis det er snakk om gitarer i høyere prisklasse. Elektronikken blir rett og slett avleggs mye fortere enn gitaren, og da er det ikke så stilig med masse hull og slikt i en gitar, hull som "ny" elektronikk kanskje ikke passer i om noen år.

Videre- skal man spille inn i studio eller kanskje hjemme hos seg selv, er en mikrofon som er plassert utenfor gitaren en mye mer brukbar løsning, og som kanskje også gir bedre lyd.

I god gammel GitarNorgetradisjon gir trådstarter veldig lite informasjon om bruk, hvor mye penger man kan bruke, og om gitar. Umulig å gi et velfundert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey igjen, kjekt å se flere svar og i god gitarnorge tradisjon er det på tide å spe på med litt mer info en god stund ut i tråden. :lol:

Det jeg var ute etter er hvilke løsninger det finnes til ettermontering, og om det lønner seg med tanke på lydkvalitet...og hvordan dette er å gjøre på en gitar i high end kategorien.... Tanken er en gibson j-200 til en bruktpris 18-20 lapper.... og som nevnt i tråden, det er flere måter å gjøre dette på.....Ønsker å belyse disse.... Og er det å fåkke opp en god gitar å ettermontere?..... både med tanke på lyd og beholde verdi.... ? Å begynne å drille hull er jeg veldig skeptisk til. Men å sette på en mikk i lydhullet, og dersom den kan gjengi god lyd, må vel være en bra løsning?

Endret av Coolai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Nå vet vi mer.

Det finnes systemer som kun krever en utvidelse av hullet som endepinnen sitter i. Resten av festingen foregår ved hjelp av tape og klips. Jeg vet at disse systeme blir montert inn i dyre gitarer, og at det anses som "lovlig" å gjøre det. Poenget er at man skal kunne fjerne elektronikken igjen uten å etterlate seg synlige merker, eller gjøre noe som forandrer lyden. StewMac selger til og med ferdige trestykker som er laget for å tette igjen disse endpinhullene :)

På den annen side, jeg vet også at de som er kresne på kasseslyd sier at "piezo låter elendig uansett", så om du blir fornøyd eller ikke, har jeg ikke peiling på. Har du kikket på forumet til vintagegitar.no? Tror det er noe tråder om temaet der. Jeg antar at gjennomsnittsprisen på kassegitarene på det forumet er noe over tilsvarende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt skrupler med å ettermontere, så lenge du ikke skjærer eller borrer i siden på gitaren for å plassere panel for lydinnstilling osv. Det finnes mange løsninger der du bare trenger å utvide hullet for endepinnen, og lage et litye hull for å få inn ledningen fra under stolen. Jeg har montert flere typer på gitarene mine. Den som gir best resultat av de jeg har prøvd er en AER AK 15+ Det er et kombinert system med piezo under sadelen og en kondensator-mic inne i kassa, montert i jack-utgangen. Den sitter så langt inn at det ikke er stor fare for feedback. Hvis det likevel er et problem live, kan du dempe mic-en og basere deg mest på piezoen når du spiller live. Batteri og pot-er for lydregulering limes med dobbeltsidig tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de mikkene man setter i lydhullet klarer å gjengi en mer korrekt akkustisk sound enn piezo-dritten. Noen er for følsomme på topplokkets vibrering at feedback kan bli et problem, men mye av Seymour Duncan sitt er bra. L.R.baggs sin kremhvite passive, eller aktive, mikk av samme kategorien får mye skryt.

Et pluss her er at man kan velge å ikke fastmontere mikken. Da har man en akkustisk mikk man kan putte inn i alle vanlige kassegitarer hvor enn man måtte få brukt for en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.